בצל הדיווחים על האטה בהייטק הישראלי וגלי הפיטורים שעולים לכותרות בחודשים האחרונים, שאול אולמרט, יזם ומנכ״ל חברת פיגי, התראיין לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio ומסר "לכל אנשים שמחככים את ידיהם בהנאה לאור הנפילה של ההייטק, ואומרים לעצמם: 'מגיע לחבר'ה של ההייטק, כי הם עפו על עצמם ואיבדו פרופורציה אז עכשיו הם מתרסקים, איזה יופי' - צריך לזכור שה'לעוף על עצמך' אינהרנטי למודל הזה של סטארטאפים, זה טבעי, בריא והכרחי".
אולמרט התייחס לטענות על "חברות החלום", שקמו בשנים האחרונות והבטיחו חלומות גדולים מבלי להציג רווחים או הכנסות יוצאי דופן, ובכל זאת סחפו משקיעים רבים, והסביר כי "צריך לזכור שתעשיית ההייטק מבוססת על הימור גדול - יש פוטנציאל גדול מאוד לצמיחה ורווח עתידי אבל זה מגיע לצד רמת סיכון מאוד גבוהה. כשאתה מקים חברת סטארטאפ אתה מנסה לפתור בעיה גדולה מאוד, גלובאלית, באמצעים טכנולוגיים, ולמצוא לה פיתרון שיצליח במקום שבו תאגידי ענק ששווים מיליארדים לא הצליחו. אז מראש אתה בא לעשות את הבלתי ייאמן, אתה חייב להתלהב מזה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שאול אולמרט, מייסד 'פיגי'
שאול אולמרט, מייסד 'פיגי'
שאול אולמרט, מייסד 'פיגי'
(צילום: אוראל כהן)

"לכן, המצב הזה שאתה בונה הייפ ומאמין במה שאתה עושה גם כשהתוצאות מבוששות לבוא, הוא נורמלי במסגרת המודל הזה. גם מי שמשקיע יודע שמדובר בחברות בסיכון גבוה, שהוא לוקח הימור שברוב הפעמים הוא יפסיד בו, מתוך תקווה שההימור שכן יצליח - יצליח מספיק בגדול כדי לחפות על ההפסדים. אז המצב הזה שמהמרים בגדול ורותמים את העגלה לפני הסוסים הוא קריטי, והפער הזה, בין המקום שהיינו בו, של התלהבות מוגזמת - עכשיו השמרנות בשוק מאוד גבוהה ומוגזמת מדי".
אז ההאטה כרגע מבשרת על משבר של ממש? או שמדובר בתהליכים סבירים של נירמול? "האמת שקשה מאוד להגיד", אומר אולמרט. "אין ספק שהצמיחה המואצת של ההייטק, בעיקר בשנה החולפת - הייתה מהירה מדי. היא הייתה לא פרופורציונלית ונדרש תיקון כדי להחזיר את השוק לפרופורציות הנכונות. אבל תהליך התיקון לא קורה בפינצטה. לא מזהים את הנקודות שהגזימו ומלטשים. מדובר פה בצונאמי שסוחף את כולם, גם את החברות הטובות וגם את הפחות טובות, ורק אחרי הגל הזה אפשר יהיה לראות מי נשאר בחיים ואז יהיה אפשר להתחיל לשקם. זה נכון שהיה צורך בתיקון, והייתה התפרעות מוגזמת שהיה צריך לאזן אותה, אבל זה נכון גם שמה שקורה עכשיו זה להוריד את התינוק עם המים ולפגוע בדרך בהרבה מאוד מיזמים איכותיים, והנזק הוא ארוך טווח".
ואיך אנחנו ביחס לעולם? מצבנו טוב יותר או פחות? "האמת שישראל נמצאת בתהליך מאוד מעניין בשנים האחרונות, שקוראים לו מסטארטאפ ניישן לסקיילאפניישן. הקמנו כל כך הרבה סטארטאפים, שחלקם כבר הפכו להיות חברות גדולות ומבוססות. אז עכשיו זה כלכלה של חברות גדולות, לא קטנטנות, וזה תהליך שאנחנו עוברים. התאגידים הגדולים והחברות הציבוריות הגדולות בישראל אולי ספגו מכה בגודל השוק שלהן ואולי גם הן גייסו כמה מאות או כמה אלפי עובדים יותר מדי ועכשיו הן עושות קיצוצים, אבל מדובר בחברות עם מקורות הכנסה יציבים. הן לא חברות בועה. הן רציניות ומבוססות והן יעברו את המשבר.
"אז אולי רכשו את המניה שלהם במחיר מסוים והמניה לא תאמיר לאותו מצב והן יפסידו, אבל זה חברות גדולות שיש להן הרבה מה להציע. לצד זה יש הרבה חברות קטנות שאולי לא יתנו להן את הסיכון. וכאן החשש הגדול שלי, בהסתכלות מאקרו על התעשייה. כרגע לא נותנים הרבה סיכוי לחברות קטנות שיש להן סיכוי לגדול ולהיות היוניקורן הבא, ומזה אני מאוד חושש. יש כבר הרבה עדויות על הנושא הזה, וזו בעיה כי אם לא נשקיע עכשיו בסטארטאפים קטנים אז עוד חמש-עשר שנים לא יהיו לנו יוניקורנים".