משרד האוצר פרסם אמש (ד') סמוך לחצות להערות הציבור את תזכיר החוק המציע קביעת מנגנון לתשלום דמי בידוד לעצמאי שנעדר מעבודתו עקב שהותו או שהות ילדו בבידוד. זאת, באמצעות שימוש במנגנון הקיים עבור שכירים, בשינויים המחויבים הנובעים משיטת ההעסקה השונה. הממשלה פרסמה את ההצעה בעקבות עתירת ארגוני העצמאים (לה"ב) לבג"ץ ובכך לראשונה צפויים עצמאים לזכות בפיצוי על ימי הבידוד שיידרשו מהם עם התפשטות נגיף הקורונה.
אולם בקרב ארגוני העצמאים שוררת התמרמרות רבה על כך שהם יופלו לרעה באופן משמעותי לעומת השכירים ויזכו רק במחצית הפיצוי, מאחר שאין להם מעסיקים שישתתפו במחצית התשלומים לצד הממשלה. במסגרת חוק הבידוד גם המעסיק נשא בחלק מתשלום דמי הבידוד ולעובד ירדו דמי מחלה אשר היו צבורים לטובתו מראש. מקורות מימון אלה אינם קיימים עבור עצמאי.
1 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
חנויות סגורות בקורונה
(צילום: מוטי קמחי )
לדברי נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, מדובר בחוק מבזה, שכן לעצמאים יינתנו רק 430 שקל בגין כל שבוע של בידוד, קרי 61 שקל ליום. עו"ד כהן הוסיף, כי ההסדר בפועל ממשיך במגמה המפלה ביחס לציבור העובדים העצמאים. יצוין, שההחלטה בעניינם היא רטרואקטיבית רק מיום 1 ביולי השנה. "אני שמח שהמדינה השכילה להבין סוף סוף שקיימת אפליה בין ציבור העצמאים לציבור השכירים, אבל מודל הפיצוי שמציעה המדינה לעצמאים בגין ימי הבידוד הוא בבחינת לעג לרש. נודיע לבג"ץ כי אנו מתנגדים להסדר זה ודורשים שוויון בגובה ימי הבידוד כפי שמשולם לציבור השכירים".
בחודש שעבר הודיעה הממשלה לראשונה כי תגבש מתווה למימון היעדרות בשל ימי בידוד של עצמאים ממקום עבודתם. כיום מפוצים השכירים בדמי הבידוד, על פי מתווה שסוכם עם ההסתדרות והמעסיקים, אך העצמאים מופלים לרעה ולמעשה נאלצים עד כה לשהות בבידוד על חשבונם.
עוד בנובמבר 2020 נחקק חוק התוכנית לסיוע כלכלי לפיצוי על ימי הבידוד. החוק העניק לעובד שנעדר מעבודתו עקב שהייתו בבידוד תשלום דמי בידוד בשיעור דומה לשיעור של דמי מחלה. על פי החוק מעסיק ישופה מאוצר המדינה באמצעות המוסד לביטוח לאומי בגין 50% או 75% מדמי הבידוד ששילם לעובדיו, כתלות בגודלו של העסק. החוק נקבע רטרואקטיבית מה-31 במרץ 2021.
באוגוסט השנה נחקק תיקון לחוק דמי הבידוד לשכירים ונקבעה הוספת זכאות לדמי בידוד להורה אשר פטור מבידוד עקב היותו מחוסן או מחלים, אשר ילדו שוהה בבידוד, וההורה נדרש לכן להיעדר מעבודתו על מנת להשגיח על ילדו. כמו כן נקבע כי יופחת שיעור הזכאות לדמי בידוד ל-75% משווי יום מחלה וזאת כאשר עובד יכול היה לבחור למנוע את הבידוד אם התחסן ובחר שלא לעשות זאת ובכך הטיל עלויות על המעסיק ועל המדינה.
עוד נקבע כי תישאר הזכאות ל-100% מדמי הבידוד עבור עובד שלא היה ביכולתו למנוע את הבידוד. כמו כן הוארך החוק בהוראת שעה עד ל-31 בדצמבר השנה.