5 צפייה בגלריה
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין
(צילום: ארן דולב)
רגע לפני: שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, כבר הודיע זה מכבר על ביטול תוכנית "דיור במחיר מופחת" לטובת החזרת תוכנית "מחיר מטרה" עבור צעירים חסרי דירה, אולם ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הספיקו לשווק מכרזים ליזמים במסגרת התוכנית של השר הקודם, יעקב ליצמן. זאת מאחר שכל עוד טרם התכנסה מועצת מקרקעי ישראל, בראשות אלקין, על מנת לאשר את ההחלטה, יש בידיה של רמ"י קרקעות לשיווק במחיר מסובסד. המועצה צפויה להתכנס ביום ראשון בשבוע הבא לאישור ההחלטה.
מדובר במכרזים בהיקף של 3,783 יחידות דיור. כ-440 דירות ישווקו בשכונת נופי בן שמן בלוד; כ-1,427 דירות נוספות ישווקו ברובע הבינלאומי בלוד; כ-512 יחידות דיור ישווקו בשכונת סער בנהריה; כ-324 יחידות דיור ישווקו בשכונת המושבה בטבריה; כ-106 יחידות דיור ישווקו בשכונת השחר בדימונה; כ-568 דירות ישווקו בשכונת אפיקי נחל באופקים; וכ-406 יחידות דיור ישווקו בשכונת האירוסים בירוחם.
5 צפייה בגלריה
לוד בן שמן
לוד בן שמן
שכונת נופי בן שמן בלוד
(הדמיה: אלונים גורביץ אדריכלים)
המכרז בשכונת נופי שמן במזרח העיר לוד הוא חלק מתוכנית "מתחמי בן שמן ובית הקשתות", המשתרעת על שטח של כ-861 דונם. במרכז התוכנית מתוכננת שכונת מגורים חדשה שצפויה לכלול כ-4,543 דירות ו-300 יחידות לדיור מוגן בצפיפות ממוצעת של 34 יחידות דיור לדונם נטו. עוד כוללת התוכנית שטחי מסחר ותעסוקה ופארק עירוני בשטח של כ-180 דונם. 72 דירות ישווקו במסלול מחיר מופחת והשאר בשוק החופשי.
המכרז ברובע הבינלאומי בעיר מתפרש על פני 7 מתחמי מגורים בבנייה רוויה על שטחי אדמות המושב ניר צבי, אשר צפויים לכלול 711 דירות במסלול דיור מופחת והשאר דירות שימכרו בשוק החופשי. מדובר בחלק מרכזי מתוכנית הרובע המערבי, שכוללת הקמת שכונת מגורים עם 11,500 יחידות דיור חדשות, מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה, קאנטרי קלאב, חורשת אקליפטוסים והרחבת תחנת הרכבת הקיימת גני אביב.
5 צפייה בגלריה
שכונת סער נהריה
שכונת סער נהריה
שכונת סער נהריה
(הדמיה: משרד אדריכלים יער-קורין)
המכרז בשכונת סער בנהריה כולל 4 מתחמי בנייה רוויה שבהם יוקמו 256 דירות במסלול מחיר מופחת והשאר ישווקו בשוק החופשי. מדובר בחלק מתוכנית מתחם סער, המשתרעת על שטח של כ-373.8 דונם וכוללת הקמת שכונת מגורים בהיקף של כ-1,786 יחידות דיור בבנייה מרקמית (בניינים לצד מגדלים בחלק הדרום מערבי של המתחם ובנייה צמודת קרקע בחלק הצפון מזרחי), לצד מוסדות חינוך, גן ציבורי שכונתי, בית ספר יסודי, בית ספר תיקון, מתחם מסחרי ושטחים פתוחים.
המכרז בשכונת המושבה בטבריה כולל 3 מתחמי בנייה רוויה, בהם 162 דירות ישווקו במסלול מחיר מופחת והשאר בשוק החופשי, והוא חלק מתוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה עם 1,984 דירות, מהן 484 בתים חד משפחתיים ודו משפחתיים, 144 צמודי קרקע, 198 דירות בבניינים בני 4-5 קומות, 574 דירות בבניינים בני 8-10 קומות ו-584 דירות במגדלים בני 13-18 קומות.
בסך הכל כוללת התוכנית מגורים, מסחר ומשרדים בהיקף של כ-28 אלף מ"ר, מוסדות ומבני ציבור בהיקף של כ-67 אלף מ"ר, סלילת דרכים חדשות בהיקף של כ-306 אלף מ"ר ושטחים ציבוריים פתוחים בהיקף של כ-117 אלף מ"ר. השכונה צפויה להיות ממוקמת בין אזור תיירות ומגורים עתידי לאורך הרכס לבין שכונות רמת אגוז, יער שוויץ, מרכז הספורט העירוני ובצמוד למרכז התחבורה העירוני, מדרום לכביש טבריה-פוריה (768) מול בקעת יבנאל.
5 צפייה בגלריה
שכונת השחר דימונה
שכונת השחר דימונה
שכונת השחר דימונה
(חברת ערים)
בדרום הארץ, המכרז בשכונת השחר החדשה בדימונה כולל בנייה רוויה של 53 דירות במסלול מחיר מופחת, כאשר שאר הדירות ישווקו בשוק החופשי, וזאת כחלק מתוכנית "דימונה מזרח", המשתרעת על שטח של כ-1,200 דונם וכוללת מרכז מסחרי וחינוכי ומבני ציבור. הבנייה צפויה להיות מרקמית: מגדלים לאורך הצירים הראשיים ובנייה נמוכה וצמודת קרקע בשוליים.
בשכונת אפיקי הנחל באופקים מדובר במכרז לבניית 285 דירות במסלול מחיר מופחת ב-3 מתחמי מגורים בבנייה רוויה, כאשר שאר הדירות ישווקו בשוק החופשי. המכרז הוא חלק מתוכנית "אופקים חדשים", המשתרעת על שטח של כ-7,035 דונם ומהווה הרחבה משמעותית של תחום השיפוט העירוני בכ-50% ממזרח לעיר. ברובע זה עתידות לקום כ-6,844 דירות ועוד כ-524 יחידות דיור מוגן. עוד כוללת התוכנית שטחים פתוחים, שירותי ציבור, מסחר ותעסוקה, פארק רובעי ומתחם עתיקות. ברמ"י מציינים כי אזור זה צפוי לאפשר מרכז תעסוקה חדש.
5 צפייה בגלריה
אפיקי נחל אופקים
אפיקי נחל אופקים
אפיקי נחל אופקים
(הדמיה: יעד אדריכלים)
המכרז האחרון בשכונת האירוסים בירוחם מאפשר הקמה של 203 דירות במסלול מחיר מופחת, כאשר שאר הדירות ישווקו בשוק החופשי, ב-6 מתחמי מגורים. זאת כחלק מתוכנית "שכונת אירוסים מערב ירוחם", המשתרעת על שטח של כ-753.9 דונם. התוכנית כוללת שטח של כ-107,402 מ"ר למגורים, כ-1,168 מ"ר למסחר ומשרדים, כ-122,219 מ"ר לדרכים וכ-337,435 מ"ר לשטחים פתוחים.

מחיר מטרה: תוכנית חדשה-ישנה

נזכיר כי אחרי דיונים קדחתניים על תקציב המדינה, הגיע בתחילת השבוע שעבר השר אלקין למסקנה שאחת הדרכים המרכזיות לעצור, או לפחות למתן, את עליות מחירי הדיור היא באמצעות תוכנית דיור מוזל לזכאים חסרי דירה שישתתפו בהגרלות - כפי שעשו קודמיו עד כה - והודיע כי בכוונתו להחיות את תוכנית "מחיר מטרה". בדקנו מה כוללת התוכנית, מי זכאים להשתתף בה ומה גובה ההנחות.
תוכנית "מחיר מטרה" אושרה על ידי הממשלה בשנת 2014 על ידי שר השיכון דאז, אורי אריאל, וקודמה על ידי פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר מנכ"ל המועצה הלאומית לכלכלה. מטרתה הייתה לאפשר לזכאים חסרי דיור להירשם להגרלות של משרד הבינוי והשיכון על מנת לרכוש דירה בהנחה, ולמעשה לאפשר להם להגיע לנכס בבעלותם.
התוכנית מומשה בהיקף מצומצם בערים ראש העין ומודיעין בלבד, לאחר שבאותה תקופה נבחר משה כחלון לשמש שר אוצר והחליט כי כלל שיווקי הקרקעות לזכאים יבוצעו במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן" (שבוטלה זה מכבר). את תוכנית "מחיר למשתכן" החליפה עד לאחרונה תוכנית "דיור מופחת" של שר השיכון הקודם, יעקב ליצמן, אשר קודמה גם היא עד כה בהיקפים מצומצמים, בעיקר בפריפריה.
שר השיכון אלקין: לא צריך אותי בשביל שמחירי הדיור יעלו
(צילום: אלכס גמבורג)

הקריטריונים לזכאות במסגרת תוכנית מחיר מטרה הם כמו בתוכנית מחיר למשתכן: חסרי דיור שהם יחידים בני 35 ומעלה; או זוג נשוי עם או בלי ילדים, אשר אין להם זכויות על דירה או חלק מדירה ב-10 השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה לזכאות. הזכאים שיזכו בהגרלות לא יוכלו למכור את הדירה במשך 5 שנים, אולם יוכלו להשכיר אותה. כ-60% מכלל הדירות שישווקו על קרקעות מדינה באזורי הביקוש יוצעו לזכאים במסגרת התוכנית, ובפריפריה יעמוד שיעור זה על כ-65%.
במסגרת התוכנית החדשה-ישנה, המדינה תקבע מראש שומה למחיר דירה, כאשר יחידות הדיור שיוצעו לזכאים ימכרו להם בהנחה של 20% מגובה השומה, ולא יותר מהנחה בגובה של 300 אלף שקל לדירה. השומה תתעדכן פעם בשנה ולא תהיה צמודה למדד תשומות הבנייה אלא למדד המחירים לצרכן. לדברי השר אלקין, המשמעות היא שמחירי הדירות לא יטפסו, גם אם יעבור זמן עד שהפרויקט יתאכלס, ובאופן זה ליזם לא יהיה אינטרס לעכב את הבנייה כדי שהמחירים יעלו.
היזמים שייגשו למכרזי מחיר מטרה יידרשו לעמוד במפרט הטכני של הדירות שהגדיר משרד הבינוי והשיכון בתוכנית מחיר למשתכן (מבחינת גודל הדירה, שטחי החדרים וכדומה). השוני בין התוכניות הוא שבעוד במסגרת התוכנית של כחלון היזמים התחרו על הצעת המחיר הנמוכה ביותר למ"ר בנוי והמדינה סבסדה עבורם את הקרקע, במסגרת תוכנית מחיר מטרה המחיר למ"ר בנוי נקבע מראש, והזוכה במכרז יהיה זה שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר על הקרקע, תוך שמירה על מחיר המטרה של הדירה (כלומר עם הנחה של 20% ממחיר השומה שנקבעה). שוני נוסף הוא גובה ההנחות – במחיר מטרה ההנחה תגיע עד ל-300 אלף שקל בלבד בכל הארץ, בעוד שבמחיר למשתכן ההנחות באזורי הביקוש היו גבוהות יותר.
כמו בתוכנית מחיר מופחת, ההנחות יינתנו על דירות באזורי הביקוש ובאזורי הפריפריה, אך לא באזורים אותם הגדירה המדינה "אזורי יוקרה" – כמו תל אביב והרצליה. המטרה היא גם לא לגרום לאובדן הכנסות גבוה מדי למדינה על מחיר הקרקע וגם לא לאפשר הנחות ענק בשווי של עד 800 אלף שקל, כפי שסיפקה תוכנית מחיר למשתכן בהרצליה, למשל, לעומת הנחות של 200 אלף שקל בלבד בפריפריה (ועל כך נמתחה עליה הביקורת המרכזית).
כלומר, ככל שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תפתח מכרזי שיווק קרקעות בערים כגון מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, באר יעקב, באר שבע ועוד, שם יינתנו הנחות בגובה של כ-20% על מחיר הדירה. אולם במכרזי שיווק קרקעות בתוכניות מאושרות בתל אביב ובהרצליה – לא תינתן הנחה. אזורי היוקרה במסגרת תוכנית מחיר מופחת הוגדרו כאזורים שבהם מחירי הדירות עולים על סכום של 22 אלף שקל למ"ר.