הכלכלן שלמה מעוז על מצב הבורסה בארץ ובעולם
(צילום: נויל האריס)

בורסת ת"א ננעלה (ג') בעליות קלות. מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ות"א 125 ב-0.6%. המסחר היה תנודתי כשבפתיחת היום נרשמו עליות קלות שעברו לירידות, ואז שבו לעליות חדות של עד 1%, שכאמור התמתנו בסגירה.
1 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: Gettyimages)
בוול סטריט: לאחר מסחר תנודתי ננעלו המדדים בירידות. מדד נאסד"ק ירד ב-2.3%, דאו ג'ונס ירד ב-0.2%, S&P 500 ירד ב-1.2%. ברקע: מחר יפרסם הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, את החלטת הריבית שלו. במקביל עוקבים המשקיעים אחר השפעות האומיקרון וכן אחר התפתחויות ביחסים בין רוסיה לאוקראינה.
במקביל, הדולר המשיך להתחזק מול השקל וננעל היום על שער יציג של 3.183 שקלים. האירו ננעל על שער של 3.5886 שקלים.
אתמול רשמה הבורסה המקומית עוד יום של ירידות חדות, בדומה לירידות שנרשמו ביום ראשון. מדד ת"א 35 ירד ב-3.54%, ת"א 90 ב-3.98% ות"א 125 ב-3.67%. בסך הכל, ביומיים האחרונים נרשמו ירידות של 6.5% במדדים המובילים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דווקא בוול סטריט, שהציגה מסכים אדומים במהלך רוב המסחר אתמול, המגמה השתנתה לקראת סוף היום והמסחר ננעל בעליות קלות. זאת, לאחר יום שבמהלכו נאסד"ק ירד בכ-4.5% ו-S&P 500 איבד כ-4%. בנעילה, S&P 500 ודאו ג'ונס עלו ב-0.3% כל אחד, נאסד"ק הוסיף 0.63%. עם זאת, מדד הפחד, VIX, זינק אמש ל-30%.
במקביל: הנפילות בשוק המטבעות הווירטואליים התמתנו גם הן אמש, לאחר הנפילה החופשית של הימים האחרונים, אך הבוקר נרשמה שוב ירידה של 1.8% בביטקוין, כך שהוא נסחר ב-36,050 דולר, והאית'ריום יורד ב-0.3% ל-2,382 דולר - כ-40% פחות משוויו רק לפני חודש.

הירידות יימשכו?

בעולם מתחילים לצפות לעליות בריבית, מה שגורם תמיד לבלימת חלק מההשקעות בבורסות. כך ציינו אתמול חזאים. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, ואסטרג הריבית בלאומי שוקי הון, דוד רזניק, אמרו כי הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי לאותת כבר בהודעתו ביום רביעי כי העלאת הריבית הראשונה מבין שלוש המתוכננות ל-2022 תתבצע כבר ב-16 במרץ. כך חוזה גם יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון.
כלכלני לידר שוקי הון סבורים כי העלאת הריבית בישראל בתוך זמן קצר היא בלתי נמנעת, והם גם נוקבים במועד - הודעת בנק ישראל על מדיניות הריבית, שצפויה להתפרסם ב-11 באפריל. עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, סבור כי אם תימשך עליית מחירי הדירות בארץ, "בנק ישראל יצטרך לשקול מחדש את מדיניותו, ואולי להקדים את העלאת הריבית".
העלאת ריבית פירושה היא עצירה מסוימת בעליית מחירי הדירות, שכן ההשפעה תהיה גם על החזרי המשכנתה, וגם בלימה של הצריכה הגבוהה במשק, כולל בלימה בנטילת הלוואות לצריכה, ובשל כך עצירת חלק מההתייקרויות, וכמובן שצפויה גם השפעה לרעה על הבורסה.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מעריך כי בשוקי ההון בארה"ב גוברת כבר עתה הציפייה להעלאת הריבית "דבר התורם למשנה זהירות מצד משקיעים ולמימושים וירידות שערים". עוד אומר פריימן כי "העלייה המתמשכת במחיר הדלקים תורמת לחשש כי האינפלציה ועליית המחירים עשויה להימשך בתקופה הקרובה, דבר אשר יעודד צעדים מצמצמים מצד הבנקים המרכזיים, במטרה לבלום את נסיקת מדד המחירים לצרכן".
פורסם לראשונה: 10:05, 25.01.22