בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2022
משבר הדיור ממשיך במלוא העוצמה, עם עליות חדות במחירי הדיור גם בשנה האחרונה. אחד מהגורמים אשר יכולים להוות חלק מהפתרון למשבר, הוא השלטון המקומי והנושא יידון בוועידת השלטון המקומי לחדשנות השישית, Muni Expo 2022 שנערכת השנה ב-8-7 בדצמבר במתחם אקספו תל אביב בגני התערוכה, בהשתתפות צמרת השלטון המקומי ונציגים מכל תחומי העשייה.
מהם ההיבטים החשובים ביותר מהזווית המוניציפלית בכל הנוגע למשבר הדיור?

"זמן להעביר סמכויות לשלטון המקומי גם בנושא הדיור"

"בשנים האחרונות צצו כמו פטריות אחרי הגשם, בזו אחר זו, תוכניות שונות לפתרון משבר הדיור", אומר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, ומוסיף כי "במבחן התוצאה, אף יוזמה לא ממש הצליחה לעצור את נסיקת מחירי הדירות. גדל פה דור שלם שלא יכול לרכוש דירה. אז אפשר להמשיך ולהמציא תכניות שלא מביאות בשורה אמיתית או שאפשר לחשוב אחרת - להביא פתרון מכיוון שונה - מכיוון השלטון המקומי".
4 צפייה בגלריה
רכישת דירה
רכישת דירה
החלום של זוגות צעירים לרכישת דירה הולך ומתרחק
(צילום: Shutterstock)
בכל הנוגע לחסמים בדרך לפתרון אומר ביבס כי "אחת הבעיות הקשות והמשפיעות ביותר היא מחיר הקרקע. במקום שהמדינה תדאג להוזלת העלויות, היא מביאה לתוצאה ההפוכה ויוצרת משבר שרק הולך ומחריף. האוצר ורמ"י מרוויחים מיליארדים על חשבון הציבור, שלא זוכה ליהנות מזה. את זה חייבים לשנות. אם לא יתרחש שינוי, נהיה עדים לעלייה תלולה במחירי הדירות ולזוגות צעירים מיואשים שיחפשו פתרונות מחוץ למדינה".
חיים ביבסחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעותצילום: יריב כץ
ומהם הצעדים שהמדינה חייבת ליישם? "המדינה חייבת להבטיח שבכל שכונה חדשה כ-30% מסך הדירות החדשות יהיו עבור הזוגות צעירים. צעד זה ישמור את הדור הצעיר שלנו בארץ ויבטיח אוכלוסייה מגוונת וצעירה. 30% מהדירות ימכרו ללא עלות על הקרקע ובמחיר דירה קבוע ומותאם לעלויות הבנייה בלבד, ושאר הדירות ימכרו במחירי שוק חופשי. הפתרון הזה יביא לכך שחברות הבנייה ירוויחו, ולצידם גם אזרחי ישראל".
במבט קדימה, אומר ביבס כי "השלטון המקומי הוא הגוף היציב והחזק בישראל. אנחנו מקדמים פרויקטים בתחומים רבים, יש לנו יכולת ביצוע מוכחת - כולל בתחום הבנייה. הממשלה צריכה לראות ברשויות המקומיות שותף אסטרטגי למשימה הלאומית העליונה של הורדת מחירי הדיור. אנחנו בונים מוסדות תרבות וחינוך ומקדמים פרויקטים בעלות של מיליארדים למען הציבור. ולכן, בשלה העת להעברת סמכויות לשלטון המקומי גם בנושא הדיור - את התוצאות נראה כולנו בשטח".

"מצפה ממקבלי ההחלטות שיאפשרו לבנות הרבה יותר"

ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה, מחזקת ואומרת כי "משבר הדיור חייב להיות מטופל ברמה הלאומית והשחקן המרכזי הוא השלטון המרכזי. מובן שנדרש שיתוף פעולה של הרשויות, אבל הרשויות הן הבעיה האחרונה, מכיוון שהן רתומות ומשתפות פעולה. אור יהודה חתמה על הסכם גג שבמסגרתו מוקמות למעלה מ-5,500 יחידות דיור, אך דווקא התשתיות שבאחריות המדינה מעכבות את המשך קידומן. הרשויות לבדן לא יכולות לפתור את המשבר הזה. הוא ייפתר רק כאשר תהיה הירתמות מלאה מצד המדינה וכלל משרדי הממשלה לביצוע טיפול שורש בנושא.
4 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
פתרון לבעיה הוא הירתמות משותפת
(צילום: shutterstock)
"באור יהודה בשנה האחרונה אוכלסה שכונת 'בית בפארק', מרביתה במסגרת 'מחיר למשתכן', שכונת נווה איילון הולכת ומוקמת, לצד קידום עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית, חידוש התשתיות בעיר הוותיקה ולא פחות חשוב - קידום פתרונות תחבורה ראויים. לשמחתי, שלושת הפרויקטים להסעת המונים מקודמים בעיר - הקו הסגול של הרכבת הקלה, המטרו ופרויקט 'מהיר לעיר'". במבט לעתיד, אומרת שוחט כי "התכנית המרכזית שלנו, מלבד הקמת שכונות חדשות, הוא התחדשות עירונית של השכונות הדרומיות, פרויקט דגל של המדינה, במסגרת תכנית שנמצאת בוותמ"ל. זו בשורה חשובה שתאפשר לאלפי זוגות צעירים להתגורר במיקום הטוב ביותר, בתכנית שהיא ארוכת טווח".
ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודהליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודהצילום: ירון ברנר
היא מציינת גם את יוזמת השכירות ארוכת הטווח המיושמת בעיר בתור פתרון חשוב בתחום הדיור. "לא מספיק מדברים על זה, אבל אין ספק שכיום, כאשר אין לכל אחד את הסכום הנדרש לרכישת דירה, פרויקטים להשכרה ארוכת טווח מאפשרים ודאות למשפחות. דמי השכירות הקבועים יחסית מאפשרים לאותן משפחות לתכנן ובעיקר להיות תלויות בעצמן ופחות בבעלי דירות שיכולים לשנות את שכר הדירה ללא פיקוח. אין לי ספק שזה אחד הפתרונות החשובים בנוגע למשבר הדיור".
האתגר הגדול, אומרת שוחט, "הוא הסבך הבירוקרטי. כיום לוקח יותר מדי זמן כדי לקדם תכניות להתחדשות עירונית והן תלויות בהרבה מאוד גורמים. אין סיבה שאנשים ימתינו שנים לחידוש המבנים שעלולים ליפול, במיוחד אחרי שראינו בניינים שקרסו. אני מצפה ממקבלי ההחלטות ברמה הלאומית להתיר את הסבכים ולדאוג לכך שניתן יהיה לבנות הרבה יותר ממה שקורה כיום בפועל".

"אם מדובר במשבר לאומי, צריך להתייחס אליו בהתאם"

יעקב אטרקצ'י, מייסד ומנכ"ל אאורה ישראל, החברה הגדולה בישראל בתחום פינוי בינוי, אומר כי "אנחנו נמצאים במשבר לאומי בתחום הדיור, יש למעלה מ-200 אלף משפחות שלא קנו דירה ראשונה. ההגרלות של המדינה לא מספקות מענה למספיק ישראלים – הן נותנות סבסוד למי שלא זקוק לו, והמבנה של המכרזים, הכולל חלק מסובסד וחלק בשוק החופשי, מוביל בעקיפין לעליית מחירים. השילוב של ההגרלות והעובדה שהמדינה היא ספסר קרקעות המוכר אותן במחירים פי 2-3 מהערכות שמאי, הוא הזרז הגדול ביותר לעליות המחירים".
4 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אנחנו במחסור בשוק הדיור
(צילום: shutterstock)
אטרקצ'י מדגיש כי "אנחנו שוק במחסור - יש ביקוש קבוע ואמיתי של 60-70 אלף דירות בשנה, שלא מקבל מענה עקבי לאורך השנים". בשנה האחרונה המשבר התחדד והועצם עם קצב עלייה גבוה בדמי השכירות, "והגענו למצב של פחד ברמה הלאומית מכך שזוגות ומשפחות יחליטו שאין כאן פתרון וירדו מהארץ".
לדבריו, ישנם שני פערים בלתי נסבלים בשוק הדיור: "הראשון הוא פער בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי. ראשי הערים מסתכלים על האינטרסים של התושבים והעיר, אשר לא תואמים בהכרח את הרצון של המדינה". ראשי ערים רבים טוענים כי בנייה למגורים בתחומי העיר מובילה לגירעון, בעקבות הצורך בהקמת תשתיות. הדרך לגשר על הפערים, אומר אטרקצ'י, הוא תמריץ כספי לרשויות. "אם יהיה כסף, הם ילכו לקראת המדינה. לא תהיה ביורוקרטיה, יסופקו היתרי בנייה ויהיה אפשר לבנות בקצב גבוה. אחרת, הם יתקעו את התהליך".
יעקב אטרקצ'י, מייסד ומנכ"ל אאורה ישראליעקב אטרקצ'י, מייסד ומנכ"ל אאורה ישראלצילום: איל פרידמן
פער נוסף ובלתי נסבל עבור אטרקצ'י הוא "הפער בין אלפי תכניות פינוי-בינוי מאושרות, לבין עשרות פרויקטים בלבד הנבנים בפועל. יש מחסור בקרקעות, גם בפריפריה, המדינה תכפיל את האוכלוסייה תוך 20 שנה. כולם מבינים שהפתרון היחיד הוא פינוי-בינוי".
אפשר לבנות מאות אלפי יחידות דיור בפרויקטים של התחדשות עירונית, "אבל צריך התגייסות אמיתית ושיתוף פעולה בין הצדדים- המדינה, הרשויות והיזמים. התחדשות עירונית היא ההווה והעתיד של שוק המגורים, אין פריבילגיה אחרת. אם נטפל, נוריד חסמים ונעודד רשויות מקומיות ודיירים, זה הפתרון למשבר. אבל צריך להירתם ולא רק לדבר על זה".
מדובר במשבר לאומי, אומר אטרקצ'י, "וצריך להתייחס אליו כך, בתור מצב חירום. קודם כל להתייחס להיבטים של תחבורה ותעסוקה - המדינה חייבת להשקיע עשרות מיליארדים בתשתיות, והיא תחזיר את ההשקעה פי כמה וכמה. חובה לשבור ביורוקרטיה - מדברים על רכבת קלה כבר 30 שנה והיא עדיין לא פועלת. באשר לתעסוקה - המעסיק הגדול בישראל הוא המדינה. אין שום סיבה שמשרדי הממשלה יהיו בגוש דן, צריך להעביר אותם לפריפריה. זה יביא אנשים, והמדינה תרוויח כסף משחרור הקרקעות. חייבים 'לנער את העסק'".
על מנת לנהל את המשבר, "צריך להקים קבינט חירום לדיור, בהשתתפות כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, לקבוע משימות לאומיות ולשבור את הבירוקרטיה. מה שאפשר להפריט לשוק הפרטי -להפריט. מדובר באינטרס של כולנו - אם לא תהיה התגייסות אמיתית, אנחנו נמצא את עצמנו בבעיה חברתית קשה".
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תכנון ובנייה
אילוסטרציה תכנון ובנייה
"צריך להקים קבינט חירום לדיור"
(צילום: shutterstock)

"מספר מבקשי הסיוע בשכר דירה עלה"

אחד הפתרונות בהתמודדות עם עלות המגורים בישראל הוא סיוע בשכר דירה. אובי לנדאו, מנהלת פרויקט סיוע בשכר דירה, אלונים מקבוצת Mgroup, מספרת כי "אלונים היא אחת משלוש חברות שנבחרו על ידי משרד הבינוי והשיכון לתת שירות לאוכלוסייה הזכאית לסיוע בשכר דירה, להנפיק זכאויות לתוכניות השונות של המשרד ולתווך בין הפונה\הזכאי למשרד הבינוי והשיכון. הזכאים לסיוע בשכר דירה צריכים להיות חסרי דירה אשר אינם שוכרים דירה מקרוב משפחה. בין הזכאים - משפחות שבראשן עומד הורה עצמאי, נכים, משפחות, עולים חדשים, קשישים, אסירים משוחררים וכו'".
על רקע עליית המחירים, אשר הובילה בהתאם לעלייה בשכר הדירה, לנדאו אומרת כי "בשנים האחרונות מספר מבקשי הסיוע עלה. עם זאת, לא כולם עומדים בנהלי הזכאות. אנו מסבירים לפונים על כללי הזכאות באופן מפורט ובמקרים מסוימים מפנים אותם לגורמים אחרים שיכולים לתת מענה".
אובי לנדאו, מנהלת פרויקט סיוע בשכר דירה, אלונים מקבוצת Mgroupאובי לנדאו, מנהלת פרויקט סיוע בשכר דירה, אלונים מקבוצת Mgroupצילום: ענבל מרמרי
בכל הנוגע לממשק עם הרשויות המקומות, לנדאו מספרת כי "חברת אלונים עובדת באופן ישיר מול מחלקות הרווחה והעובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות. אנחנו מקיימים הרצאות לעובדים הרלבנטיים כדי שיוכלו להנחות את הפונים אליהם מי זכאי ואילו מסמכים עליהם להמציא".
במבט לעתיד, לנדאו אומרת כי "כדאי להמשיך להגדיל את שיווקי הדירות, להמשיך עם תוכנית 'דירה בהנחה' אשר משנה את חייהם של מאות אלפי ישראלים שהצליחו לרכוש דירה בזכותה, לחתום הסכמי גג מול הרשויות המקומיות ולהמשיך להגן על הרוכש". אלונים, מצידה, "עושה ככל שביכולתה על מנת לשמור, לשפר ולהנגיש את השירות לפונה. אנו משקיעים רבות בהדרכות ובסדנאות לנציגי השירות ובנוסף אנו מתכוונים להרחיב את השירותים הדיגיטליים על מנת להקל על הפונים".
ועידת Muni Expo 2022 תתקיים ב-8-6 בדצמבר במתחם מוני אקספו בגני התערוכה. האירועים הפאנלים והתערוכה בתאריכים ה-7 וה-8 בדצמבר יהיו פתוחים לכלל הציבור. בואו לראות כיצד מחוללים שינוי במרחב הציבורי - לטובת התושבים, הקהילה והפעילות הכלכלית המקומית. לתכנית הוועידה>>
בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2022