"אנחנו לא עוצרים וממשיכים לעבוד. צריך לראות את המספרים. קיבלנו משק אחרי שנתיים של שיתוק, בגלל שלא היה תקציב. אבל שנת 2021 הסתיימה בלמעלה מ-100 אלף שיווקי קרקע. גם בעסקאות מאושרות שברנו שיאים", כך אמר היום (חמישי) שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בכנס התאחדות הקבלנים בוני הארץ. עוד אמר אלקין: "לזוגות הצעירים אין זמן לחכות. השנה נביא ליותר מ-30 אלף משקי בית דירות מוזלות. בזכות הצעדים שעשינו עכשיו, גם נחצה את ה-30 אלף ונגיע שנה הבאה ל-40 אלף ויותר. אותי מעניינים הזוגות הצעירים, לא המשקיעים".
השר גם פנה לקבלנים ואמר: "אתם מציעים הצעות גבוהות מאוד על הקרקע, אל תעשו זאת". לגבי דמי השכירות, ונתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אמר השר: "מה שקובע זה המדד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. השכירות מתחדשת פעם בשנה, רוב החוזים לא משתנים וזו תמונת המצב נכון להיום. אולי בקיץ שיש יותר חידושי חוזה נראה עלייה יותר משמעותית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה ירושלים
אתר בנייה ירושלים
אתר בנייה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
יוגב גרדוס, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר התייחס במסגרת פאנל שנערך בכנס להצעת הקבלנים להקפיא את מחירי הדירות ואמר: "אני מוכן כמו במשא ומתן עם הפלסטינים - בלי תנאים מקדימים - קודם כל תקפיאו את מחירי הדירות, ואז נשב לדבר". בהמשך נשאל מדוע האוצר מתנגד להצעה לתמרץ רשויות מקומיות על ידי מענקים כספים: "יש הרבה גורמים אינטרסנטים שרוצים לתקוע טריז בין הדרג המקצועי באוצר לשר האוצר. זו בכלל הצעה שלנו לתמרץ את הרשויות המקומיות. אבל האם 30 אלף זה הסכום הנכון? אולי לחלק מהן צריך יותר?".

"התוכנית שלנו היא ליצר היצע. ההגרלות זה רק כלי"

אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, התייחס לשאלה האם הגיע הזמן לפרק את רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), סוגיה שעלתה במהלך הכנס: "אני חושב שרמ"י היא חלק גדול מהפתרון ולא הבעיה. התוכנית שלנו היא ליצר היצע. ההגרלות זה רק כלי. אנחנו עושים יותר ממה שהיה אי פעם. גם בהתחדשות העירונית עשינו דברים משמעותיים. לגבי הרעיונות של הקבלנים, התוכנית החדשה, עם חלק מהדברים אנחנו מסכימים. למשל, אנחנו מבינים שאם העיריות לא יקבלו כסף לתשתיות, הם לא יבנו".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ התייחס לסוגיית המחירים הגבוהים, לדירות למכירה וגם דירות להשכרה: "אתמול ראינו תמונות של אוהלים. המחאה החברתית של 2011 זה יהיה המבוא של מה שעשוי להיות כאן. מדינת ישראל צפויה להכפיל עצמה. אנחנו גדלים בקצב של 2% בשנה. מה שבינינו בעשרות שנים צריך לבנות ב-25 שנה. זה אתגר אדיר. זה לא רק בינוי, זה גם תשתיות, וגם תעסוקה ועוד הרבה דברים".
סרוגו גם התייחס בדבריו לאינפלציה וטען שהנתונים הלא מדויקים הנוגעים לשכר הדירה במדד מובילים למדידה שגויה: " אומרים שהאינפלציה 4%. אני חושב שהיא כבר 6%. למה? כי מחירי השכירות גבוהים יותר. העלייה לדעתי 5% וברמה שנתית 20%. המדידה של שכר הדירה במדד לא משקפת לדעתי את המציאות".