בחודש נובמבר האחרון הודיעה ענקית משלוחי המזון האמריקנית דורדאש (DoorDash) על רכישת חברת משלוחי המזון העולמית וולט (Wolt) תמורת כ-8.1 מיליארד דולר. זאת, במטרה להוביל את ההתרחבות הבינלאומית של החברה האמריקנית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדוע דורדאש צנחה ב-13% במסחר בוול סטריט בשבוע האחרון, איך זה קשור לעסקת הרכישה של וולט ואילו עוד מניות בלטו במיוחד? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') בשווקי העולם, ynet אסף עבורכם כמה מסיפורי המניות הבולטות של השבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
שליח וולט
שליח וולט
שליח וולט
(צילום: עמית שעל)
דורדאש, אשר נוסדה בשנת 2013 ומתמקדת במשלוחים של "הקילומטר האחרון" (מהעסק לבית הלקוח, בדומה לוולט), היא ספקית שירותי משלוחי המזון הגדולה בארה"ב והיא פועלת בה ובמספר מדינות נוספות ברחבי העולם, בהן קנדה, אוסטרליה, יפן וגרמניה.
בהתאם לצפי, החברה הודיעה בשבוע שעבר על השלמת רכישת וולט הפינית, המאפשרת לה לחדור ל-22 שווקים חדשים מחוץ לארה"ב עם תוספת של למעלה מ-2.5 מיליון משתמשים פעילים בחודש.
אז למה המניה קרסה? העסקה הגדולה תמומן באמצעות הנפקת מניות, ולכן, קיים חשש לגבי דילול של המשקיעים הקיימים ופגיעה בתוצאות התפעוליות של החברה בטווח הקצר.
בנוסף, הוויכוח הציבורי הגדול סביב מודל ההעסקה השנוי במחלקות של חברות כמו דורדאש ווולט (מכונה גם "כלכלת חלטורה"), במסגרתו רבים מהעובדים אינם זכאים למלוא הזכויות הסוציאליות, עדיין מעיב על פעילות החברה.
לאחרונה הפיצו מספר סנאטורים דמוקרטים בולטים בארה"ב, בהם אליזבת וורן וברני סנדרס, מכתב הדורש מחברות עם מודל עסקי דומה לזה של דורדאש לשפר את תנאי העבודה שהן מציעות.
יחד עם זאת, יצוין כי הצניחה היחסית במניית החברה מגיעה לאחר זינוק גדול בהרבה של כ-25% שנרשם לפני כשבועיים. אולם, בהסתכלות רחבה יותר, מניית דורדאש איבדה כ-58% בחצי שנה האחרונה והיא כיום נמוכה בלמעלה מ-70% מהשיא אליו הגיעה בחודש נובמבר האחרון - יומיים לאחר פרסום העסקה עם וולט.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • סיילספורס (Salesforce), ענקית התוכנית האמריקנית המספקת בין היתר תוכנות לניהול קשרי לקוחות (CRM), זינקה ב-15% במסחר בבורסת ניו יורק בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות טובות מהצפי לרבעון הראשון של 2022. במקביל, מנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של החברה הדגישו כי הטרנספורמציה הדיגיטלית שהחלה בקורונה ממשיכה בקצב גבוה והאנליסטים בשוק ציינו כי השיפור בתחזיות הינה עדות לנאמנות ולחשיבות המוצר ללקוחות, לצד הקפדה של החברה על ניהול הוצאות יעיל מבעבר. יחד עם זאת, גם לאחר הזינוק, מחיר המניה עדיין נמוך בכ-40% מהשיא שנרשם בנובמבר אשתקד.
  • אוקטה (Okta), המפתחת תוכנה לזיהוי ולאימות משתמשים מרחוק, זינקה בכ-19% בשבוע שעבר בנאסד"ק. החברה דיווחה על זינוק מפתיע במספר הלקוחות, הפסד נמוך מהצפוי, הגדלת ההכנסה מלקוחות קיימים ועל גיוס מספר לקוחות משמעותיים לטווח הארוך שהעידו על שיפור במעמדה התחרותי. מנגד, נראה כי המגמה הכללית בשוק לצד ההאטה שנרשמה בפעילות החברה בהשוואה לשיא מגפת הקורונה, אז היה צורך משמעותי בזיהוי מרחוק של לקוחות, הם בין הגורמים המרכזיים לכך שגם לאחר העליות, המניה עדיין נסחרת בכ-60% פחות מהשיא אליו הגיעה בסוף השנה שעברה.
  • קוינבייס (Coinbase), מחברות המסחר במטבעות וירטואליים המובילות בעולם, ירדה בכ-11% במסחר בשבוע שעבר בנאסד"ק. ברקע לירידות ניתן למנות בראש ובראשונה את הנפילה החדה בשוק המטבעות הווירטואליים שנרשמה בשבועות האחרונים. במקביל, החברה הכריזה על קיצוצי עובדים קיימים ועל הקפאת גיוסי עובדים חדשים בעתיד הנראה לעין, תוך שהיא מציינת כי היא מתאימה את ההוצאות התפעוליות שלה לתנודתיות שנרשמה בשוק הקריפטו. יצוין כי בשנת 2021 החברה הגדילה משמעותית את מספר העובדים של מ-1,250 ל-3,700.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.