החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, הודיע היום (ה') כי החינוך העצמאי החרדי ומעיין החינוך התורני יעברו ב-1 בספטמבר למערך תקציבי עצמאי שיקימו. מעתה יפקח משרד האוצר על כל כספי מוסדות החינוך החרדיים, פיקוח חיצוני שלא היה קיים במשך שנים.
בהתאם להחלטה, ב-1 בספטמבר יוסרו כל הרשאות החתימה של רשתות החינוך החרדיות מכל חשבונות הבנק הממשלתיים בבנק הדואר.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
החלטת החשב הכללי עלולה לגרום למשבר קואליציוני ונראה שראשי המפלגות החרדיות יערערו על ההחלטה בפני ראש הממשלה, שכבר חשש מפירוק ממשלתו על רקע חוק הגיוס החדש.
את ההוראה הסופית, שאודותיה היו דיונים בשבועות האחרונים, שיגר החשב הכללי רוטנברג למנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין ולמנכ"ל מעיין החינוך התורני אביגדור אוחנה.
על פי הוראת החשב הכללי, יהיה על רשתות החינוך הללו לפתוח חשבונות בנק עצמאיים שיהיו תחת פיקוח ורק אליהם תעביר מעתה המדינה את כל הכספים.
סכום הכספים שיועברו לרשתות בשנה הקרובה צפוי להגיע לכ-4 מיליארד שקל, כסף שכל הוצאה ממנו יהיה עתה תחת פיקוח הדוק.
גורמים ממשלתיים הביעו עם זאת ספק אם הוראת החשב תקוים שכן ראשי המפלגות החרדיות צפויים להיפגש בעניינה עם ראש הממשלה ולדרוש ממנו לדחות את ההסדר החדש, שכן הם לא יצליחו להתארגן לביצועו תוך זמן קצר. יתכן על כן שלחצים כבדים יגרמו לדחיית ביצוע ההחלטה בזמן מה.
ההסדר החדש נועד בראש ובראשונה להסדיר את עניין גירעונות הענק שנוצרו ברשתות החינוך בשל אי היותן במשך שנים תחת פיקוח הדוק של המדינה. למעשה המצב הגיע כבר לכדי פשיטת רגל עד שמשרד האוצר נאלץ לממן את משכורות המורים לאחרונה, לאחר שרשות המיסים חייבה את רשת החינוך העצמאי לשלם חובות מיסים שהגיעו לעשרות מיליוני שקלים. הכספים שעוקלו מכיס אחד הוחזרו כך למעשה לכיס אחר של החינוך העצמאי.
החשב הכללי הדגיש היום כי "אין בביצוע הבקרה החיצונית כדי לגרוע מהתנהלות הרשתות הרשתות בהתנהלות תקינה לפי כל דין". על הרשתות יהיה להמנע מגירעונות ולדווח על כל פעילות כספית חריגה ולפעול בהתאם לכללים של איזון תקציבי.