מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ, אמר בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה שמתקיים היום (ג') בירושלים כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אישרה להתחיל במבצע "גילוי מרצון" כבר בשבועות הקרובים. זאת כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.
נוהל "הגילוי מרצון" מאפשר למעשה לישראלים שהעלימו הכנסות לדווח עליהן מרצונם ולהימנע מתשלום קנסות והעמדה למשפט (אלא אם מדובר בכסף שהושג מעבירה פלילית). עם זאת לסכום החוב צפויה להתווסף הצמדה למדד וריבית של 4% לכל שנה של פיגור בתשלום המס.
בימים הקרובים יפורסם הנוהל לציבור ותוך שבועות ספורים ייכנס לתוקף. בעשור האחרון הופעל הנוהל פעמיים - בפעם האחרונה בשנת 2019 ולפני כן ב-2016. ההחלטה להפעיל אותו שוב התקבלה במטרה להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בשל הגירעון העצום הצפוי בתקציב בשנה הקרובה, כאשר ההערכה היא שהגילוי מרצון יוביל להכנסה נוספת של מיליארדי שקלים - כפי שהיה במבצעים דומים בעבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים 1.8.23
רשות המיסים 1.8.23
רשות המיסים
(צילום: יובל חן)
הגילוי מרצון יכלול הן הודאות של ישראלים כי הרוויחו כספים בחו"ל, מנכסים ומחשבונות בנק ותנועות הון שהניבו רווחים, והן משכר דירה על דירות שהשכירו בארץ בשנים האחרונות ונמנעו מלדווח על ההכנסות. בשכר דירה קיים פטור עד להכנסה של כ-5,100 שקל בחודש ומעל לסכום זה יש לשלם מס על כל שכר הדירה שנגבה בשני מסלולים: 10% על כל סכום ההכנסה או תשלום מס לפי המס השולי המחוייב למשכיר (למשל 34% או 47%) על ההכנסה שמעבר לתקרת הפטור.
את ההחלטה קיבלו ברשות המיסים בדיון בראשות מנהל הרשות, שי אהרונוביץ, כאשר גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ הביע תמיכה בתוכנית שצפויה להקטין מעט אץ הגירעון בתקציב שיחייב השנה צעדים בהיקף של 67 מיליארד שקלים בצד ההכנסות וההוצאות של הממשלה גם יחד.
בפעמים האחרונות בהן הופעל נוהל של גילוי מרצון רשות המיסים גבתה ממנו מיליארדי שקלים נוספים עבור קופת המדינה, כאמור. בין השאר התוודו בהעלמת הכנסות לאורך השנים בעלי עסקים שניהלו חשבונות בנק בחו"ל, השכירו דירות והחזיקו בנכסים מניבים בחו"ל. עוד התוודו בשעתו בין היתר בהעלמות מס גם קבלנים, מנהלי חברות, ברוקרים שפעלו בבורסות בעולם ואפילו שופט בדימוס.
נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, רו"ח חן שרייבר, בירך על הנוהל ואמר: "יש לברך על הנוהל החדש, אך צריך לציין כי היעדר אפשרות למסלול אנונימי עלול להרתיע לא מעט יחידים בשל אי הוודאות לתוצאה הסופית של אותו הליך גילוי מרצון, ובשל כך רשות המיסים עלולה לפספס סכומים לא מבוטלים של גביית מס קלה יחסית. המסלול האנונימי בשנים עברו הוכיח את עצמו ועבד מצוין, ועל כן חשוב לבחון את נושא האנונימיות מחדש לפני פרסום סופי של הנוהל. "אני מודה למנהל רשות המיסים על השיח שנוהל מול הלשכה, ולבקשתה יכלול הגילוי מרצון החדש שיפורסם כמה חידושים חשובים מאוד, כגון: מסלול דיווח מקוצר של הגשת דוח במסלול ירוק (עד תקרת הון מקסימלית שטרם נקבעה), כדי לקצר את לוחות הזמנים ולאור מצוקת כוח האדם בפקידי השומה; מלבד דיווחי שכ"ד על נכסי נדל"ן ורווחי השקעות בניירות ערך ופיקדונות בנקאים זרים, הוא יכלול בין היתר גם את הדיווחים על רווחי קריפטו, כאשר במקביל יוארך נוהל הקריפטו שהוציאה הרשות לאחרונה; הנוהל יאפשר גם ככל הנראה לכלול את יתרות בעלי השליטה שלא דווחו במסגרת סעיף 3(ט1) בנסיבות מסוימות".
המערכה הכלכלית של המלחמה: צפו בפאנל בוועידת האנשים של המדינה
(צילום: סנטרל הפקות)

בתוך כך, ברשות המיסים אמרו ל-ynet כי בשבועיים וחצי שחלפו מאז ההשקה של מערכת "חשבוניות ישראל" והחלה החובה לקבל מספר הקצאה על כל חשבונית של עסקה בין עסקים בסכום של 25 אלף שקל ומעלה, כבר אותרו כאלף חשבוניות חשודות, שלדברי מנהל רשות המיסים "יטופלו בהתאם". כזכור, לא ניתן עדיין לעצור את עסקאות החשבונית ולהימנע מלתת לה מספר הקצאה, אולם ניתן לטפל מאחורי הקלעים בחשבוניות שנחשדות כפיקטיביות.
ברשות המיסים טוענים כי המספר הגבוה של החשבוניות החשודות כפיקטיביות מפתיע ומבהיר עד כמה היה חשוב להפעיל את הרפורמה החדשה חרף התנגדויות מענפי המגזר העסקי.