מניית מודרנה, יצרנית החיסונים מבוססי mRNA שהתפרסמה במיוחד במהלך תקופת הקורונה, ירדה ב-16% במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר. בכך, השלימה החברה ירידה של כ-70% מהשיא שרשמה במהלך שנת 2021, ולמעשה כמעט חזרה לרמתה טרום התפרצות מגפת הקורונה בעולם המערבי בתחילת 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדוע מניית מודרנה צנחה ואילו עוד חברות בלטו במיוחד? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ynet ריכז עבורכם כמה מהמניות הבולטות של השבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה
(צילום: shutterstock)
כאמור, מודרנה היא חברת תרופות וביוטכנולוגיה אמריקנית המתמקדת בפיתוח תרופות באמצעות טכנולוגיית mRNA. היא הייתה אחת מהחברות הראשונות שקיבלו אישור של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) להפצת החיסון נגד נגיף הקורונה, בדצמבר 2020.
הסיבה המשוערת לירידה החדה בערך המניה היא שלחברה יש כיום אישור שיווק רק למוצר אחד בלבד, חיסון הקורונה Spikevax. אומנם החברה הדגישה שיש מספר תרופות בפיתוח בקנה (דוגמת חיסון לשפעת וחיסון מתקדם יותר לקורונה), אך אלו טרם זכו לאישור ה-FDA בשלבים מתקדמים.
במקביל, החברה ציינה כי היא צופה מכירות של חמישה מיליארד דולר בלבד השנה, רובם במחצית השנייה של השנה, מול הערכות האנליסטים שעמדו על כ-7.9 מיליארד דולר.

מניית דומינו'ס בשבוע הגרוע ביותר שלה זה עשור

בתוך כך, חברה נוספת שבלטה במסחר בשבוע שעבר הייתה לא אחרת מאשר דומינו'ס פיצה, אשר צנחה ב-17% בבורסת ניו יורק. בכך, רשמה מניית החברה את הירידה השבועית החדה ביותר שלה זה עשור והשלימה ירידה של כ-46% מהשיא שנרשם במהלך תקופת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
דומינוס פיצה
דומינוס פיצה
דומינו'ס פיצה
(צילום: בר כהן)
דומינו'ס היא מיצרניות ומשווקות הפיצה המובילות בעולם והיא מחזיקה כ-19.5 אלף מסעדות בכ-90 מדינות.
הירידה החדה בשווי המניה הגיעה לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות שליליות ברבעון הרביעי של 2022, ברקע העלייה בצריכת אוכל מוכן בבית ברקע האינפלציה העולמית, אשר באה על חשבון הזמנות ואיסוף עצמי (טייק אווי).
זאת, לצד מחסור חריף בשליחים אשר פוגע בדומינו'ס יותר מאשר מקבילותיה בשל נתח ההכנסות הגבוה יחסית שלה ממשלוחים, גררו תגובה שלילית מהמשקיעים. בהתאם, החברה צפויה לבחון מעבר לספקיות שליחים חיצוניות.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • רולס רויס, היצרנית המובילה של מנועים לתעשייה התעופה, שיט, מכוניות וטורבינות גז, זינקה בכ-23% במסחר בשבוע שעבר בבורסת לונדון. בכך, סיכמה המניה זינוק של 10% מהשפל שרשמה בספטמבר והיא כעת רחוקה בכ-8% בלבד מהרבה הגבוהה שרשמה בנובמבר 2021. יחד עם זאת, בראיה רחבה יותר מחיר המניה עדיין נמוך בכ-70% משיא כל הזמנים שנרשם באוקטובר 2013. הזינוק החד בשבוע שעבר הגיע לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות טובות משמעותית מהצפי, כאשר הביקוש למנועי טורבו זינק עם העלייה בביקוש למטוסים מצד חברות התעופה והעלייה בביקוש לתיירות עסקים ופנאי. לצד זאת, המנכ"ל הכריז על תוכנית שצפויה לשפר את דירוג האשראי, הרווחיות ותזרים המזומנים של החברה.
  • פאלו אלטו נטוורקס, חברת אבטת המידע המובילה שהקים היזם הישראלי ניר צוק, קפצה בכ-10% בשבוע שעבר. בכך, מחירה רחוק כעת בכ-10% בלבד מהשיא שנקבע אשתקד, לאחר זינוק של כ-40% השנה. העלייה האחרונה מיוחסת לפרסום דוחות חיוביים של החברה שהצביעו על צמיחה של 26% בהכנסות - שיעור גבוה משמעותית מהצפי. בתוך כך, המנכ"ל הצביע על השפעה חיובית של השקעות החברה לאורך השנים בפתרונות אבטחה לתעשיית הענן, שכעת כנראה משתלמות. כמו כן, חרף אזהרות מהשפעת ההאטה הכלכלית והאטה בגיוסים חדשים, החברה הותירה את תחזיותיה על כנן וציינה כי לא מתוכננים ביטול של פרויקטים שונים בחברה.
  • אנבידיה, יצרנית, מפתחת ומשווקת מובילה של שבבים גרפיים ותוכנות נלוות, זינקה בכ-9% בשבוע שעבר. בכך, השלימה המניה זינוק של כ-104% מהשפל שרשמה באוקטובר אשתקד, אך היא עדיין נסחרת במחיר נמוך בכ-29% מהשיא שרשמה ב-2021. הסיבה המשוערת לזינוק היא דוחות טובים מהצפי שפרסמה החברה, שכללו הכנסות ותחזיות לשנה הקרובה שעלו על ציפיות האנליסטים. המשקיעים התעודדו בעיקר מהתוצאות בתחום ה-Data Center המהווה נתח ניכר מהכנסות החברה ממכירת כרטיסים גרפיים. בנוסף, המנכ"ל הדגיש כי הגידול הניכר בהטמעת פתרונות מבוססי AI (דוגמת chatGPT) מגדיל את הביקוש למוצרים המתקדמים של החברה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.
פורסם לראשונה: 16:31, 26.02.23