אחרי שניסה להסתיר את המסמכים החריפים שהציגו בפניו ראש אגף התקציבים והכלכלנית הראשית בנוגע להשלכות המהפכה המשפטית על כלכלת ישראל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס בפוסט ארוך ומפורט למה שהוא כינה: "פרסומים מגמתיים של חלקים מניירות רקע שהוכנו באגפים המקצועיים של משרד האוצר לדיון מאקרו שהתקיים אצלי על המצב הכלכלי ועל ההשלכות האפשריות של הרפורמה המשפטית החשובה שאנחנו מובילים על הכלכלה הישראלית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילומים: רפי קוץ, עמית שאבי)

סמוטריץ' הודה כי "הוצגו אכן מחקרים המלמדים על קשר בין פגיעה במוסדות הדמוקרטיים והחלשתם לדירוגי הכלכלה במגוון סוגי דירוג, וכמובן על השלכות פגיעה בדרוגים האמורים על הכלכלה, בהקשרי ריבית וצמיחה וממילא הכנסות המדינה ממיסים", אבל אז טען כי מדובר בהנחות לא נכונות לדבריו: "השיח הזה מתבסס על ההנחה השגויה, שלא לומר מופרכת, שהרפורמה פוגעת במוסדות הדמוקרטיים. הרפורמה תתקן עיוותים קשים שקיימים בדמוקרטיה הישראלית ואינם קיימים בשום דמוקרטיה מתוקנת בעולם. ממילא הדרוג שלנו לא אמור להיפגע ואפילו יכול לעלות כתוצאה מכך".
הוא האשים כי "גורמים" בקרב מתנגדי המהפכה המשפטית "פונים באופן יזום לגורמים בעולם, מציגים להם את הרפורמה בצורה שקרית ומעוותת, ומסיתים אותם לפגוע בדירוג ובכלכלה הישראלית", וטען: "אנחנו מנהלים מאבק הסברתי נגדי, מציגים את הרפורמה בצורה מקצועית מול הגורמים שאנחנו עובדים מולם בארץ ובעולם, ובמקביל פועלים כאן בקואליציה כדי לדייק ולטייב את סעיפי הרפורמה השונים, תוך הקשבה לביקורת ולהערות מצד הגורמים האחראיים בקרב מתנגדי הרפורמה, שהמניעים שלהם הם חיזוק הדמוקרטיה, הכלכלה והמדינה ולא פגיעה בהם. בדיוק כמו שעשינו אתמול במתווה הוועדה למינוי שופטים שהבאנו. מתווה מאוזן, שגם מי שלא אוהב אותו לכתחילה יכול בהחלט לחיות איתו, וגם במאמץ ובדימיון יצירתי רב לא ניתן לראות בו פגיעה בדמוקרטיה".
הוא טען כי אינו מודאג ו"סומך" על סוכניות הדירוג שידעו להבין ולהסכים עם דבריו: "גם אם ניכשל חלילה בטווח הקצר בהסברת הרפורמה בעולמות הכלכליים מול קמפיין התבהלה המכוון והענק שמתנהל כאן, סוכנויות הדרוג והבנקים הבינלאומיים, וכך גם אנליסטיים בגופי ההשקעה הגדולים, הם מקצועיים ועניינים ויודעים לקרוא נתונים ומספרים. כשאבק ישקע הם יכירו באמת וישקפו אותה בתחזיות שלהם. כך שגם אם נחווה רעידה קלה בטווח הקצר כתוצאה מקמפיין התבהלה השקרי, וגם זה כאמור משהו שאנחנו מנהלים ואני מאמין שאפשר בעזרת השם למנוע, לאורך זמן הדברים יתבהרו ויתייצבו לטובה. כשר האוצר שנושא באחריות לכלכלה הישראלית אני לוקח על זה אחריות מלאה ומשוכנע בזה בכל ליבי".
ואז פנה לתקוף את בכירי משרדו על "הדלפות", למרות שהוא בעצמו הסתיר את המסמכים שהכינו באוצר והוצגו בדיון: "באופן טבעי, במשרד האוצר, כמו בכל משרדי הממשלה, יש גורמים שמתנגדים אידאולוגית לרפורמה. יש כמובן גם מי שתומכים, ויש כאלה שפחות עסוקים בזה. כדמוקרט שדוגל בפלורליזם ומאמין בריבוי דעות ככלי שמסייע בבירור האמת, אני חסיד גדול של שיח פתוח ודוחף אליו במשרד בכל התחומים. אני גם לא נבהל מניהול השיח הזה אל מול הציבור בתקשורת פשוט כי אין לי מה להסתיר (אם כי אני תמיד מעדיף לנהל אותו יותר על השולחן בשמות ופנים גלויות ופחות בהדלפות פחדניות לתקשורת בשם "גורמים בכירים"... אבל גם מזה אני לא נבהל...). לכן שמחתי גם על הדיון אתמול, וניהלתי אותו במשך שעות רבות בעומק ובצורה עניינית עם הרבה הקשבה. אני מקווה שההקשבה היתה הדדית בין כולנו בהנהלה".
"אזרחי ישראל יכולים להיות רגועים", סיכם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.