ההתייקרויות נמשכות, אך תיתכן גם הקלה אחת: ייקור החשמל עשוי להתמתן במהלך השימוע שמקיימת רשות החשמל. ל-ynet נודע היום (ד') כי קיימת נכונות למתן את העלאת מחירי החשמל, לאחר שגם שר האוצר הטיל את כל כובד משקלו בנושא הייקור לאחר שנקבע שזה יגיע כמעט ל-10%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הערכות גורמים במשרדי הממשלה ובארגונים הכלכליים, הייקור הסופי שייקבע בעוד שבועיים יהיה בסביבות כ-8% וייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט. זאת, לאחר שבהחלטת רשות החשמל השבוע נקבע כי הייקור יהיה בשיעור גבוה של 9.6% במחיר לצרכן.
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
ברקע, נציגי ארגונים כלכליים וחברתיים העבירו דרישה לרשות החשמל כדי להפחית את ההתייקרות הצפויה. התאחדות התעשיינים אף דורשת במסגרת השימוע להסתפק בייקור החשמל כעת רק ב-5% ולספוג את יתר ההתייקרות.
גורם כלכלי בכיר המעורב במגעים לשימוע ציין כי "כמעט ברור לחלוטין לכל הגורמים שמחיר החשמל לא יעלה בכמעט 10%. העלאה כזאת תקפיץ את האינפלציה בישראל לשיעורים דומים כמו בארה"ב ובאירופה ואפשר למנוע זאת".
"המחירים צריכים לשקף עלויות, יש בעיה אמיתית". צפו בריאיון עם פרופ' דן בן דוד
(צילום: אסף חן)
יחד עם זאת, כפי שציינו גורמים ברשות בימים האחרונים, בהתאם למחירי הפחם בעולם בהמשך השנה, ייתכן שיהיה צורך לבצע העלאה נוספת במחיר החשמל של 5%-8% בשנת 2023.
מרשות החשמל נמסר כי המועד האחרון של השימוע נקבע ל-25 בחודש ומיד לאחר מכן יתקיים דיון שבו יוחלט על שיעור ההעלאה שייכנס לתוקף כבר פחות משבוע לאחר מכן, ב-1 באוגוסט.
במקביל לכך, רשות החשמל פרסמה הערב הצעת החלטה לשימוע ציבורי לפיה צרכנים המצויים בעוני או במצב כלכלי קשה המשולב עם בעיה רפואית חריגה, לא ינותקו מחשמל על רקע אי-תשלום חוב. גביית החוב במקרים כאלו תיעשה במסגרת הסדרים או בהליכי הוצאה לפועל. הצעת ההחלטה מגדירה קבוצות אוכלוסיה שתהיינה זכאיות להגנה מניתוקים עקב צבירת חוב, על בסיס תבחינים שונים. מדובר בזכאי קצבאות הקיום – הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה ומזונות – וזכאי קצבאות נכות עם השלמת הכנסה. הצעת ההחלטה פורסמה בהתאם לפסיקת בג"צ בנושא.