רגע לפני פרסום מדד מחירי הדירות הערב (רביעי), שיבשר האם ההתייקרות בדיור עדיין נמשכת, הכלכלנית הראשית באוצר מפרסמת את סקירת הנדל"ן לחודש אפריל לפיה ניכרים סימני בלימה נוספים בשוק. לפי הסקירה, בחודש אפריל נרכשו 9,000 דירות, ירידה של 17% בהשוואה לאפריל אשתקד.
לפי האוצר, זהו שיעור ירידה שרק בחלקו מוסבר בעיתוי שונה של חול המועד פסח. בהשוואה לחודש מרץ האחרון זוהי ירידה של 28%. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן) הסתכם מספר העסקאות בחודש אפריל ב-8,100 דירות, ירידה של 15% בהשוואה לאפריל אשתקד וירידה של 28% בהשוואה לחודש הקודם. נתוני האוצר תואמים לאלה שפרסמה הלמ"ס אתמול לגבי הירידה המשמעותית ברכישת דירות חדשות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דירות בישראל
דירות בישראל
בלימה בטירוף הנדל"ן?
(צילום: אוראל כהן)
מהנתונים עולה כי רכישות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-1,400 דירות, ירידה חדה של 28% בהשוואה לאפריל אשתקד ושיעור ירידה דומה בהשוואה לחודש הקודם. ממוצע רכישות המשקיעים בחמשת החודשים הראשונים שלאחר העלאת מס הרכישה בסוף נובמבר דומה לזה שלאחר העלאת המס הקודמת לפני מספר שנים.
עם זאת, באזור המרכז נרשמה עדיין יציבות ברכישות המשקיעים בחודש אפריל, ובאופן חריג אזור זה הוביל את רכישות המשקיעים. לפי הסקירה, ניתוח מאפייני התעסוקה והשכר של רוכשים אלו במרכז מצביע על שיעור גבוה של מועסקים בענף ההייטק, עם רמות שכר חריגות.
מכירות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-1,900 אלף דירות, ירידה של 11% בהשוואה לאפריל אשתקד, שיעור ירידה מתון בחמש נקודות אחוז מזה שנרשם בסך מכירת דירות יד שניה. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף להתכווץ, כאשר במהלך החודש נגרעו ממנו 480 דירות, בהמשך לירידות במלאי זה מאז חודש דצמבר האחרון.
רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי הסתכמו ב-3,700 אלף דירות, ירידה מתונה יחסית בשיעור של 4% בהשוואה לאפריל אשתקד, כאשר ירידות אלו מתרכזות באזורי הביקוש במרכז הארץ. רכישות משפרי הדיור הסתכמו בשלושת אלפי דירות, ירידה של 20% בהשוואה לאפריל אשתקד וירידה של 30% בהשוואה לחודש הקודם.
בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה (ביחס למועד החתימה על החוזה) נמצא כי בחודש אפריל נמשכה הרמה הגבוהה של דירות הנמכרות "על הנייר", כאשר שיעור זה עמד על 56%, שיעור הגבוה ב-11 נקודות אחוז בהשוואה לאפריל אשתקד.
באוצר מציינים כי מאז אוגוסט אשתקד ניכרת עליה משמעותית בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר", וטוענים כי נתונים אלה מסבירים כיצד חרף הגידול החריג במכירות הקבלנים בשנת 2021 (בשוק החופשי ובכלל) מלאי הדירות שנותרו למכירה בידי הקבלנים, כפי שמפורסם ע"י הלמ"ס נותר ללא שינוי משמעותי.
באוצר אומרין כי אין בידיהם מספיק נתונים כדי לקבוע האם הגידול החד במשקל הדירות שנמכרו "על הנייר" משקף העדפה של הרוכשים (הנהנים ממחירי "פריסייל",תמורת המתנה ארוכה יותר לקבלת הדירה, והסיכון הכרוך בכך), או של הקבלנים, תוך ניצול הביקוש הגבוה לדירות ל"שמירת" הדירות שהוחל בבנייתן לתקופות בהן רמת הביקושים תהיה אולי נמוכה יותר.