האינפלציה בישראל נרגעה מעט. מדד חודש יוני עלה רק בשיעור של 0.1%, כפי שצפו התחזיות, וגרם לעלייה מזערית באינפלציה השנתית לשיעור של 2.9%, עשירית האחוז פחות מהרף העליון של יעד האינפלציה שקבעה הממשלה לשנה כולה - 1%-3%.
1 צפייה בגלריה
אינפלציה עליית מחירים
אינפלציה עליית מחירים
(צילום: shutterstock, צביקה טישלר)
עליות המחירים העיקריות נרשמו בתרבות, בידור ובדיור. הפעם סעיפים במדד שמשפיעים יותר על סל הקניות של השכבות החלשות התייקרו פחות, כאשר מחירי המזון עלו רק בשיעור של 0.3%. עם זאת, מבין הפירות הטריים התייקרו במיוחד: אבוקדו (53.4%), לימונים (25.0%) ושזיפים (10.2% לעומת אוקטובר 2023).
במקביל, נמשכת ההתייקרות הרבה בחוזים החדשים של שכר הדירה ואלה התייקרו בחודש יוני בשיעור של 4.2% לעומת התייקרות של 2.2% בלבד בחידוש חוזים קיימים.
על פי נתוני המגמה, שמראים את העלייה בחודשים האחרונים בחישוב שנתי, המדד עלה בחודשים מרץ עד יוני בקצב של 3.1% - מעל ליעד שקבעה הממשלה לשנת 2024.
לפי שעה ההערכות הן שבנק ישראל יימנע בסוף חודש אוגוסט מהפחתת הריבית במשק בעיקר משום שהאינפלציה עדיין גבוהה ובשל הגידול בגירעון בתקציב המדינה מבלי שהממשלה נוקטת לפי שעה צעדים לבלימת הגידול וזאת כאשר הוצאות המלחמה הגבוהות נמשכות.
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש יוני 2024 ב-0.4%. ב-12 החודשים האחרונים (יוני 2024 לעומת יוני 2023) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-1.2% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-2.2% ושכירת ציוד ורכב ב-3.7%.

מחירי הדירות

בהתאם לציפיות, מחירי הדירות ממשיכים לזנק: מדד מחירי הדיור לחודשים אפריל-מאי 2024, שפורסם במקביל למדד המחירים לצרכן אך אינו חלק ממנו, טיפס ב-0.8% לעומת החודשיים הקודמים (מרץ-אפריל 2024). זאת בהמשך למגמה של עליות מחירים בחודשים האחרונים. יש לציין כי המדד קודם טיפס מעט יותר, בשיעור של 0.9%.
מהשוואה שנתית עולה כי חל זינוק בשיעור של 3.4% במחירי הדירות באפריל-מאי השנה לעומת אפריל-מאי 2023, זאת לעומת המדד הקודם אז חלה עלייה שנתית בשיעור של 2.1%. נזכיר כי במחצית השנייה של השנה שעברה חלה ירידת מחירים, אולם החל מהשנה הנוכחית התחדשו עליות המחירים השנתיות. מפברואר עד היום קצב עליית מחירי הדיור השנתי קפץ פי יותר מ-3.
מפילוח למחוזות עולה כי בחודשים אפריל-מאי השנה לעומת מרץ-אפריל אשתקד טיפסו המחירים במרבית המחוזות, כאשר המחוזות ירושלים ותל אביב מובילים בעליות: ירושלים (2.1%), תל אביב (1.2%), חיפה (0.7%), צפון (0.6%) ודרום (0.2%). במחוז מרכז לא חל שינוי במחירים. בחישוב שנתי נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות, המוביל בהם הוא מחוז חיפה עם זינוק של 8.3%. אחריו: צפון (4.9%), דרום (3.6%), ירושלים (2.9%), תל-אביב (2.6%) ומרכז (2.3%).
אשר למדד מחירי הדירות החדשות, באפריל-מאי נרשמה ירידה של חצי אחוז לעומת מרץ-אפריל. זאת לעומת המדד הקודם שהציג עלייה של 0.9% במדד מחירי הדירות החדשות. מכלל העסקאות של דירות חדשות, שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית ירד מ-20.1% בתקופה הקודמת ל-19.9% בתקופה הנוכחית.
מבדיקת הלמ"ס עולה כי מדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית עלה ב-0.1%. בהשוואה שנתית נמצא כי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.9%, ירידה משמעותית יותר מהמדד הקודם שהציג ירידה של 0.3%. ההסבר לירידה במדד מחירי הדירות החדשות נעוץ, ככל הנראה, בכך שנמכרו יותר דירות חדשות זולות מאשר דירות חדשות יקרות. בענף מסבירים שאין לכך השפעה על התחזיות לעליית מחירי הדירות שמגיעות על רקע החשש מפני ירידה בהיצע הדירות בשל המחסור בהתחלות הבנייה.