סולראדג', חברת הייטק ישראלית העוסקת בפיתוח ובייצור מערכות למיצוי אנרגיה סולארית, צנחה בכ-7% במסחר בבורסת נאסד"ק בשבוע שעבר ובכך השלימה ירידה חדה של כ-14% בחודש האחרון ושל למעלה מ-50% מתחילת השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדוע המניה של אחת מהחברות המובילות בתחום בעולם ממשיכה לצלול ואילו עוד מניות בלטו במסחר? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ynet עושה סדר בכמה מסיפורי המניות הבולטות של השבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
הנפקת סולאראדג'
הנפקת סולאראדג'
הנפקת סולאראדג'
(צילום: נאסד"ק)
סולראדג' טכנולוגיות הוקמה בשנת 2006 על ידי חמישה יוצאי יחידה 81 של אגף המודיעין של צה"ל והונפקה לראשונה בנאסד"ק באפריל 2015, לפי שווי של 620 מיליון דולר. כיום, על אף הירידה החדה בשווי המניה, נסחרת החברה לפי שווי שוק של כמעט שמונה מיליארד דולר, אולם עדיין מדובר כאמור בשווי משמעותית יותר נמוך משיא של למעלה מ-18 מיליארד דולר לפיו נסחרה בשיאה.
הירידות בשווי המניה, אשר זינקה רק בסוף השנה שעברה בלמעלה מ-70% בתוך פחות מחודשיים, מתקשרות בעיקר לרגולציה חדשה במדינת קליפורניה שבארה"ב, ממנה מגיעות כ-30% מהכנסות החברה, אשר הפחיתה בעד כ-75% את הסכום שצרכנים פרטיים מקבלים על מכירת חשמל סולארי.
כמו כן, עליות הריבית החדות בארה"ב בשנה האחרונה העלו את עלויות המימון של מערכות סולאריות ופגעו משמעותית בהחזר על ההשקעה בעת רכישת מערכת כזו.

אילו עוד מניות בלטו במיוחד בשבוע שעבר?

  • טסלה, מחברות הרכבים החשמליים המובילות בעולם של האיש העשיר ביותר בעולם אילון מאסק, זינקה בכ-10% בשבוע שעבר והשלימה עלייה חודשית של כמעט 30%. העליות האחרונות בשווי המניה מיוחסות בעיקר להכרזה על פרויקט חדש שהושק ביולי ונועד לאמן מודלי בינה מלאכותית מתקדמים לנהיגה אוטונומית. בעקבות ההכרזה, ציין האנליסט של בנק ההשקעות מורגן סטנלי כי המהלך עשוי להוסיף 100 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה, מה שהוביל לזינוק חד במחיר המניה.
  • ארמ (arm), חברה בריטית מובילה בתחומי העיצוב ופיתוח שבבים, הונפקה בשבוע שעבר בהתאם לשווי של כ-46 מיליארד דולר וזינקה כמעט מיד בכ-25%, עד לשווי של כ-65 מיליארד דולר. החברה, אשר נמצאת בעיקר בבעלות קרן ההון-סיכון סופטבנק, נתמכת על ידי נתח שוק גבוה בתחומה, שולי רווח גולמי גבוהים מאוד של כ-90% ובעיקר על ידי העניין הגובר בשבבים מתקדמים לתעשיית הבינה המלאכותית.
  • נטפליקס, אחת מחברות הסטרימינג המובילות בעולם, צנחה בכ-10% בשבוע שעבר. זאת, לאחר שסמנכ"ל הכספים של החברה ציין כי ההכנסות אינן צומחות בקצב המצופה, בעיקר ברקע יישום איטי של ביטול שיתוף הסיסמאות והצטרפות איטית מהצפוי למסלול המוזל המבוסס פרסומות.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.