בשיתוף ידיעות הנדל"ן


העיר דימונה מתפתחת בקצב מהיר. הסכמי גג הובילו לעלייה בבנייה למגורים, תעסוקה, מבני ציבור וגם בפיתוח תשתיות. במקביל, גם מערכת החינוך בעיר קפצה מדרגה בשנים האחרונות. בני ביטון ראש עיריית דימונה וסגן יושב ראש מרכז השלטון המקומי הגיע לאולפן ידיעות הנדל״ן לספר על התפתחות העיר.
"חתמתי על הסכם גג של 30 אלף יחידות דיור כשלדימונה היו עשרת אלפים בתי אב בלבד. אמרו לי שאני מטורף, מי יגיע לדימונה? כולם תקפו אותי ואמרו שאני 'חי בסרט'. עברו חמש שנים, התחייבתי בהסכם שאני בונה 1,000 יחידות דיור לשנה. רק שנה שעברה בנינו 3,500 יחידות דיור. בנינו בשכונת ממשית – 2,800 יחידות דיור, בשכונת השחר, השכונה האקולוגית - בנינו 4,000 יחידות דיור, אין דירה אחת פנויה. חשבנו לתכנן אותה ל-10 או 15 שנה, אבל סיימנו אותה בחמש שנים. פתחתי כרגע את שכונת אמנון ליפקין שחק, עם 1,500 יחידות דיור ואמרתי שנבנה אותה בשנתיים או שלוש. אבל בתוך שבוע וחצי שיווקנו את כל השכונה. בקרוב אנחנו הולכים לשווק את שכונת יוני נתניהו עם 1,500 יחידות דיור, והנה אני אומר לך - יש בין 7 ל-9 מציעים. ישבתי עם רפי אלמליח (מנהל מינהל תכנון במשרד הפנים א"ח) ועם המחוז (הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה א"ח), ואנחנו הולכים לפתוח עוד מספר שכונות כולל 520 בתים במסגרת בני ביתך".
לצד ההיצע הגדול של שכונות חדשות בעיר, ביטון גם מתייחס למחירי הדירות והבתים לעומת מרכז הארץ: "הכי חשוב - מחירי הנדל״ן עדיין שפויים בדימונה. זה לא מה שקורה במרכז הארץ. דירה של 4 חדרים אפשר לקנות סביב מיליון שקל. דירת פנטהאוז? במיליון וחצי שקל. ויש ביקושים אדירים. על כל מגרש בשכונה של בנה ביתך יש בין 20 ל-2 מציעים, ויש לי בשורה לתושבי דימונה - עד סוף 2023 יהיו עוד כ-2,500 בני ביתך בדימונה".

"אפשר לעשות הייטק בדימונה"

עם כל הבנייה והביקוש למגורים אותו מתאר ביטון, נשאלת השאלה כיצד משאירים את תושבי העיר בדימונה וכיצד מדרבנים צעירים ומשפחות להגיע לעיר מבחוץ. על כך השב ביטון: "לפני 10 שנים כשנכנסתי לתפקיד היו בדימונה 32 אלף תושבים. היום כבר יש 41,800. קודם כל בלמנו את ההגירה השלילית. לפני 9 שנים הייתה אבטלה קשה בעיר, הייתה אווירת נכאים. התושבים עזבו כי לא היו מקורות פרנסה וזאת על אף שסביבנו יש מקומות עבודה מאוד חזקים. אבל היום העיר דימונה נותנת 4 וחצי אחוז לתל״ג של מדינת ישראל. פה אני מפרגן לשר הכלכלה דאז אלי כהן. הקמנו ביחד 25 מפעלים שנתנו לנו 1,500 מקומות עבודה והורידו את דימונה ל-5.5% אבטלה. בנוסף, היום הבנו שהקורונה עשתה גם דברים טובים לא רק דברים רעים. היום אפשר לקיים הייטק בדימונה, בירוחם, בבית שאן ובקריית שמונה. אני הולך להקים את אחד ממרכזי החדשנות האזוריים אצלי בדימונה, בעלות של 40 מיליון שקל. הכל כדי לתת מענה ליזמי הייטק וכדי להשאיר את אנשי דימונה הטובים, וגם כדי להביא אוכלוסייה צעירה. 50% מהתושבים שלי בני פחות מ-30. זו בין הערים הצעירות ביותר במדינת ישראל. זו עיר שמושכת המון צעירים. אני החזרתי את שני הילדים הגדולים שלי ממרכז הארץ".

"50% אחוז מתקציב עיריית דימונה הולך לחינוך"

בהמשך לעובדה שבדימונה צעירים רבים, ביטון מספר שבשנים האחרונות גם מערכת החינוך עברה מהפיכה וחלק מהעניין היה להקצות תקציב משמעותי לנושא זה מתקציב העירייה: "50% אחוז מתקציב עיריית דימונה הולך לחינוך. מבחינת השקעה פר תלמיד אנחנו במקום ראשון במדינת ישראל. בשנת 1989 רק 17% מכלל המחזור היו מוציאים בגרות בדימונה. היום אנחנו עוברים את ה-92%. יש אצלנו בבתי הספר את כל המגמות שאתה רוצה. שני בתי ספר, בין העשירייה המובילים ביותר במדינת ישראל. יש לנו בית ספר אלוף הרובוטיקה בעולם. יש לנו 1,500 ילדים שלומדים רובוטיקה. יש לנו 2,500 סטודנטים ואנחנו מחלקים 5 וחצי מיליון שקל מלגות לסטודנטים. וגולת הכותרת - סוף סוף קמה ממשלה חדשה ואנחנו כל הזמן מדברים על מכללת הסייבר שתקום בעיר ותהיה עוגן אקדמי בדימונה".
לשאלה האם תקצוב משמעותי למערכת החינוך זה הדבר העיקרי שמשפיע על התחום, משיב ביטון כי מדובר בחלק חשוב אבל לא היחידי: "נכון, הכסף הוא הדבר המרכזי, גם בחיינו גם בבית הפרטי. אז אנחנו הבאנו את המשאבים, הבאנו את הכסף. אבל פה צריך גם לתת קרדיט לאגף החינוך שלנו ולהון האנושי. למנהלות ולמנהלי בתי הספר שלנו, למורים, לגננות ולסייעות תומכות החינוך שלנו. כולם עושים עבודה יוצאת מן הכלל. אז אני יכול להביא משאבים, אבל אם אין לי הון אנושי מצוין אז לא יעזור שום דבר".

"מכניסים את הרכבת לפאתי דימונה"

ביטון גם התייחס לתוכניות העתידיות בעיר הדרומית והתחיל עם סוגיית הרכבת: "יש רכבת בדימונה. אבל תראה איזה אבסורד. היא 2.5 קילומטרים מחוץ לדימונה. אנחנו מכניסים את הרכבת היום לפאתי דימונה. אנחנו כבר מתכננים את זה - להכניס את הרכבת המהירה. היא מתוקצבת מזמנו של ישראל כץ כשהיה שר התחבורה, 320 מיליון שקל. זה יהיה 50 דקות דימונה לתל אביב. כל שעה תצא רכבת. ובנוסף, כולי תקווה שתהיה גם רכבת לאילת. אני חושב שזה מאוד מאוד חשוב וגם, אני פונה לשר הביטחון המיועד, שדה תעופה בינלאומי שיהיה בנבטים. יש לי הבטחה מראש הממשלה בנימין נתניהו לשדה תעופה. הדברים האלה יביאו להתפתחות אדירה. עוד דבר שאני הולך לבנות זה מיזם ענק ב-100 מיליון שקל - את אחד מפארקי המים הגדולים ביותר במדינת ישראל. מקום שייתן מענה לא רק לדימונה ולנגב אלא לכל מדינת ישראל. דימונה הפכה להיות בירת הנגב המזרחי".
ולבסוף מזכיר ביטון גם נקודה נוספת ממנה נהנים תושבי דימונה – הקלת המס: "לא דיברתי על הסוכרייה שבדובדבן. נושא ההטבה במס. כל בעל ואישה שמקבלים 5,200 שקל. תשאירו את הדירה במרכז הארץ תגיעו ותקבלו את המשכנתה".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן