המסחר במט"ח התחדש היום (שני) ובמסחר הרציף חצה הדולר אחה"צ את רף 4 השקלים - לראשונה מאז 2015. שער הדולר היציג נקבע על 3.99 שקלים (ביום שישי בערב הדולר הגיע עד 3.97 שקלים במסחר הרציף) והאירו נקבע על 4.20 שקלים.
במקביל, הבורסה בת"א ננעלה בעליות לאחר שאתמול המסחר ננעל בירידות חדות: מדד ת"א 35 עלה ב-2.5% ות"א 125 בכ-2.4%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
אתמול פרסמה הלמ"ס את נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר. המדד ירד בעשירית האחוז, בניגוד לתחזיות כי יעלה לפחות ב-0.3% ובכך ירדה האינפלציה השנתית לשיעור של 3.8%. נתונים אלה מתייחסים כאמור לחודש שעבר, שלפני המלחמה.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
ירידת המדד, יחד עם פריצת המלחמה ואי העלאת הריבית בארה"ב ובאירופה בשבועות האחרונים, מעלות באופן ברור את ההערכות במשק שבנק ישראל לא יעלה עוד את הריבית במשק ביום שני בשבוע הבא, וייתכן אפילו שיוריד אותה. בבנק ישראל פרסמו היום כי היקף המשכנתאות שנלקחו בספטמבר עמד על 5.48 מיליארד שקל - שיעור נמוך יחסית לחודשים האחרונים. הורדת ריבית אם תקרה יכולה להעיר מחדש את שוק הדיור למרות השפעות המלחמה.
ירידת המדד בספטמבר מסמנת ככל הנראה תחילה של האטה בצריכה ובפעילות המשק בתקופת החגים ועוד לפני המלחמה. ההערכות במשק כעת הן שתחילת ההאטה במשק, יחד עם המלחמה שכנראה לא תהיה קצרה, לצד תחזית להאטה משמעותית בצריכה שתביא לירידת מחירים – ירגיעו לתקופה הקרבה את האינפלציה, גם אם בשל המלחמה, שעלולה להתרחב, יעלו מחירי הנפט ואולי גם חומרי גלם שונים בעולם.
החמרה נוספת במצב הביטחוני עלולה לגרום ללחצים לפיחות השקל, אולם החלטת בנק ישראל בשבוע האחרון להזרים למשק 30 מיליארד דולר מהיתרות הגבוהות שיש ברזרבת קופת בנק ישראל – יוכלו למתן מאוד את עליית שערי הדולר והאירו וימנעו אינפלציה בשל ייקור היבוא.
פורסם לראשונה: 08:05, 16.10.23