מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש יוני 2023, מה שאומר ירידה משמעותית בשיעור האינפלציה השנתי שצנח ל-4.2%. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום (ו'). מדובר בנתונים טובים מהתחזיות, אשר צפו עלייה נמוכה של כ-0.2%-0.3% ואינפלציה שנתית של 4.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: מזון שעלה ב-0.6%, בריאות שעלה ב-0.4% וחינוך, תרבות ובידור שעלה ב-0.2%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.6%, הלבשה והנעלה שירדו ב-3.0% וריהוט וציוד לבית שירד ב-0.8%.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אבי מועלם, Gettyimages)
ברקע, בנק ישראל הכריז השבוע, לראשונה מאז אפריל 2022, כי הריבית לא תעלה ותישאר על רמה של 4.75%. יחד עם זאת, בבנק הבהירות כי ייתכנו העלאות נוספות וכי תחזיות הצמיחה והאינפלציה הנוכחיות מבוססות על הנחה כי תהיה פשרה בין הצדדים בסוגיית המהפכה המשפטית.

המגמה בשוק הנדל"ן נמשכת, ירידת מחירים חדה בת"א

בתוך כך, הלמ"ס פרסמה היום גם את מדד מחירי הדיור לחודשים אפריל-מאי, מהם עולה כי ירידה של 0.3% נרשמה במחירי הדירות לעומת מרץ-אפריל 2023. בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל-מאי השנה לעומת מחירי העסקאות בתקופה המקבילה אשתקד עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-7.6%.
מפילוח מחירי הדיור לפי מחוזות בחודשים אפריל-מאי לעומת החודשיים שקדמו להם עולה כי בשני מחוזות לא חל שינוי במדד המחירים (צפון וחיפה), במחוזות מרכז ותל אביב, שבהן מחירי הדיור הגבוהים ביותר, חלו ירידות (0.1% ו-1.1% בהתאמה) ואילו במחוז דרום חלה עלייה של 0.5% במחירי הדיור ובמחוז ירושלים טיפסו המחירים ב-0.3%.
בחישוב שנתי ניתן לראות כי עליות המחירים הנמוכות ביותר היו במחוזות תל אביב ומרכז (5.9% ו-6.6% בהתאמה). במחוז דרום חלה עלייה של 6.8% במחירי הדיור, במחוז ירושלים עלייה של 9.1%, במחוז חיפה עלייה של 11% ומחוז צפון מוביל את עליות המחירים השנתיות בשיעור של 11.4%.
נתון נוסף שבודקת הלמ"ס מתייחס למחירי הדירות החדשות בלבד. על פי הנתונים, מדד הדירות החדשות ירד ב-0.1% בחודשים אפריל-מאי השנה לעומת מרץ-אפריל. בחישוב שנתי נמצא כי מחירי הדירות החדשות עלו ב-8.8%.
מכלל העסקאות של דירות חדשות, שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית (תוכניות דירה בהנחה, הכוללות פרויקטים של מחיר למשתכן, מחיר מטרה ודיור מופחת) ירד מ-25.3% בתקופה הקודמת ל-19.1% כעת. מדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב-0.1%.
מהנתונים עוד עולה כי סעיף שכר דירה ללא שכירות ציבורית עלה ב-0.5%. יצוין כי בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.9% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 9.8%.
בתוך כך, מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים עלה ב-0.3% בחודש יוני 2023. ב-12 החודשים האחרונים (יוני 2023 לעומת יוני 2022) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-2.2% בעיקר בשל העלייה במחירי חומרים ומוצרים ב-3.8% ובמחירי שכר העבודה ב-1.5%.
מבין החומרים והמוצרים עלו בעיקר מחירי בטון מובא (ב-3%), טיט (ב-2.5%), שיש (ב-1.9%) ובלוקים מבטון, מאיטונג ומגבס (ב-1.5%). לעומת זאת, ירדו מחירי זכוכית (ב-3.4%), ברזל לבנייה (ב-3.2%), רשתות ברזל (ב-2.5%) ועץ לבנייה (ב-1.7%).