לאחר שבועות ארוכים שבהם חברות העוסקות בטכנולוגיה ככלל ובבינה מלאכותית (AI) בפרט נהנו ממגמה חיובית במיוחד בשוק, בשבוע שעבר חברות רבות בענף נצבעו באדום בוהק. הסיבה: יו"ר הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או ה"פד"), ג'רום פאוול, העיד בפני הקונגרס האמריקני וטען כי הריבית בארה"ב ככל הנראה תעלה לרמה גבוהה יותר מ-5%, כפי שציפו עד כה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אילו חברות הושפעו במיוחד מנאומו של פאוול ואילו מניות נוספות בלטו? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ynet עושה סדר בכמה מהמניות הבולטות בשבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
(צילום: AP)
רק לפני פחות משבועיים הותיר הפד את הריבית בארה"ב ללא שינוי, לראשונה מאז החל רצף העלאות הריבית במרץ 2022. אולם, כבר אז הודיעו בבנק המרכזי כי על אף היחלשות האינפלציה, הם צופים שתי העלאות ריבית נוספות השנה, אשר ככל הנראה יעמדו על שיעור של 0.25% כל אחת.
בהתאם, פאוול העיד כאמור בשבוע שעבר בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים במסגרת העדכון החצי שנתי שלו לקונגרס, וטען כי "כמעט כל חברי ועדת השוק הפתוח צופים שיהיה ראוי להוסיף ולהעלות את הריבית ברמה כלשהי לפני סוף השנה. האינפלציה התמתנה במידה מסוימת מאז אמצע השנה שעברה, אך הלחצים האינפלציוניים ממשיכים להיות גבוהים ולתהליך הורדת האינפלציה חזרה ל-2% יש עוד דרך ארוכה".
כצפוי בשוק ההון, העלאות ריבית - או אפילו רמז אליהן - פוגעות במיוחד במניות הנחשבות ל"מניות צמיחה", בהן מניות של חברות טכנולוגיה ובינה מלאכותית. כך למשל, חברת C3.ai, המפתחת ומיישמת מערכות תפעול ארגוניות המבוססות על בינה מלאכותית, קרסה בלא פחות מ-25% בשבוע שעבר אחרי שרשמה זינוק של 330% בשנה האחרונה (עד ראשית השבוע הקודם).
המימוש החד במניית C3.ai משוייך לפי ההערכות למימושים במניות בינה מלאכותית רבות, אשר נבעו כאמור מדבריו של פאוול בפני הקונגרס, לצד מצגת משקיעים של החברה שהתקשתה לספק תשתית לתמחור הנוכחי של החברה.
ירידות חדות כאלה יכולות להוות הוכחה לכך שחברות שצפויות לייצר הכנסות גדולות בטווח הרחוק, אך רחוקות מלהציג רווח בטווח הקצר, מתקשות לרשום עליות חדות לאורך זמן בסביבה של ריבית גבוהה.

אינטל משנה כיוון, ובגדול

חברת טכנולוגיה נוספת, אשר קשורה קשר הדוק לעולמות הבינה המלאכותית וצנחה בכ-9% בשבוע שעבר לאחר שבועות בהם רשמה עליות חדות, היא ענקית השבבים העולמית אינטל. למעשה, מדובר באחת מהירידות השבועיות החדות ביותר של אינטל בשלוש השנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
סדרת מעבדי ה-Raptor Lake
סדרת מעבדי ה-Raptor Lake
שבב של אינטל
(מקור: אינטל)
לצד המגמה הכללית בשוק, הירידות החדות בשווי המניה ככל הנראה קשורות לשתי הכרזות של החברה משבוע שעבר. ראשית, החברה הודיעה כי תהפוך את מפעלי הייצור שלה ליחידות עצמאיות בחברה, מה שעשוי לאפשר לה לייצר גם שבבים של חברות פיתוח מתחרות, כמו למשל אנבידיה, ARM, אפל ומיקרוסופט, ולהפוך למעשה למתחרה מובילה של TSMC - קבלנית ייצור השבבים הגדולה בעולם.
המבנה החדש של אינטל עשוי גם לסייע במטרת החברה להפחית לא פחות מ-10 מיליארד דולר מעלויות הייצור שלה בשלוש השנים הקרובות.
יחד עם זאת, כאמור, המניה רשמה דווקא ירידות בשבוע שעבר, מה שעשוי להיות קשור להכרזה נוספת של החברה על כך שתמכור 20% מיצרנית ציוד השבבים האוסטרית שבבעלותה (IMS) לחברת Bain Capital, במטרה להתמקד בפעילות ייצור השבבים העצמאית שלה.

אילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר?

  • לוסיד, יצרנית רכבי יוקרה חשמליים סינית, צנחה ב-16% בשבוע שעבר ורשמה מחיר שפל חדש, לאחר צניחה של 75% מיולי אשתקד. ברקע: שמועות כי רשת הטעינה המהירה של טסלה (שכשזכור חתמה בשבועות האחרונים על הסכמי שיתוף פעולה עם כמה מיצרני הרכב האמריקניים המובילים בעולם) - לא תתאים למנועים החשמליים של רכבי היוקרה של החברה.
  • איי-רובוט, יצרנית רובוטים חשמליים לניקוי הרצפה, התרסקה ב-15% לאחר שדיווח של רויטרס גרס כי הרגולטור האירופאי ימנע את עסקת הרכישה של החברה על ידי אמזון, עליה הוכרז באוגוסט 2022. רק בשבוע שעבר הכריז הרגולטור הבריטי כי העסקה תאושר והזניק את המניה ב-21%, אך ביום חמישי המניה התרסקה בחדות לאחר שדיווח נוסף גרס כי האישור אינו ודאי.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.