הבלגן באל על: טייסים, קברניטים וקצינים ראשונים בצי מטוסי 737 ו-787 דיווחו 419 פעמים בחודש מאי האחרון שלא יתייצבו לטיסות עקב "מחלה". מדובר ב-13% מכלל טיסות החברה באותו החודש. זאת, בעוד שבתקופה המקבילה ב-2019 נרשמו רק 150 דיווחים על מחלה (כ-3.1% מכלל הטיסות). באל על ציינו כי בימים כתיקונים, השיעור הממוצע של היעדרות מפאת חולי עומד על כ-3% בלבד.
החברה טוענת כי הוועד אינו מאפשר לה להחזיר לכשירות מטוסי 777 שהיו מאפשרים הגדלת את היצע הטיסות ובנוסף, טייסים שאמורים לעבור מבחני כשירות תקופתיים, לא מופיעים להכשרה.
כזכור, הטייסים טוענים לאורך כל תקופת הביטולים כי אינם נוקטים בעיצומים, אך רשימת מדווחי המחלה שמגיעה כעת לכמעט פי שלושה מכמות המדווחים בעבר חושפת את השיטה בה נוקט ועד הטייסים במלחמתו בהנהלה ובדרישתו להשיב לטייסים את מלוא השכר כפי שהיה ערב תוכנית ההבראה באל על.
בית הדין לעבודה דן ביום חמישי האחרון בפניית אל על נגד טייסי החברה שאינם מתייצבים לאחרונה לטיסות ובכך גורמים לביטולן. אל על ביקשה להורות לטייסים לשוב לעבודה סדירה. "הצדדים ינהלו מו"מ אינטנסיבי במשך שבועיים ויידווחו לבית הדין על התקדמותו כל שלושה ימים. הצדדים יקיימו הסכמי העבודה בתום לב ויקיימו לוח טיסות סדיר של המבקשת (אל על - נ.ז)". כך קבעה שופטת בית הדין האזורי לעבודה, אריאלה גילצר כץ.
בפנייתה לבית הדין טענה החברה כי ועד עובדי צוות האוויר-הטייסים "אינו מוכן לשתף פעולה ואינו מוכן לאפשר לחברה להחזיר לכשרות ולהטיס מטוסי 777, כל עוד לא תענינה דרישה מקדמית שהעלה להכרה בטייסים כיחידת מיקוח נפרדת משאר העובדים".
אם המשא ומתן אותו דרשה השופטת לא ייצלח, יחזרו הצדדים לבית הדין והוצאת צווים נגד הטייסים תישקל מחדש. הנהלת אל על מסרה בתגובה כי היא "מברכת על החלטת בית הדין להמשך הידברות אינטנסיבית תוך קיום לוח טיסות כסדרו".
הטייסים: הנהלת החברה שבה לקבל את שכרה המלא
פניית אל על לבית הדין נעשתה לאחר ביטול נוסף של טיסות, הפעם שש במספר, של חברת התעופה, אליהן לא התייצבו טייסים. הפנייה לבית הדין נעשתה לראשונה מאז החלו הביטולים. זאת כאמור בבקשה להורות לטייסי החברה להפסיק את העיצומים הלא רשמיים בהם הם נוקטים.
לטענת גורמים בהנהלה, מזה חודשיים היא מנסה להגיע להבנות עם הטייסים, אך ללא הצלחה. נזכיר כי טייסי אל על דורשים להשיב את שכרם במלואו לרמה של טרום הסכם ההבראה. זאת, למרות שלפי ההסכם השכר המלא אמור לשוב אל כנו רק ב-2027.
מנגד, לטענת הטייסים החברה מתאוששות ומגזרים אחרים בחברה לא "סבלו" מהפחתת שכר בגובה של 30% בדומה לזו שהם חוו. עוד טענו, כי הנהלת החברה שבה לקבל את שכרה המלא. יחד עם זאת, יש לציין כי שכרם של הטייסים, שהגיע לעשרות אלפי שקלים, היה הגבוה ביותר בחברה, וכי האוצר דרש את הפחתת שכרם של הטייסים כתנאי למתן סיוע כספי מהמדינה לאל על בעקבות משבר הקורונה. עד כה קיבלה החברה סיוע בסך 230 מיליון דולר. בנוסף, דורשים הטייסים ייצוג נפרד בפני ההנהלה וההסתדרות, ולא כחלק מנציגות העובדים הכלכלית של עובדי אל על.
הטייסים טענו כי על אף כל ניסיונותיהם לקיים הידברות, הנהלת אל על בחרה לפוצץ את המשא ומתן. גורמים בקרב הטייסים טענו כי הנהלת החברה ביקשה לפתוח את הסכם ההבראה של הטייסים, וכי הדרישות לוויתורים שהציגה להם גבוהות ממה שמוצע להם כהסדר פשרה.
טייסי אל על אינם מתייצבים לאותן טיסות שאינן מתוכננות מראש, אלא נוספו ללוח הטיסות לאור הביקושים הגדלים. מדובר בשיטת עבודה קיימת לפיה פעלו החברה והטייסים במשך שנים, כאשר הטיסות שנוספות ללו"ז נחשבות לטייסים כשעות נוספות. כעת טוענים הטייסים כי אינם מחוייבים לשעות הנוספות.