על אף המציאות המאתגרת במדינה והמצב הלא פשוט בענף הנדל"ן – פרויקטים ממשיכים להתקדם. בין היתר מדובר בפרויקטים ברמת השרון ובאופקים שמתחילים להיבנות, התקדמות בפרויקט פינוי בינוי בנתניה וגם בביקוש קשיח למשרדים בירושלים.
ברמת השרון - חברת אביסרור משה ובניו, הודיעה על קבלת היתר בניה והתחלת בניית פרויקט "אביסרור בשכונת הפארק" בשכונת נווה גן צפון בעיר. בפרויקט, מוצעות למכירה דירות, 3.5 - 6 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים. על תכנון הפרויקט אמון משרד האדריכלים, טיטו אומן והמעצבת, אריאלה שניאור.
3 צפייה בגלריה
אביסרור בשכונת הפארק ברמת השרון
אביסרור בשכונת הפארק ברמת השרון
אביסרור בשכונת הפארק ברמת השרון
(הדמיה: snapshot&cohen)
יורם אביסרור, בעלים וסמנכ"ל השיווק בחברת משה אביסרור ובניו התייחס למצב בענף ואמר: "יש מצוקת כח אדם מאז ה-7 באוקטובר אבל אנחנו מתמודדים איתה. יש לנו קבוצה של סינים וקצת מהעובדים ההודים החדשים שהגיעו". לגבי הביקוש לדירות וגם צפי להמשך הפעילות בענף ומחירי הדירות אמר אביסרור כי: "בחודשים האחרונים חזר הביקוש לדירות, זה מורגש יותר מחודש לחודש, אבל המצב בענף שונה. יש בעיות מעבר למצוקת כח האדם, למשל החרם של טורקיה, מדינה שהייתה מקור ללמעלה מ-40% של חומרי בנייה שסגרו לנו. זה גורם לעליות מחירים כי מביאים את החומרים ממקומות אחרים, רחוקים ויקרים יותר".
יורם אביסרור בעלי חברת אביסרוריורם אביסרור בעלי חברת אביסרורצילום: דיאגו מיטלברג
עוד על פי אביסרור: "גם היזמים היום מסתכלים אחרת על פתיחה של אתרים והתחלה של פרויקטים, שוקלים פעמיים אם לפתוח לשיווק, בגלל המלחמה, עליות המחירים והריבית הגבוהה".
אביסרור מסיים בתחזית פסימית: "אני מעריך שהביקוש הגבוה, מיעוט ההיצע והתייקרות הבנייה יובילו לעליית מחירי הדירות בלמעלה מ-5%".

פינוי בינוי בנתניה

התקדמות בפרויקט פינוי בינוי בעיר נתניה. ישראל אירופה, בבעלות אלעד אפרגן וחברת דוניץ-אלעד, מדווחות כי זכו במכרז דיירים לקידום פרויקט התחדשות עירונית במסלול פינוי בינוי בעיר. מדובר במתחם בלב העיר, ברחוב שדרות בנימין 66-74.
נכון להיום נמצאים במתחם המוצע 84 דירות ישנות ב-4 בניינים קיימים וממגרש ריק ועל פי התוכנית אותה מתכננות החברות לקדם מוצע להקים 2 מגדלים בני 28 קומות ו-2 בניינים בני 10 קומות, בהם 270 דירות חדשות בסך הכל לצד שטח מסחרי ושטחי ציבור.
3 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי בנתניה של ישראל אירופה ודוניץ אלעד
הדמיית פרויקט פינוי בינוי בנתניה של ישראל אירופה ודוניץ אלעד
הדמיית פרויקט פינוי בינוי בנתניה של ישראל אירופה ודוניץ אלעד
(הדמיה: ישראל אירופה)
נציין כי הפרויקט עודנו בשלב התחלתי וטרם עבר את אישור וועדת התכנון. התכנית תקודם במסגרת פינוי-בינוי, בסמכות הועדה מקומית שכן, נתניה הינה ועדה עצמאית לעניין התחדשות עירונית. את המכרז ליוו 4 משרדי עורכי דין מטעם הבעלים: דן הלפרט, עידן זילברבוך, רוויטל סולובי ואיה חכמון. את ישראל אירופה מייצגת בעסקה עו"ד עדי טל.
אלעד אפרגן מנכ"ל ובעלים ישראל אירופהאלעד אפרגן מנכ"ל ובעלים ישראל אירופהצילום: יח"צ
אלעד אפרגן, מנכ"ל ובעלים ישראל אירופה מסר: "אנו מודים על האמון שהביעו בנו בעלי הדירות ורואים בכך תחילתו של מסע לשדרוג רמת חייהם תוך תכנון מוטה עירוב שימושים שישדרג את מרכז העיר כולה. נמשיך לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם המנהלת להתחדשות עירונית בנתניה ועם מהנדס העיר".
עו"ד מיכאל לוין, סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת דוניץ-אלעד: ״דוניץ-אלעד ממשיכה בקידום פרויקטים במרכזי הביקוש ובמיוחד בעיר נתניה, עיר עם ביקושים חזקים ואוכלוסיה איכותית. נפעל בשנים הקרובות להעמקת שיתוף הפעולה עם ישראל אירופה״.
מיכל לוין סמנכל פיתוח עסקי דוניץ אלעדעו"ד מיכאל לוין סמנכ"ל התחדשות עירונית דוניץ אלעדצילום: אורלי כלפון
עו״ד דן הלפרט הוסיף: ״פעלנו יחד עם עורכי הדין הנוספים לחבר בין הבניינים ליצירת מתחם פינוי בינוי אטרקטיבי וניהלנו מכרז יזמים שקוף".

מחצית מהשטח תוך שלושה חודשים

כאמור, בזמן שלאחרונה נראה שענף הנדל"ן המניב נמצא במצוקה, קבוצת ב.ס.ר, קרן JTLV והיזם הירושלמי יהודה רחמים מדווחים היום על שיווק מוצלח בפרויקט של החברות בירושלים. מדובר בפרויקט GATE Jerusalem בכניסה לעיר ועל פי דיווח החברות בתוך 3 חודשים שווקו למעלה ממחצית משטחי המשרדים בפרויקט, כ-35 אלף מ"ר בהיקף של מעל ל-600 מיליון שקל. " תמהיל הרוכשים הינו מגוון בעלי מקצועות חופשיים שרכשו רובם משרדים לשימוש עצמי. שטח המשרדים בין 200 מ"ר ועד קומות שלמות", כך נמסר היום מהחברות היזמיות של המגדל.
3 צפייה בגלריה
פרויקט GATE בשער העיר ירושלים
פרויקט GATE בשער העיר ירושלים
פרויקט Gate Jerusalem בשער העיר ירושלים
(הדמיה: i shine)
מדובר במגדל משרדים בגובה של 40 קומות מעל חניון תת קרקעי שהוא חלק מפרויקט גדול שיכלול גם שטחי מסחר בהיקף של כ-8,000 מ"ר, שטחי מלונאות בהיקף של כ-30 אלף מ"ר וגם כ-350 יחידות דיור. אדריכל הפרויקט הינו מוטי כסיף ממשרד BLK. הפרויקט נמצא בשלב היתר לדיפון וחפירה והבנייה צפוייה להתחיל במהלך השבועות הקרובים ולהסתיים בתוך כ-5 שנים.
נחשון קיויתי בעלי בסרנחשון קיויתי בעלי בסר צלם: יניר אלמליח
נחשון קיויתי, יו"ר ובעלים קבוצת ב.ס.ר מסר שהיקף המכירות בפרויקט הוא נתון משמעותי בתקופה הזו והוסיף כי: "זו זכות גדולה עבורנו להקים את פרויקט שער העיר החדש של בירת ישראל, במיקום נגיש על צירי התחבורה המרכזיים. אחת הסיבות שמשכו אותנו לייזום והקמת הפרויקט הוא המיקום והנגישות. זיהינו את הצורך של כל אותם בעלי מקצועות חופשיים המחפשים משרד חדש בבעלות. אנו מאמינים שעד סוף 2024 נשלים את שיווק המגדל במלואו".

אופקים ממשיכה לצמוח

היתר בנייה לפרויקט באופקים. מדובר בפרויקט עומרים בשכונת אפיקי נחל, שעתיד לכלול 780 יחידות דיור סך הכל. יזמיות הפרויקט הן החברות סלעית וקבוצת בראל שאחראיות גם על הביצוע. הפרויקט מלווה על ידי בנק הפועלים. שיווק הפרויקט החל בינואר 2024, בימים האחרונים עלו הדחפורים על הקרקע והאכלוס צפוי בעוד כ- 36 חודשים.
בשכונת אפיקי הנחל מתוכננות להיבנות למעלה מ-7,000 יחידות דיור סך הכל . פרויקט עומרים ממוקם בסמוך לכניסה החדשה לעיר ויכלול 20 בניינים בגובה של בין 8 ל-10 קומות וכן 4,400 מ"ר שטחי משרדים. במסגרת ההיתר הראשון שניתן כעת תתחיל החברה בבניית 8 בניינים ו-362 יחידות דיור.
בטקס הנחת אבן הפינה לפרויקט אמר ראש העיר אופקים, איציק דנינו: "אופקים ממשיכה לצמוח, להתפתח, לגדול ולקלוט אליה עוד ועוד תושבים ומשפחות צעירות שמחפשות את העיר הנכונה עבורם לגדל בה ילדים. אני רוצה להודות ליזמים על הבעת האמון בעיר".
מנכ"ל סלעית, שייקה נפחא, אמר: "לא מעט מהמשקיעים שרוכשים אצלנו דירות בפרויקט עומרים, מגיעים דווקא מהפריפריה של גוש דן שמאמינים שמה שאינטל עשתה לקריית גת, יעשו חברות ההייטק שמציפות את איזורי התעשיה הסמוכים לאופקים ויהפכו אותה למוקד משיכה משמעותי למשפחות צעירות. כידוע, המפתח למשיכת תושבים הוא תעסוקה".
דורון אבקסיס, משנה למנכ"ל קבוצת בראל: "חברת בראל רואה בפרויקט עומרים כפרויקט דגל ומתייחסת אליו בהתאם הן בתכנון והן בביצוע".