יו"ר רשות ניירות ערך, ספי זינגר, התייחס היום (שלישי) לאתגרים שהציבה המלחמה על המשק הישראלי בכלל ועל הבורסה בפרט, וציין כי העובדה שהבורסה לא נסגרה ב-8 לאוקטובר זכתה לשבחים בעולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זינגר, שדיבר בכנס השנתי ה-41 של לשכת רואי החשבון בישראל שמתקיים השבוע באילת, אמר בריאיון לכתב ynet ו"ידיעות אחרונות" גד ליאור כי "המשק הישראלי חווה משבר ואתגר מורכב מאד. אני לא חושב שכלכלות מפותחות חוו דבר דומה. הכוח האיכותי והטוב נמצא במילואים, יש המון מפונים, על הערים המרכזיות ירו טילים וזה אתגר שעמד וממשיך לעמוד בפני המשק.
2 צפייה בגלריה
בניין הבורסה בתל אביב
בניין הבורסה בתל אביב
בניין הבורסה בתל אביב
(צילום: עוז מועלם)
"עם כל המורכבויות שציינתי, צריך לומר שהמשק הישראלי הפגין חוסן יוצא דופן. בהתחלה היו ירידות משמעותית גם בבורסה אבל מאד מהר הבורסה התחילה לחזור על עצמה. זאת יכולת התאוששות מהירה שמעידה על חוסן".
באשר לאפשרות של סגירת הבורסה, במקרה של הסלמה ביטחונית משמעותית שעלולה לגרום לירידות בבורסה, אמר זינגר: "סגירה של בורסה היא אירוע מאד דרמטי שנספר בשווקים בינלאומיים. בישראל הבורסה נסגרה אולי לפני 40 שנה. בארה"ב, אחרי אסון התאומים היא נסגרה כמעט לשבוע והמשקיעים זוכרים את האירוע הזה.
"מנקודת מבטנו, יש חשיבות מאד גבוהה להמשכיות. אי אפשר להבטיח שכל דבר יקרה בכל מצב אבל הערך של המשך רציפות המסחר הוא לא רק ליום זה, אלא איך מתנהג שוק במצב קיצון. לפני מספר חודשים נסענו לביקור מקצועי בארה"ב, והדברים שצוינו לטובה הייתה העובדה שהבורסה לא נסגרה. לכן, השאיפה שלנו היא שגם במצב קיצון הבורסה תמשיך לפעול בישראל".
2 צפייה בגלריה
עו"ד ספי זינגר, יו"ר הרשות לניירות ערך הנכנס
עו"ד ספי זינגר, יו"ר הרשות לניירות ערך הנכנס
עו"ד ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך
(צילום: עידן גרוס)
זינגר הוסיף: "הוצאנו נייר עבודה שבעצם מראה שהמשק הישראלי בכל תקופת משבר עובר סוג של 'וי' שמתחיל בירידות מהירות ובהתאם עליות מהירות, וזה מה שראינו בתחילתה של המלחמה. יש לנו משק חזק, יציב עם עתודות וכספי מוסדיים שנמצאים כאן, בנק ישראל חזק ושחקנים טובים וחזקים.
"מה שקורה עכשיו כאשר המלחמה מתארכת, זאת תופעה שפחות מוכרת לנו והמשק נמצא תחת לחץ כבד תקופה ארוכה והמצב נהיה מורכב יותר".

מסחר בשישי? "המטרה היא להיות שחקן בעולם גלובלי"

לגבי בריחת המשקיעים הזרים, אמר זינגר: "אנו עושים הפרדה בין השחקנים המקומיים שעושים מהלכים לעומק, והשחקנים הזרים - שככל שהזמן עובר אנחנו רואים יציאה או התרחקות שלהם. היא אמנם מדורגת, אך עדיין מדובר באתגר. אנחנו כרגולטורים חושבים מה לעשות".
בכל הנוגע להתמודדות עם חברות הנקלעות לחדלות פרעון חוב, אמר זינגר "בתחילת המלחמה חששנו מהתרחבות הסדרי החוב ואני ממש שמח שהתבדינו. היו הסדרי חוב אבל לא רבים".
זינגר גם התייחס לאפשרות של שינוי ימי המסחר בבורסה ואמר: "כמשימה אסטרטגית, אנחנו רואים ערך בחיבור של שוק ההון הישראלי לעולם ולמוקבלות בינלאומיות. אנחנו רואים את זה במגוון רחב של כלים, כאשר בסוף המטרה היא לחשוף את השוק הזה לעולם ולהיות שחקן בעולם הגלובלי. פתיחת המסחר ביום שישי יושבת על המשבצת הזאת. המסחר יהיה אולי עד השעה 14:00 אפילו.
"יצאנו לקול קורא רחב, כי אנחנו מבינים שזה משפיע על הרבה שחקנים וגם בין היתר נתנו שתי אופציות. מי שמוביל את הקול הקורא היא הבורסה, ורשת ניירות ערך ובנק ישראל תומכים במהלך הזה. בחלופות דיברו על שני עד שישי או על ראשון ושישי כימים קצרים. יש אתגר במהלך הזה - יום שישי מוסיף חובת דיווח כמובן, אבל כפי שאמרתי זה מהלך חשוב שמקרב אותנו למדדים בינלאומיים".