דריכות בשווקים ובמערכת הפיננסית בעולם לקראת החלטת הריבית של הבנק המרכזי בארצות הברית, הפד, מחר (רביעי), שעשויה להביא לעליית ריבית ראשונה בסדרת העלאות, לאחר השפל בריביות בעולם שנמשך כבר שנים. במקביל, גם בישראל דרוכים לקראת נתוני מדד המחירים לצרכן ומחירי הדירות, שיפורסמו היום בערב על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
בצל המלחמה באוקראינה, ההערכות של רוב הבנקים, בתי ההשקעות והאנליסטים הן שהריבית בארה"ב תעלה מחר ב-0.25% לשיעור של 0.25% עד 0.5%. הכלכלנים אף סבורים שבשנה הקרובה, עד אביב 2023, יבוצעו שלוש עד חמש העלאות של הריבית הבסיסית בארה"ב. לצד זה, יש גם ההערכות שהריבית תעלה ב-0.5% בבת אחת עכשיו. יש לציין כי בתחילת החודש הודיע כבר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כי בכוונתו להעלות את הריבית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול, יו"ר הפד
(צילום: AP)
העלאת הריבית בארה"ב צפויה נוכח האינפלציה שהגיע כבר לשיעור שנתי של 7.5%, הגבוהה ביותר מזה 40 שנה, מאז ימי הנשיא ה-40 של ארה"ב, רונלד רייגן. העלאת הריבית בארה"ב תביא ככל הנראה גם להעלאת הריבית באיחוד האירופי בתוך חודש-חודשיים, שם האינפלציה כבר נושקת ל-6%, הגבוהה מזה 30 שנה. בריטניה כבר העלתה את הריבית פעמיים בחודשים דצמבר וינואר, ושיעורה שם עומד כעת על 0.5% לשנה.
העלאת הריבית בארה"ב תקרב גם החלטה על העלאת ריבית ראשונה בישראל מאז נובמבר 2018, כאשר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגידה הזמנית (שכיהנה חודש אחד בלבד) נאדין בודו-טרכטנברג, העלתה את הריבית הבסיסית של בנק ישראל מ-0.1% ל-0.25% לשנה.
באפריל 2020, מיד עם פרוץ משבר הקורונה, הפחית הנגיד הנוכחי פרופ' אמיר ירון את הריבית בחזרה לשיעור של 0.1% לשנה. הריבית בישראל צפויה לעלות שוב ל-0.25% ב-11 באפריל, ארבעה ימים לפני ליל הסדר, או ב-23 במאי.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
הנגיד ירון. מתי יעלה את הריבית?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בחודשים האחרונים עלה שיעור האינפלציה בישראל באופן משמעותי ולראשונה חצה בחודש ינואר כלפי מעלה את רף היעד של 1% עד 3%, שקבעה הממשלה לאינפלציה השנתית, כאשר האינפלציה הנמדדת ב-12 השנים האחרונים עד ינואר עלתה ל-3.1%.
היום, כאמור, תפרסם הלמ"ס את מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר 2022 ובמערכת הכלכלית מצפים לראות אם ההתייקרויות השונות שנכנסו לתוקף בשבועות האחרונים, כמו העלאת מחירי החשמל, הדלק ומוצרי מזון שונים, כבר יתורגמו לשיעור אינפלציה גבוה בחודש החולף. מדד גבוה יקדם את העלאת הריבית של בנק ישראל כנראה כבר לחודש הבא.
פורסם לראשונה: 17:50, 14.03.22