למרות התנגדויות ובצל המלחמה והמשך ירי הטילים והרקטות, הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שתפקידה לאשר, בין היתר, תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, החליטה אתמול (ד') להפקיד תוכנית של משרד הבינוי והשיכון להקמת רובע עירוני חדש בשדרות, שצפוי לכלול כ-4,900 דירות בסמוך לתחנת הרכבת.
התוכנית, שמשתרעת על פני שטח כולל של כ-1,674 דונם, ממוקמת בחלקה הדרום-מערבי של העיר, כ-2 ק"מ מרצועת עזה. יחידות הדיור ייבנו בתמהיל מגוון, החל מבתים צמודי קרקע ועד למבני מגורים בני עד 10 קומות. כ-500 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות להשכרה לטווח ארוך, כ-200 יחידות דיור יוקצו לטובת מגורי סטודנטים וכ-1,250 דירות יהיו קטנות בשטח של עד 80 מ"ר לטובת יחידים וצעירים.
2 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה חדשה בשדרות
תוכנית בנייה חדשה בשדרות
הדמיה של התוכנית
(הדמייה: דרמן- ורבל אדריכלות )
התוכנית, שנערכה על ידי משרד דרמן-ורבקל אדריכלות, מוסיפה שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ-370 אלף מ"ר, והרחבה לאזור התעשייה "ספירים" בחלק המזרחי של שדרות בהיקף של כ-200 אלף מ"ר. עוד היא כוללת כ-350 אלף מ"ר עבור מבני ציבור וכ-165 דונם של שטחים פתוחים.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", התוכנית להרחבת שדרות, המכונה "שדרות דרום" (תמ"ל 1121), מגדילה את שטח הבינוי העירוני בכ-1,700 דונם, על חשבון שטחי חקלאות של המועצה האזורית שער הנגב. היא כוללת 3 מתחמים בקצוות שונים של העיר: על גבול אזור התעסוקה שער הנגב, על גבול קיבוץ ניר עם ועל גבול פארק התעשיות ספירים. היא תאפשר עוד 20 אלף תושבים ל-34 אלף המתגוררים בעיר.
שיקום שדרות נכלל במנדט של מינהלת תקומה, אולם התוכנית עצמה קודמה עוד בטרם פרצה מלחמת חרבות ברזל. בעוד במינהל התכנון כינו את ההחלטה לאישור התוכנית "חיזוק עוטף ישראל, יוסי קרן, מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב, כבר אמר בתחילת השבוע ל"כלכליסט": "אין שום תיאום מול התוכניות של תקומה. התוכנית להרחבת שדרות פוגעת בשער הנגב, וקידומה עכשיו הוא ציני. כאילו אין מלחמה, כאילו תושבי ניר עם לא גולים בארצם, וכאילו אין חוב מוסרי כלפינו. לא ברור למה לדחוף את זה בגרון של מועצת שער הנגב כרגע".
יש לציין כי הותמ"ל תדון גם בתוכנית תמ"ל 1124, שאמורה להוסיף לנתיבות 16 אלף יחידות דיור, שיוסיפו כ-80 אלף תושבים ל-51 אלף שגרים בעיר. התוכנית בנתיבות היא יוזמה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית נתיבות שנולדה לפני המלחמה, והותמ"ל תדון בה במסגרת שולחן עגול שמועדו טרם נקבע.
2 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה חדשה בשרדות
תוכנית בנייה חדשה בשרדות
(הדמייה: דרמן-ורבל אדריכלות )

"במקום שניסו להחריב, נמשיך לבנות ולפתח"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, אמר עם אישור התוכנית בשדרות כי מדובר "בבשורה גדולה לעיר, לדרום ולמדינת ישראל כולה. בשנים האחרונות הוכיחה שדרות תנופת פיתוח וגידול דמוגרפי משמעותי. המשרד מאמין כי יישום הכרזת הממשלה לפני כשנה בנושא מימוש עתודות הקרקע בשדרות, והרחבתה על עתודות נוספות, מהווה צעד משמעותי בפיתוח וקידום העיר, במקביל לקידום המרקם והבנייה הכפרית באזור. במקום שבו ניסו להחריב, אנו נמשיך לבנות ולפתח. התוכנית תספק לתושבי העיר הוותיקים והחדשים הזדמנות למחייה במרחב עירוני מתקדם וחדשני, עם אפשרויות מגוונות של מסחר, תעסוקה, חינוך וקהילה".
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל, הרב נתן אלנתן, הוסיף כי "מדובר בתוכנית חשובה, המצטרפת לשורת תוכניות המקודמות בותמ"ל, אשר מחזקות את יישובי הגבול. התוכנית מציעה פיתוח סביבת מגורים איכותית בשדרות, תוך סיוע בהגדלת היצע הדיור, לצד חיזוק מרחבי מסחר ותעסוקה לרווחת התושבים ובהתאם לצרכי העיר המתפתחת".
מתכננת הותמ"ל, אדריכלית סיגי בארי, ציינה כי "התוכנית בשדרות מהווה השלמה חשובה לתנופת הפיתוח בעיר, בהיותה מוקד משמעותי בנגב המערבי. מיקומה של התוכנית בסביבת הרכבת מהווה עוגן תכנוני מרכזי, ובכך תאפשר פיתוח עירוני איכותי ותהווה מנוף לחיזוק האזור כולו".
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, מסר: "שדרות מנצחת כל הזמן עם התושבים המדהימים שלה ועם התושבים העתידיים שיגיעו בזכות החלטות חשובות שמתקבלות בוועדות התכנון, כמו החלטת הותמ"ל. אני גאה לראות בכל פעם מחדש את הביקוש האדיר של הנרשמים למכרזי רכישות שטחים לבנייה ולרכישות דירות בבניינים רבי קומות לדירה חדשה בשכונות החדשות של העיר שדרות, ושמח לראות עוד ועוד משפחות נוספות שבוחרות לבנות את ביתן כאן. זו התוצאה לכך שההשקעה בתושבים ובטיפוח העיר היא בראש סדר העדיפויות שלנו. מכל הארץ מגיעות אלינו משפחות שרואות את היופי בעיר שדרות, את איכות החיים הטובה ואת התושבים המקסימים שגרים בה. המדינה צריכה לדאוג לשקט וביטחון, כי אלו המרכיבים החשובים ביותר להגעת משפחות חדשות לעיר".