בשיתוף תנובה
דורות רבים של ישראלים יודעים לזמזם מתוך שינה את השיר "האוטו שלנו גדול וירוק". אותה משאית ירוקה של תנובה, משאית בריטית צבאית שנצבעה בירוק ועברה הסבה להובלת חלב ליישובי הצפון, באמת נסעה ברחבי עמק יזרעאל בשנות ה-30 וה-40 והפכה לחלק בלתי נפרד מהנוף הארצישראלי יום יום, לאורך כל השנה, בכל יישוב ובכל מאחז בארץ.
הרבה חלב הספיק להילגם מאז ימי האוטו הירוק והגדול, אבל גם היום תנובה היא חלק חשוב בכל בית ישראלי. סיפורה של תנובה, שנוסדה כבר אי שם ב-1926, שזורה לכל אורכה בסיפורה של המדינה. תנובה הוקמה כאגודת משקי העובדים העברים בארץ ישראל לממכר תוצרתם באופן שיתופי בימים שבהם לא היו סופרמרקטים ובחנויות המכולת עוד לא הותקנו מקררים. החלבן היה אחראי לאספקת חלב טרי מדי יום עד לפתחי הבתים. השם מעיד על התפקיד החשוב והלאומי שמילאה החברה באותן השנים, כמוסד שאינו למטרות רווח שכל תרומתו הועברה לחברי האגודה.
המשק העברי עוד בטרם המאבק על הקמת המדינה היה נתון בקשיים רבים, ביניהם ימי עוצר שפגעו קשות באספקת המזון לתושבי הארץ. תנובה הייתה תחת סכנת איום ביטחוני, שיירות משאיות חלב הותקפו בחיפה וירושלים ומחלבות נשרפו ונשדדו. עם ההכרזה על הקמת המדינה והעלייה הגדולה בעקבותיה – נוצר מחסור עצום בתוצרת. בימיה של "תקופת הצנע", מוצרי מזון נמכרו בתלושים וחלב סופק לילדים וקשישים בלבד. המחסור העצום הביא את תנובה לחפש פתרונות לצליחתו של המשבר ואלו הימים המשמעותיים שבזכותם הפכה החברה ממוסד צנוע לאחד המוסדות המשקיים הגדולים במדינה.
1 צפייה בגלריה
משאית תנובה בסוף שנות ה-70
משאית תנובה בסוף שנות ה-70
משאית תנובה בשנות ה-70
תנובה באותן השנים אפילו זכתה להיות חלק מסלנג רווח כשבשנות ה-50 וה-60 הכינוי "ילדי תנובה" סימל ילדים בריאים עם תזונה טובה ואיכותית.
עד שנות ה-60 כל הגבינות בארץ היו חמוצות בגלל המחסור במקררים בבתים ובחנויות. אך עם התפתחות היישוב בארץ, עשה עלייה מאמריקה כוכב חדש: הקוטג'.
ישראל שטאובר שאחראי על העלאת המוצר – אולי הכי מזוהה עם תנובה, לישראל, סיפר על ימיו הראשונים של הבייבי שלו: "זה היה בשנת 1962. התמניתי לסגן מנהל המחלבה ויצאתי עם משלחת לארצות הברית כדי ללמוד בקרת איכות. לא רציתי ללמוד, כי הגעתי למסקנה שבקרת איכות תלויה רק בי, אבל כן הופתעתי לטעום שם קוטג'. כשחזרתי לארץ התחלתי לעשות קוטג' ניסיוני והצגתי אותו בפני ישיבת ההנהלה. כל אלו שלא ראו בחייהם קוטג' חשבו שזה מוצר מקולקל".
בסופו של דבר נקבע שהקוטג' הטוב ביותר, הוא מה שכולנו מכירים - שילוב בין המרקם הרך לזה הגרגירי. הקוטג' הראשון שווק באריזת קרטון בעיצובם של האחים גבריאל ומקסים שמיר, שעיצבו גם את סמל המדינה, צבי דואר ישראל, שטרות כסף ועוד.
מאז האריזה האייקונית של הבית והפרה עברה מספר התפתחויות וגלגולים וכך למשל צריף העץ הקטן והכפרי זכה להתחדש בהתאמה להתפתחותה של המדינה.
מאז ימי האוטו הגדול והירוק, של מוכר קרח שהסתובב ברחובות, ימים של חלב בבקבוקי זכוכית וניגוב של חלה בשמנת חמוצה, העולם שלנו לא מפסיק להשתנות. יישובים התרחבו, כבישים נסללו, מדינה קטנה גדלה והתפתחה לה, וגם תנובה. יש מקרר חשמלי בכל בית, החלב עבר מבקבוק זכוכית לשקית או לקרטון במגוון טעמים וסוגים, והשמנת החמוצה התפתחה למגוון עשיר של יוגורטים.
ומי שהייתה תמיד שחקנית מרכזית בתעשיית המזון בישראל צמחה ועלתה לחזית עולם הפודטק והחדשנות במזון. תנובה משקיעה בפיתוח תחליפי חלב וחלבון שצומח משנה לשנה, והיא שותפה ומלווה חברות סטארט-אפ ישראליות מתחומים שונים לצד השקעות בציוד מתקדם בכל המחלבות והמפעלים כדי להמשיך ולספק את המוצרים הטובים, האיכותיים והחדשניים לכל בית בישראל.
בשיתוף תנובה