בשביל תמונה או מדף שלא שוקל יותר מדי, לא חייבים למהר ולהזמין הנדימן. עם ארגז כלים בסיסי ומצומצם, ועם מדריך שינחה אתכם צעד אחר צעד, תוכלו לחסוך במצטבר כמה מאות שקלים עבור שדרוג ותחזוקת הבית. אבל אם אתם רוצים שהתמונה תהיה ישרה, ושהמדף יוכל להחזיק יותר מאשר שני ספרים, כדאי שתעשו זאת בצורה מקצועית.
מהם הכלים הדרושים לתלייה ולסתימת החורים, מאילו טעויות כדאי להימנע, ובאילה מקרים אין ברירה אלא לקרוא למי שמתמחה בקידוח בטון? בדקנו.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם כלי העבודה הדרושים?

פלס – מומלץ מאוד, דעו כי ישנה גם אפליקציה של פלס, אם נתקעתם בלי.
עיפרון – מוטב להימנע משימוש בעט או בטוש (לורד).
פטיש או מקדחה (בהתאם לגודל ולמשקל שאתם מתכננים לתלות).
בורג מספר 7
בורג סיבית 2 ס"מ
מסמר באורך 2 ס"מ
דיבלים
מטר או סרגל – אם אין לכם מטר, קחו סרט צבעוני או חוט וסמנו עליו בעזרת הסרגל את הדצימטרים וכך תייצרו בעצמכם מטר ביתי לשימושכם.
סמרטוט לח או שואב אבק
אם אתם תולים מדף, תצטרכו גם שתי זוויות לכל מדף.

לצורך מילוי החורים שנותרו, תצטרכו גם:

שפכטל (לחומר המילוי קוראים מרק) והכלי עצמו.
נייר זכוכית לצורך שיוף הקיר
צבע התואם לצבע הקיר שלכם.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני שמתחילים: קיר גבס, קיר בלוקים או קיר בטון?

לסוג הקיר חשיבות לאופן התלייה עליו. "על קיר בלוקים תוכלו גם לתלות מסמר עם פטיש וגם לקדוח", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"על קיר גבס, תוכלו לתלות בעזרת דיבלים לגבס, אך לא משקל גדול מדי. בקיר בטון, לא תוכלו לקדוח בעצמכם, בעזרת מקדחה רגילה, אלא תידרשו לבעל מקצוע שעוסק בקידוח בבטון. קיר בטון, יכול להיות גם רצועה צרה יחסית בקיר רגיל, ולא רק בחדרי ממ"ד".
קיר גבס, קל לזהות יחסית, באמצעות הקשה עליו. ואולם, לעתים מתבלבלים בין קיר בלוקים לקיר בטון, ומגלים זאת רק לאחר שמנסים לקדוח. בכל מקרה, חשוב מאוד לוודא שבמקום שקודחים אין קו חשמל שעובר, ואשר אתם עלולים לפגוע בו ולגרום לנזק לתשתית החשמל שלכם.
"שימו לב, שבמרבית המקרים, קו החשמל עולה מעל נקודת החשמל, ישירות לכיוון התקרה", מסביר אורון יצחקי, העוסק בעבודות אחזקת מבנים. "לכן, אם אתם מעוניינים לקדוח מעל שקע כלשהו, הקפידו לזוז לפחות 30 ס"מ ימינה או שמאלה".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שלב התכנון: התאמת מספר הפריטים, המשקל שלהם והקרבה לנקודות חשמל

אחרי שבחרתם קיר, והתאמתם את סוג התלייה לסוג הקיר, כדאי שתתכננו. אחרת, תמצאו את עצמכם תולים מדף עקום, בגובה לא נכון ועם קיר מלא בחורים שצריך למלא.
"החליטו מראש אם אתם מעוניינים לתלות תמונה אחת או יותר, מה הגודל והמשקל שלה, והאם המיקום שבחרתם לא מפריע לשימוש בנקודות חשמל או במתגי אור", אומר יצחקי.
לפני שתולים מדף, כדאי לוודא שהוא אכן מתאים לייעוד שלו. למשל, אם הוא מיועד לתליית ספרים, או קלסרים, פרטי נוי רחבים וכו' – האם הרוחב והאורך מתאימים? האם הוא יכול לשאת את המשקל שצפוי להיות עליו?
אם הוא אמור לשאת רמקולים כבדים יחסית, ודאו שהמדף מתאים לכך, ושהקיר עצמו יעמוד בעומס המשקל. ייתכן שלא תהיה ברירה אלא לבנות קונסטרוקציה מאחורי קיר הגבס, על מנת לתלות עליו מספר מדפים שאמורים לשאת משקל גדול.
יצחקי: "לפני התלייה, סמנו בעיפרון את גובה המדף. אל תסתפקו בהערכה על סמך מראה עיניים, אלא החזיקו אותו בגובה הדרוש. אם זהו מדף בחדר ילדים, למשל, דאגו שהוא יהיה תלוי גבוה מספיק, והרחק מהישג ידם של ילדים, בכדי למנוע תאונות מיותרות".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שלב המדידה והסימון: קחו בחשבון גם מרווחים בין תמונות

אם אתם מעוניינים לתלות מספר תמונות הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות זה למדוד אותן לרוחב ולאורך ולהחליט מהו המרחק שתרצו שיהיה ביניהן.
"זו טעות נפוצה לשכוח את חשיבות המרווח שצריך להיות בין התמונות", מדגיש יצחקי. "טעות נוספת היא לשכוח את העובדה שכשתולים את התמונה על חוט, יש לחשב גם את העובדה שמידת המתיחה של החוט, תשפיע על הגובה הסופי של התמונות התלויות על הקיר".
לדוגמה, אם בחרתם בשתי תמונות הזהות בגודלן, וכל אחת מהן היא ברוחב של 20 ס"מ, ואתם מעוניינים שיהיה ביניהן מרחק של 10 ס"מ, עליכם לחשב זאת בנוסף. יצחקי: "יש להשאיר בין 3 ל-5 ס"מ מהנקודה שסימנתם, לבין הגובה של חוט התלייה. אם הוא אינו אחיד בין שתי התמונות, יהיו פערי גובה, ולכן עליכם לדמות מצב שבו התמונה תלויה כבר על החוט".
סימון נקודות הקידוח, שונות כשמדובר בתליית מדף. "במקרה זה, משתמשים בזוויות שעליהן יהיה מונח המדף, ובכך שומרים על היציבות שלו", מסביר יצחקי. "תחילה מחברים את הזוויות למדף, ורק לאחר מכן קודחים בתוך החורים שבין הזוויות".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה זוויות דרושות לכל מדף?
יצחקי: "עבור מדף שאורכו עד 80 ס"מ, יספיקו שתי זוויות. יש לחבר אותן במרחק שווה מכל צד של המדף. מומלץ לעשות שימוש בפלס שמונח על גבי המדף".
שימו לב, שניתן לעשות שימוש גם באפליקציית פלס. לצורך תליית מדף, לא תוכלו להסתפק במסמרים, אלא יש צורך בקידוח של ברגים. זאת, גם אם מדובר במדף קטן יחסית, שכן צריך לקחת בחשבון גם את המשקל של החפצים שאמורים להיות ממוקמים עליו.

שלב התלייה: הצמידו שואב אבק או מטלית לחה תוך כדי הקידוח

איך תדעו אם פטיש ומסמר זה מספיק או שצריך מקדחה ברגים ודיבלים? ובכן, אם מדובר בתליית תמונה, השיקול העיקרי הוא המשקל של התמונה והגודל שלה. אם התמונה קטנה יחסית ומשקלה הוא עד חצי קילו, תוכלו להסתפק במסמר.
יצחקי: "לאחר שווידאתם שהתמונה ישרה, מקמו את המסמר בנקודה שסימנתם על הקיר, דפקו בזהירות אך בחוזקה את המסמר, כשהוא ב-90 מעלות לקיר, ומקמו את התמונה עליו".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לצורך תליית מדף, תצטרכו ברגים, דיבלים ומקדחה. יצחקי: "אם יש מישהו נוסף אתכם בזמן התלייה, הפתרון הטוב ביותר הוא לבקש ממנו להצמיד שואב אבק לנקודה אליה אתה קודחים בקיר, וכך הוא ישאב את הלכלוך תוך כדי הקידוח.
"אם אתם קודחים כשאתם לבדכם בבית, החזיקו מטלית לחה מתחת למקדחה ובכך תצמצמו את כמות הלכלוך ככל הניתן. אפשרות נוספת, היא להדביק דף קטן, מתחת למקום הקידוח, כך שמרבית הלכלוך תישאר על הנייר".
עוד כתבות בנושא:
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טעיתם? כך תמלאו את החור שנשאר בקיר

קדחתם במקום הלא נכון? אל תתנו לזה להרוס לכם את היום. גם לבעלי מקצוע מנוסים זה קורה. פשוט מאוד מלאו את החורים עם מרק (חומר מילוי) ושפכטל. אחרי שתעשו זאת פעם אחת, תבינו שזה הרבה פחות מסובך משנדמה היה לכם.
מוקד השירות: "בכל חנות לחומרי בניין תוכלו לרכוש בסכום נמוך יחסית מרק. עקבו אחר ההוראות שעל גבי האריזה, והכינו את העיסה. החליקו היטב את שאריות החומר מהקיר, כשהחומר עוד רטוב, והניחו לו להתייבש מספר שעות לפחות".
"מוטב להמתין ורק למחרת לשייף היטב את האזור עם נייר שיוף, כדי שלא יישארו בליטות על הקיר", מוסיף יצחקי. "לאחר מכן, צבעו את הקיר בצבע המקורי.
כמה יעלו תיקונים בבית? למחירון המלא לחצו כאן
אין חובה לצבוע את כל הקיר, אלא ניתן להסתפק בצביעת אותו האזור בלבד. שימו לב, שאם הקיר אינו צבוע בלבן, אלא בגוון מיוחד אחר, או בטקסטורה ייחודית, שיהיה קשה יותר להגיע לגוון המקורי. במקרה כזה, ייתכן שלא יהיה מנוס אלא לצבוע את כל הקיר בצבע עם הטקסטורה המיוחדת, או לתלות אלמנט עיצובי אחר במקום החור שנשאר. לכן, תמיד בעת צביעת קיר, כדאי לשמור את המספר הסידורי של הצבע.
צריכים הנדימן לתיקונים בבית? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:45, 12.05.20