לאחר שהתקנות לפיצוי נפגעי מבצע "שומר החומות" הועברו להערות הציבור וגרמו לסערה, החליט היום (ה') שר האוצר, ישראל כץ, כי טווח הפיצויים שהיה נהוג במבצע "צוק איתן" יורחב וכל עסק הממוקם עד 80 ק"מ מרצועת עזה יהיה זכאי לפיצוי עקיף על הפסדיו. זאת, לעומת 40 ק"מ שהיו נהוגים עד כה. עלות הפיצוי לפי הערכה ראשונית באוצר: 400 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפיצוי לעסקים ינתן בגין שכר העובדים שלא הגיעו לעבודה בשל המצב או בשל השבתת מוסדות החינוך, כבר מיום העדרות הראשון. כמו כן, נוסחה זו תפעל גם עבור עסקים שספגו נזקים מהמהומות בערים המעורבות.
1 צפייה בגלריה
חנות אופנת הבוטיק שנהרסה מהרסיסים
חנות אופנת הבוטיק שנהרסה מהרסיסים
חנות אופנת הבוטיק שנהרסה מהרסיסים במבצע "שומר החומות"
(צילום: הדר גיל-עד)
על פי התקנות, ינתן גם סיוע עקיף במספר מסלולים לישובי עוטף עזה הנמצאים עד שבעה ק"מ מהרצועה, בהתאם לחוק, ולכל העסקים עד טווח של 40 ק"מ, בהתאם למתווה "צוק איתן". באשר לערים המעורבות, יוכל כל בעל עסק שנפגע בזמן המהומות ונסגר לפחות לשבעה ימים לקבל גם פיצוי עקיף, מעבר לפיצוי הישיר.
לחילופין, יוכל כל בעל עסק ברחבי הארץ, שמחזורו בחודשים מאי-יוני ירד ב-25% מכל סיבה שהיא, לקבל פיצוי לפי מתווה הקורונה, כולל החזר הוצאות קבועות וארנונה בהתאם לתוכנית הקיימת.
פיצויי קורונה ושומר החומות: שר האוצר ישראל כ"ץ בריאיון
(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)
בתוך כך, בכירים באוצר הביעו היום התנגדות תקיפה להחלטה לכלול את כל הארץ במסלול הפיצוי העקיף, אשר כאמור צפויה לעלות מאות מיליוני שקלים בכספי מיסים. ברשות המיסים מתכוונים לברר כעת האם מעסיקים אכן יהיו זכאים לפיצוי בגין עובדים שנאלצו להישאר בבתים עם ילדיהם.
עם זאת, במקרה שהורה אחד לפחות היה בבית, אם זה בשל חל"ת או בגלל שעבד מהבית, או במקרה שהילדים בגיל מבוגר ויכלו להישאר ללא השגחה, המעסיקים לא יהיו זכאים לפיצוי. כך גם בכל הנוגע לעסקים שלא הושבתו לגמרי ובעבור עובדים שאינם הורים לילדים קטנים ויכלו להגיע גם בימי המבצע לעבודה.
כזכור, ההחלטה של שר האוצר מגיעה לאחר שבשבוע שעבר המתווה המוצע זכה לביקורת חריפה מצד חברי כנסת, ארגוני עובדים ומעסיקים. במכתב ששלחו יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, לשר האוצר כץ, הבהירו השניים כי יש לפצות את כלל העסקים והעובדים בטווח המגבלות שנקבעו על ידי פיקוד העורף, כפי שנעשה במערכות קודמות דוגמת "צוק איתן": "הכוונה לפצות על בסיס טווח גיאוגרפי מחטיאה את המטרה ומותירה עסקים ועובדים רבים מחוץ לטווח הפיצוי. לכן, יש לוודא כי כלל העסקים והעובדים שבטווח המגבלות של פיקוד העורף ייכללו".
אל המעסיקים הצטרפו גם חברי ועדת הכספים של הכנסת שהודיעו בשבוע שעבר כי לא יאשרו מתווה "ללא מענה לנזקים העקיפים בישובים המרוחקים מעל 40 ק"מ מעזה ובערים מעורבות".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, אמר בתגובה להחלטה: "טוב ששר האוצר הקשיב לדרישתנו וקיבל החלטה שמפנימה שהמדינה אמורה להיות אחראית על האזרחים שלה ולעזור להם, לא להפקיר אותם לגורלם".
נשיא להב, עו"ד רועי כהן, הוסיף: "התעלמות ממצב העצמאים והעסקים שנפגעו נזק עקיף במהלך המבצע היא טעות גסה שטוב שתוקנה במהרה, בטח ובטח אחרי שנת הקורונה שעברנו".