יותר ישראלים משלמים בקופה עם הטלפון הסלולרי שלהם, אבל עוצמת החדירה של הארנקים הדיגיטליים לישראל נמצאת במגמת ירידה: מאז כניסת אפל פיי לישראל במאי השנה, השימוש בארנקים דיגיטליים זינק פי 13.5, כך לפי נתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בישראל. יחד עם זאת, בעוד שבין אפריל למאי היה זינוק של 725% בשימוש בארנקים דיגיטליים, בין מאי ליוני העלייה בשימוש התמתנה ל-50% ובין יוני ליולי הייתה עלייה בשימוש של 23% - עוד התמתנות. לפי הערכות בענף, העסקאות בארנקים דיגיטליים מהוות פחות מ-3% מסך העסקאות.

השחקנית המובילה בתחום כרגע בישראל היא אפל עם אפל פיי ואחריה ביט. כל חברות האשראי וחלק מהבנקים מציעים ארנקים דיגיטליים. ארנק דיגיטלי הוא אפליקציה אליה הצרכן מזין את פרטי כרטיס האשראי שלו (או כמה כרטיסי אשראי) והופך בכך את הטלפון שלו למכשיר שמחליף את כרטיס הפלסטיק. הפעלת הארנק הדיגיטלי מאפשרת להצמיד את הטלפון למסוף הקופה כדי לשלם, בדיוק כפי שצרכנים למדו לעשות עם כרטיס האשראי שלהם, בזכות תקן האבטחה EMV ובזכות קישוריות רדיו שנקראת NFC ומאפשרת העברת נתונים בין שני מכשירים קרובים - בטווח נגיעה.
1 צפייה בגלריה
אפל פיי
אפל פיי
ארנק דיגיטלי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי נתוני שב"א, ביולי רק 56% מכלל העסקאות בכרטיסי אשראי ביולי נעשו דרך מערכת EMV - עלייה של 7.7% לעומת יוני. חלק ניכר מהשוק עדיין לא אימץ את התקן, אחרי שבנק ישראל דחה לאחרונה את מועד אימוץ המערכת לסוף 2021. לפי שב"א 40% מכלל העסקאות בכרטיסי אשראי ביולי 2021 היו עסקאות חכמות (עסקאות בהצמדת כרטיס האשראי למסופון, או תשלום באמצעות ארנקים דיגיטליים) - עלייה של 8.1% במספר העסקאות החכמות לעומת החודש הקודם. סך עסקאות ה-EMV (כולל עסקאות בכרטיס אשראי בסכומים הגבוהים מ-300 שקל ומצריכים הקלדת קוד סודי), עלו ביולי בהיקף של 11% לעומת יוני. עלייה של 13% נרשמה בכמות עסקאות הקונטקטלס ביולי לעומת יוני 2021.
מהנתונים של שב"א עולה כי בחודש יולי נרשמה עליה של 4.5% במספר מסופי ה-EMV בישראל, כש-69% מהמסופים הפעילים במשק הישראלי הם כעת מסופים המותאמים לעסקאות EMV. עלייה של 5.9% נרשמה בחודש שעבר במספר המסופים במערכת התשלומים הלאומית של ישראל שמעבירים עסקאות EMV ובמהלך יולי העבירו 54% מהמסופים הפרוסים בישראל עסקאות שכאלו, זאת לעומת 51% בחודש יוני.