תזכורת: ההנחיות החדשות
(לע\"מ )
לאחר ההסרה ההדרגתית של הסגר עליה הוחלט במוצ"ש בממשלה, חזרו אתמול מאות אלפים למקומות עבודתם, וכ-10,000 חנויות שהיו סגורות בחודש האחרון נפתחו. אלא שהבלבול עדיין גדול: למי מותר לפתוח, למי אסור, ומי יאכוף את התקנות החדשות? לפניכם שאלות ותשובות בנושאים הבוערים.
מה קורה מעכשיו?
המשק החל לפעול בהיקף של 30% וייתכן שבפועל אף יותר.
3 צפייה בגלריה
קניון מלחה ריק מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות
קניון מלחה ריק מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות
קניון מלחה ריק מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות
(צילום: גיל יוחנן)
אילו מקומות עבודה וענפים יכולים לפעול?
מפעלי תעשייה וחברות היי־טק, משרדי עורכי דין וראיית חשבון, יועצי מס וגישור משפטי. חנויות יפעלו במרחב פתוח ובמרכזים מסחריים. מותר לפתוח חנויות מוצרי חשמל, רהיטים, כלי בית, ציוד מידע ותקשורת, חנויות מחשבים, שטיחים, מכבסות, מתפרות וחנויות ספרים.
מה אסור עדיין לפתוח?
קניונים, חנויות הלבשה, הנעלה וצעצועים, מספרות, קוסמטיקה ומכוני כושר.
מה זה התו הסגול?
תקן חדש שיקבלו עסקים ומקומות עבודה שיקפידו על ההנחיות.
מה ההנחיות המעודכנות לגבי מקומות העבודה?
יש להקפיד על מדידת חום בכניסה לעבודה, שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, רחיצת ידיים מוגברת וחיטוי של המשרד פעמים אחדות ביום. יש למנות בכל מפעל, חברה, בית עסק וחנות "אחראי קורונה" שיהיה אמון על שמירת כל כללי ההיגיינה והוראות הממשלה במקומות העבודה.
בכל מקום עבודה תהיה חובת חבישת מסכה אלא אם העובד שוהה לבדו בחדר מסוים, יש שני אנשים בלבד בחדר של עד 20 מ"ר, או אם קיימת מחיצה בין העובדים שתמנע העברת רסס. ייאסרו פגישות ודיונים בהשתתפות של יותר משמונה עובדים בחדר אחד. חל גם איסור התקהלות בפינת הקפה. אחראי הקורונה יפקח בין היתר על בדיקת חום בכניסה, שיבוץ עובדים באותה קבוצת הסעה ומשמרות אחידות ככל שניתן.
מה הכללים שהחנויות יצטרכו לעמוד בהם?
תוקם מחיצה בין המוכרים לקונים, וכל לקוח שנכנס יחויב במדידת חום. תהיה רשימה של כל האנשים שנכנסים לחנות, בהם הספקים. גם כאן ימונה "אחראי קורונה", שיקפיד על יישום ההנחיות לפי "התו הסגול". יוצב שילוט עם הנחיות ברורות לעובדים וללקוחות. בחנות של עד 100 מ"ר יהיו רק שני לקוחות לפני כל קופה פעילה או עד ארבעה לקוחות בחנויות שגודלן מעל 100 מ"ר. יקוים תשאול של הנכנסים לחנות להערכת סיכויי ההדבקה שלהם בקורונה.
כן יסומנו בבירור מקומות העמידה ליד הקופות ובמקומות אחרים בהם עלול להיות עומס באנשים, כדי להקפיד על שמירת מרחק של שני מטרים. על העובדים בחנות לקיים משמרות בשעות קבועות.
מה אם מישהו יסרב לתת פרטיו בכניסה לחנות?
במקרה כזה הוא לא יוכל להיכנס לחנות. במידה שהוא יחולל מהומה, בעל העסק רשאי להזמין משטרה.
כל כמה זמן צריך לרשום את האנשים שנכנסו לחנות, ומה עושים עם הרישום?
כל זמן שהחנות או העסק פתוחים. אחראי הקורונה יבצע את הרישום בכניסה וישמור אותו אצלו. המטרה היא שאם יתגלה שחולה קורונה מאומת ביקר בחנות כמה ימים קודם, יהיה אפשר לדעת בדיוק מתי. גם אם מדובר במקום קטן עם מעט מוכרים, אחד מהם צריך לבצע את הרישום ולתשאל את מי שנכנסים. באוצר אמרו שלא יהיה פטור לאף עסק בעניין הזה. עסק שלא יוכל לעמוד בדרישה הזו יישאר סגור.
מי יאכוף את המגבלות?
את כל כללי "התו הסגול" יאכפו המשטרה ובמקרים מסוימים פקחי הרשויות המקומיות שיוסמכו לכך.
מה הקנס למפרי ההנחיות?
בין 1,000 ל-5,000 שקל. תלוי בחומרת העבירה.
לכמה זמן ההגבלות החדשות יהיו בתוקף?
בינתיים עד 30 באפריל.