צפו: התגלה חולה קורונה ראשון בישראל
(שמוליק דודפור)

אם גם אתם הזמנתם טיסה טרם פרוץ הקורונה ואתם לא רוצים לצאת לטיול עם מסכה על הפנים וחשש בלב – אתם בבעיה. חברות התעופה והתיירות לא ממש ישמחו לבוא לקראתכם. אבל הצרות של הנוסעים הן כנראה הדבר האחרון שמעניין כרגע את חברות התיירות - וירוס הקורונה צפוי להנחית עליהן מכה קשה. זה התחיל בביטול הטיסות לסין, ועכשיו גם לאיטליה, אחד היעדים הפופולריים ביותר בקרב ישראלים. כעת מסתמן שטיסות רבות לשם יבוטלו.
חלק מהחברות, כמו אל על, יאפשרו לצרכנים לקבל את כספם בחזרה. חברות אחרות, כמו ישראייר, לא מתכוונות לעשות זאת. לפי ישראייר, "אזהרת המסע היא לטווח המיידי והטיסות של החברה לאיטליה הן בפסח, לכן אין שינוי במדיניות. מי שהזמין בשבועיים וחצי האחרונים יוכל לבטל ללא דמי ביטול. מי שהזמין לפני כן ישלם דמי ביטול לפי תנאי הכרטיס, כ-150 דולר".
1 צפייה בגלריה
תייר עם מסכה ב נתב"ג מחכה ל טיסה חזרה ל דרום קוריאה נגיף קורונה
תייר עם מסכה ב נתב"ג מחכה ל טיסה חזרה ל דרום קוריאה נגיף קורונה
תייר עם מסכה ב נתב"ג מחכה לטיסה בחזרה לדרום קוריאה
(צילום: מוטי קמחי)
איטליה, סין והונג קונג הן יוצאות דופן. עוד קודם לכן הזהיר משרד הבריאות מפני טיסה לתאילנד - עוד יעד אהוב על ישראלים - אך חברות התיירות מסרבות להחזיר כסף למי שמבקש לבטל את הטיסה. כך גם לגבי רוב היעדים בעולם. למרות שמשרד הבריאות ממליץ שלא לטוס כרגע, הצרכנים מתקשים לבטל את הטיסות, במיוחד כשמועד הטיסה קרוב. במקביל, חברות הביטוח הפסיקו למכור ביטוחי ביטול טיסות עד יוני.
אז איך בכל זאת מבטלים טיסה בעידן הקורונה? תלוי מתי הזמנתם אותה. לפי חוק הגנת הצרכן, ניתן לבטל עסקת תיירות תוך 14 ימי עסקים מיום הזמנת העסקה, או מיום קבלת מסמך גילוי נאות לגבי העסקה, כל עוד מדובר בהזמנה שבוצעה למעלה מ־7 ימי עסקים לפני הטיסה. הצרכן ישלם דמי ביטול של 5% מהעסקה או 100 שקל, הנמוך מביניהם.
יש הקלות לבני 65 ומעלה, לבעלי תעודת נכה ולבעלי תעודת עולה חדש. אלה יכולים לבטל את העסקה עד 4 חודשים מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת טופס גילוי נאות, כל עוד הדבר נעשה עד 7 ימי עסקים לפני הטיסה. האפשרות הזו תקפה רק בהזמנות טלפוניות אך לא בהזמנות דרך האינטרנט.
בתום החלון הזמן לביטול, נכנסים כללי חברות התעופה לתוקף. לרוב מדובר בקנס מדורג שתשלמו אם תבטלו את הטיסה במועדים שונים. ארקיע לדוגמה גובה 25 דולר לביטול עד 22 יום לפני הטיסה, אבל אם מדובר ביולי־אוגוסט וחגים – עד 45 יום לפני הטיסה. אחר כך תשלמו 30%־75% מגובה העסקה, תלוי בשבוע הביטול. אם תבטלו 3 ימים לפני הטיסה (או 7 ימים לפני הטיסה בהזמנות לקיץ ולחגים) תשלמו 100%. כלומר, ככל שמועד הביטול סמוך למועד הטיסה, כך גדל הסיכוי שתשלמו את רוב הסכום.
מה המדיניות של הביטולים בחברות הלואו-קוסט? מה עושים עם מלונות שהוזמנו? ואיך בכל זאת מתמודדים עם המצב? התשובות לכל השאלות בכתבה המלאה שתתפרסם מחר במוסף "ממון שישי" של "ידיעות אחרונות"