הבוקר (ג'), באופן רשמי, עברה השליטה בתחנת הכוח אשכול מידי חברת החשמל לדליה, לאחר שזכתה במכרז להפרטת התחנה בתמורה לכ-9 מיליארד שקל.
תחנת אשכול היא הגדולה ביותר שהופרטה במסגרת הרפורמה בחברת החשמל מ-2018 שנועדה לפתוח את שוק החשמל לתחרות. עם השלמת המכירה, החזירה חברת החשמל לדליה את הערבות המקורית להשתתפות במכרז בגובה 100 מיליון שקל. עיקר המימון לרכישת התחנה ניתן על ידי קונסצורסיום בהובלת בנק הפועלים (70%) ובנק מזרחי (30%) שנתנו הלוואה לעסקה בגובה של יותר מ-6 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד
(צילום: גדי קבלו)
בתחנת אשכול הספק מותקן של כ-1,600 מגה וואט, כ-8% מיכולת ייצור החשמל בארץ ופועלת על גז טבעי. התחנה יושבת ליד אשדוד, בסמוך לנמלים וכוללת שטח שניתן להפוך למרכז לוגיסטי.
בשבוע שעבר דיווחה דליה שבניהולו של עובד דבי על רכישת גז טבעי להפעלת התחנה ממאגר לוויתן בהיקף של כ-0.5 BCM בשנה. ההסכם יהיה בתוקף ל-7 שנים בתמורה לכ-650 מיליון דולר. העסקה מצטרפת להסכם נוסף עליו חתמה דליה לאספקת גז טבעי לתחנה ממאגר כריש שבשליטת אנרג'יאן.
דליה קיבלה רישיונות ייצור מרשות החשמל למשך כ-20 שנה עבור יחידות המחזור המשולב בתחנה. עם זאת, בתחנה פועלות גם 4 יחידות ייצור קיטוריות בעלות נצילות נמוכה (כלומר דורשות יותר גז טבעי להפקת אותה כמות חשמל מיחידות אחרות). היחידות הקיטוריות נחשבות למזהמות במיוחד, ולכן הרישיון להפעלתן ניתן ל-3 שנים בלבד תחת מגבלות שונות. כמו כן, לדליה אפשרות להקים יחידת ייצור חשמל נוספת בהספק של 850 מגה-וואט בשטח התחנה.