היוזמה לביטול המכסים | ח"כ רם שפע: פורר אומר שהכסף אצל החקלאים - לא נכון
(צילום: משי בן עמי)
הרפורמה בירקות ובפירות, עליה הכריזו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, ממשיכה להעסיק את חברי הקואליציה, שחלקם מתנגדים לה נחרצות ואף אמרו שיעשו הכל על מנת לבטל את הצווים בנושא עליהם חתם ליברמן.
אחד מאותם חברי כנסת הוא רם שפע (העבודה), שתומך בחקלאים המקומיים, שמרגישים שהרפורמה החדשה תחסל להם את הפרנסה. "יש פה פרטץ' אחד גדול ברפורמה הזאת", אמר שפע באולפן ynet. "אני מכיר את כל המסמכים שאנחנו הצגנו, לא נעשה שום תכנון רציני. הרי הוועדה לבדיקת פערי התיווך נפגשה בפעם האחרונה לפני שלושה חודשים, והגיעה כבר אז למסקנות האלה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן רם שפע
אביגדור ליברמן רם שפע
אביגדור ליברמן רם שפע
(צילום: אביגיל עוזי, הדר יואביאן)
מה רע בעצם ברפורמה הזאת? "כשרואים מה קורה עכשיו ברוסיה ואוקראינה בעקבות המלחמה, אנחנו טוענים שנמצא את עצמנו במצב של סכנה בביטחון המזון בישראל. אתה מסתכל 20 שנה קדימה ואתה רוצה לדעת מה קורה בגולן ובגליל ובעוטף, אז אתה צריך לתכנן את זה ולא רק להסתכל חודש קדימה".
אבל ליברמן ופורר טוענים שהחקלאות הישראלית לא התקדמה ב-20 השנים האחרונות, והפריון נשאר זהה בזמן שהאוכלוסייה גדלה משמעותית. "זה אחד הדברים היחידים שאני מסכים איתם בנתונים. שאר הנתונים שהם מראים קצת מעוותים. למשל, הם מספרים איך פה יש עליית מחירים יותר מהעולם, זה לא נכון, אנחנו רואים שבכל העולם יש עליית מחירים, כי זה לא תלוי רק במה שקורה פה. אבל אני רוצה לחדש לך, אין התנגדות להורדת מכסים על חלק מהפירות והירקות, אנחנו בעד זה. יש לזה הסכמות בכל הדיונים. הסיפור הוא איך מייצרים תמורות. אומר עודד פורר, אנחנו משקיעים שני מיליארד בחקלאות, וזה נכון, אבל זה יגיע עוד 8-5 שנים לחקלאי, עד אז כבר לא יישאר לו מה לגדל".
ההרגשה היא שהעימות הזה הוא פייק, שלא תפרשו מהממשלה בגלל זה. "לא אמרתי בשום שלב שנפיל את הממשלה. כבר עשיתי את זה פעם אחת ולשמחתי הרבה הצלחנו לגרום לזה שנתניהו נמצא איפה שהוא נמצא ואנחנו פה. אבל אנחנו בהחלט אומרים שלא ניתן לצווים האלה לעבור כמו שהם, כדי שנוכל להגיע להסכמות".
בהמשך הראיון שפע התייחס בעצם לכיוון אליו לוקחים פורר וליברמן את הממשלה, לטענתו: "פורר וליברמן, ואת זה כולם אומרים, התחייבו לכולם. גם למרב מיכאלי, גם לבני גנץ, גם לניצן הורביץ, ואפילו ליאיר לפיד, שהם לא יעשו שום דבר חד צדדי. והאירוע הזה הוא הרבה מעבר לחקלאות, עם כל הכבוד לה, והסיפור הזה הוא על איך מתנהלים בתוך קואליציה. וכשאתה יושב מולי ומול עידית סילמאן, ומול כל יושבי ראש הסיעות, לפני שבועיים ומתחייב שחוזרים למשא ומתן, ואז עושה מסיבת עיתונאים בלי להגיד, מבחינתי זו פגיעה יותר משמעותית בעומק של האמון של איך הקואליציה שלנו מתנהלת, זה יותר קריטי מהחקלאות הישראלית. אני אומר את זה לאורך כל הדרך".
השר פורר על ביטול המכסים: לא סביר שהחקלאות מייצרת את אותה תקופה 20 שנה
(צילום: נויל האריס)
הקואליציה יותר קריטית מהחקלאות הישראלית? "לא. האופן שבו אתה מתנהל בחוסר אמון מוביל המשבר הזה, יותר מהסוגייה המקצועית".
איבדתם אמון בשר האוצר? "בהחלט. בשלב הזה הוא יצטרך להתאמץ הרבה יותר בשביל להשיב את האמון, לא רק לי, לחצי מהקואליציה".
אולי הוא מבין שאין לכם קלפים ביד מולו? "יכול להיות. הוא אמר שלא יהיה שום שינוי בעסקת החבילה, ומאז דאגנו להעביר שעסקת החבילה תשונה. נראה לי ששר האוצר מעריך אותנו כמו שאנחנו מעריכים אותו, רק שבמקרה הזה הוא התבלבל וחשב שיש לו יותר מדי כוח לעשות מה שהוא רוצה"
העימות הזה באמת עלול להגיע למליאת הכנסת ושם הצווים יבוטלו? "בהחלט, או שיהיה משא ומתן ונגיע למצב שהצווים חלקם נכנסים לתוקף וחלקם משתנים. אתן לכם דוגמה; מחיר המים, יש התחייבות של הממשלה, לא שלי, בקווי היסוד שלה, שמורידים את מחיר המים. מאז קרו הרבה דברים נכון? בעולם וזה. ועכשיו רוצים להעלות את מחיר המים. אבל הורדת מחיר המים היא חלק מהרפורמה. עכשיו אתה מבין, כשאנחנו מדברים על להוריד מכסים, בסדר גמור שוק חופשי זה חלק מהסיפור אין פה קומוניזם. אבל הרפורמה לא סגורה".
2 צפייה בגלריה
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
(צילום: תם אלדר)
אתה אומר בעצם תן לחקלאי הישראלי יכולת להתמודד עם היבוא מחול? "חד משמעית. זה מה שדובר בכל הרפורמה. אותו חקלאי שאומר לך 'קשה לי אתה צודק'. אבל בשביל שבעוטף עזה ימשיכו לשמור על השדות שלנו, גם כי זה די חשוב לביטחון שלנו, צריך לתת להם כלים. כיום אתה גם חוסם אותם, גם מקשה עליהם וגם עכשיו מביא להם יבוא. ובואו נודה, חבר'ה אם היבואנים מפחדים זה מהאנשים שמנהלים את רשתות השיווק, וזה אותם אנשים שמעבירים מיד ליד את הכסף שלהם".
אבל שר החקלאות אמר מפורשות שיילחם נגד העלאות המחירים ברשתות. "אני רואה שמה שהוא עושה עכשיו זה להיטפל רק לחקלאים כי זה קל ונוח".
אז הוא לא יעז לגעת ברשתות השיווק וביבואנים החזקים? "אני מאמין שלא".
מה יש לך להגיד על הנתונים שהציגה הוועדה לבדיקת פערי התיווך, שלא רשתות השיווק גוזרות את הקופון, אלא החקלאים? "אני רוצה לפקפק בנתונים. אבל גם אגיד משהו אחד קטן שאף אחד לא שם לב אליו, אף אחד בוועדה הזו לא דיבר על רווחיות. הם דיברו על העלויות, רק שהם לא סיפרו שלחקלאי אין רווחיות, את זה הם לא אמרו. אז בואו נסתכל על התמונה היותר רחבה. סימנו מטרה, עשו הכל כדי להגיע אליה כי רצו לכתוב פוסט בפייסבוק שאני מכבד שהם מטפלים ביוקר המחיה, רק שבינתיים בעיות יוקר המחייה האמיתיות לא מקבלות מענה".