החזאים בבנקים ובבתי ההשקעות הפחיתו בראשית השבוע את תחזיותיהם לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן הערב (שני, 18:30) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ומצפים כעת למדד נמוך יחסית שינוע בין 0.1% ל-0.2% בלבד. המשמעות היא שאם התחזיות הללו יתאמתו שיעור האינפלציה השנתי יישאר בתוך הטווח של יעד המחירים שקבעה הממשלה לשנת 2024 - עד 3.0%.
אשתקד נרשם בחודש יוני מדד אפסי, ולכן כל מדד חודשי שיעלה היום יגרום לעליית האינפלציה מעבר לשיעור השנתי שנמדד בחודש שעבר, ועמד על 2.8%.
1 צפייה בגלריה
מדפים בסופר
מדפים בסופר
מדפים בסופר
(צילום: שאול גולן)
עליית האינפלציה לכיוון של 3% תחייב את בנק ישראל להמשיך במדיניות המבוקרת שלו ולא להפחית את הריבית במשק גם בהחלטה הבאה בעוד חמישה שבועות. לפי שעה, לא צפויה הפחתת ריבית גם בארה"ב, לפחות עד ספטמבר, ולפי ההערכות לא תבוצע בקרוב גם הפחתת ריבית נוספת באיחוד האירופי.
כלכלנים ציינו היום כי קיים קושי לחזות ולמדוד את תנודות המחירים בארץ בשל השפעות המלחמה על המשק, השבתת חלק לא קטן ממנו בצפון הארץ והסביבה, וכמו כן תנודות משמעותיות במחירים שונים כמו הטיסות לחו"ל שכבר גרמו לעליות וירידות שלא נצפו מראש במדד המחירים לצרכן.
המסחר בבורסה ובמט"ח היום צפוי להיות מושפע מתחזית המדד. יחד עם זאת, יפורסמו שערים יציגים למט"ח וגם הבורסה תינעל לפני הודעת הלמ"ס על המדד, ולכן ההשפעה העיקרית תהיה על שוק ההון בארץ רק מחר.