אחרי ששר הכלכלה, ניר ברקת, האשים אתמול (ד') במליאת הכנסת כי "פוליטיקאים מנסים להכשיל את רפורמת היבוא 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל'" שהוא מקדם, ומקורביו אף רמזו שמתנכלים לו בכלל שיצא נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושאים כמו חוק גיוס החרדים - היום במסיבת עיתונאים שערך ברקת חל מהפך.
ברקת הודה לראש הממשלה נתניהו על העזרה ברפורמה וגם ליו"ר ועדת הכלכלה, דויד ביטן, למרות שבתחילת השבוע ביטן תקף את ברקת ואמר בין היתר כי "הרפורמה תיתן פתרון חלקי ליבוא אבל ביחסי הציבור תיתן פתרון מלא". ברקת שיבח את ביטן ואמר כי "דוד ביטן הוא דוגמה טובה למי שטייב את הרפורמה ועשה לה עבודה טובה יותר. אני מודה לו".
1 צפייה בגלריה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
שר הכלכלה, ניר ברקת
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לטענת ברקת, כשהאשים אתמול את הפוליטיקאים הוא התכוון לכך שמי שמכשיל את הרפורמה הם המונופולים והקרטלים שמסרבים להיפרד מרווחי העתק שלהם - ואלו שעוזרים להם.
למעשה, על אף ההצהרות בדבר "הצהרה כלכלית חשובה" שיישא היום ברקת, הוא לא חידש הרבה מעבר לברכות המפתיעות לפוליטיקאים. בעניין הרפורמה - נאמר מה שהיה ידוע עד כה, כשבין היתר ניסה ברקת להתייחס לטענה שעלתה השבוע בוועדת הכלכלה של הכנסת, לפיה 300 מתוך 358 תקנים הוחרגו.
"זה חוסר הבנה, הם לא הוחרגו, אלא עדיין לא הגענו לכל התקנים", אמר ברקת. הוא טען כי תוקם ועדת חריגים שתכלול שלושה נציגים בלבד (ממשרד ראש הממשלה, מהאוצר ומשרד הכלכלה), ורק היא תוכל לאשר חריגים שלא יכללו ברפורמה. "רוח הוועדה תהיה - לא לאשר", אמר ברקת. יש לציין כי בשלב זה עדיין לא ידוע כמה חריגים יוגשו לוועדה וכמה יאושרו. כעת מנסה השר ברקת "להעמיק" בהצעת החוק את הניסוח המעניק לוועדה בלבד סמכויות לקבוע חריגים.
עוד אמר ברקת כי "אני מתחייב שהרפורמה תעבור עד סוף מושב הקיץ. אני פונה לח"כים – יסבירו לכם שאם תרימו יד בעד, תשלמו על זה, אני קורא לכם לחשוב על תושבי ישראל".
ברקת העריך כי לקראת אוקטובר, בהנחה שהרפורמה אכן תעבור, היא תיכנס בפועל לתוקף על אותם מוצרים שמשרד הכלכלה אחראי עליהם, בהם: מקררים, עגלות ילדים, אופניים, מיבשי כביסה וחומרי בנייה. גם משחות שיניים, פסטה, דאודורנטים ושמפו עליהם כבר הושגה הסכמה במשרד הבריאות - ייובאו חופשי לארץ ללא בירוקרטיה של מכון תקנים או בדיקות מעבדה. אם הם הם עומדים בתקן הארופאי - מוצרים אלה יוכלו להיכנס לישראל ללא בקרה מלבד הצהרת אחריות היבואן. בתחום המזון יש לציין כי קיים חסם נוסף בו הרפורמה לא טיפלה - נושא הכשרות כאשר בד"ץ לא מכיר בחלק מהכשרויות באירופה.
עוד הצהיר ברקת כי הרפורמה תחסוך לכל משק בית 6,000 שקל בשנה. יש לציין כי זאת אם היבואנים אכן יגלגלו את עלויות היבוא שיחסכו מהם בהליך היבוא הקל - על הצרכן, מה שכלל לא בטוח.