בעוד שהמירוץ לנשיאות בארה"ב מתחמם, קבוצה של 16 כלכלנים זוכי פרס נובל מפרסמים אזהרה חריפה מבחירה בדונלד טראמפ לנשיאות. במכתב שפרסמו הכלכלנים ושהגיע לידי Axios הם הזהירו שתוכניותיו של הנשיא לשעבר טראמפ יציתו מחדש את האינפלציה ויגרמו נזק מתמשך לכלכלת ארה"ב, אם ינצח בבחירות.
"למרות שלכל אחד מאיתנו יש השקפות שונות בנוגע למדיניות הכלכלית הרצויה לארה"ב, כולנו מסכימים שהאג'נדה הכלכלית של ג'ו ביידן עדיפה בהרבה על דונלד טראמפ", כתבו 16 הכלכלנים במכתב.
1 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: Mark Peterson / POOL / AFP)
בראש האזהרה עמד הכלכלן האמריקני ג'וזף שטיגליץ, שזכה בפרס היוקרתי לכלכלה ב-2001. לסטיגליץ הצטרפו זוכי פרס נובל ג'ורג' א. אקרלוף, סר אנגוס דיטון, קלאודיה גולדין, סר אוליבר הארט, אריק ס. מאסקין, דניאל ל. מקפאדן, פול ר. מילגרום, רוג'ר ב. מאירסון, אדמונד ס. פלפס , פול מ. רומר, אלווין אי רוט, וויליאם פ. שארפ, רוברט ג'יי שילר, כריסטופר א. סימס ורוברט ב' ווילסון.
"אמריקנים רבים מודאגים מהאינפלציה, שירדה מהר להפליא. יש חשש בצדק שדונלד טראמפ יתניע מחדש את האינפלציה הזו, עם התקציבים חסרי האחריות שלו מבחינה פיסקלית", הם כותבים.
האינפלציה נותרה נושא מרכזי יחסית מבחינת הבוחרים בקמפיין הבחירות לנשיאות בארה"ב. נכון לחודש מאי, האינפלציה עמדה על קצב שנתי של 3.3% - ירידה קלה לעומת החודש הקודם, וירידה משמעותית משיא של 40 שנה שנרשם ביוני 2022, אז עמדה האינפלציה על 9.1%. עם זאת, היא עדיין מעל היעד של הפדרל ריזרב, שעומד על עד 2%. בינתיים הפד לא החל בהורדות ריבית בארה"ב, וזו עדיין גבוהה ועומדת על שיעור של 5.5%.
האזהרות של הכלכלנים משחקות לידיים של הנשיא המכהן ביידן, שמעוניין למשוך את תשומת הלב להצעות הכלכליות של הנשיא לשעבר טראמפ, גם בעימות הראשון שצפוי להתקיים השבוע. ההצעות המרכזיות של טראמפ כוללות הטלת מכס של 10% על כל היבוא, מכס של 60% על יבוא סיני והפחתת מיסי חברות. הדגל הכלכלי של טראמפ הוא בעצם לסייע לאמריקנים העובדים ולמגזר היצרני, אולם מחקרים שפורסמו לאחרונה טוענים כי המדיניות הזו עלולה דווקא לפגוע בתעשייה האמריקנית ולהזיק ליחסים הבינלאומיים.
המנצח בבחירות לנשיאות בנובמבר יצטרך להתמודד עם תחזית פיסקלית קודרת, כשהחוב הלאומי צפוי להגיע לשיא בתקופת הממשלה הבא. החוב עבר את רף ה-34 טריליון דולר בתחילת השנה, והוא עומד להגיע לרמה של 56 טריליון דולר עד 2034, על פי תחזיות מוקדם יותר החודש.