תקלות, ריקול ומחסור מתמשך: מה קורה לחלב? בעוד שצרכנים עדיין מתלוננים על מחסור בחלב שמחירו מפוקח, בעיקר חלב תנובה, ענף החלב סובל משלל תקלות בשבועות האחרונים.
צרכנים התלוננו שיש טעם מר ומקולקל לחלב טרי מהגולן של מחלבות רמת הגולן, 3% שומן באריזת קרטון 1 ליטר שמחירו מפוקח. לטענתם - החלב אף "יוצר גושים בקפה".
6 צפייה בגלריה
חלב טרה מעושר 3%
חלב טרה מעושר 3%
מקרר חלב
(צילום: מירב קריסטל)
רמת הגולן שינתה לאחרונה לכאורה את אריזת הקרטון: לתחושת הצרכנים, המשקל שלה שונה וכך גם הפקק. לקוחות של החברה שקנו חלב וחשו בטעם המקולקל, ניסו להגיע למוקד שירות הלקוחות של החברה אך לטענתם - לא קיבלו מענה - לא בוואטסאפ ולא בטלפון. רבים מהלקוחות קנו יותר מקרטון חלב אחד. אחד הצרכנים התלונן כי ברשותו תשעה קרטוני חלב מקולקל.
6 צפייה בגלריה
התלונות בעמוד הפייסבוק של מחלבות רמת הגולן
התלונות בעמוד הפייסבוק של מחלבות רמת הגולן
התלונות בעמוד הפייסבוק של מחלבות רמת הגולן
((צילום מסך))
6 צפייה בגלריה
(צילום מסך)
6 צפייה בגלריה
(צילום מסך)

ייצור למהדרין

אחרי מספר ימי תלונות, המחלבה הצהירה היום כי היא אוספת קרטוני חלב "בעקבות תלונות על התפתחות של טעמים לא אופייניים למוצר, ומתוך נקיטת משנה זהירות". מדובר על איסוף אריזת ליטר חלב 3% לשימוש עד 6 באוגוסט 2024, ברקוד 7290000522319 וכן לשימוש עד 7 באוגוסט ברקוד 7290000522319.
מהחברה נמסר כי: "יתר התאריכים תקינים. צרכנים שברשותם מוצרים מהתאריכים הנ"ל בלבד, מתבקשים לא לצרוך אותם ומוזמנים לפנות למוקד שירות הצרכנים בטלפון 073-2322880 לקבלת מידע ושובר זיכוי. מחלבות רמת הגולן עדכנה את מחלקת שירות המזון במשרד הבריאות ופועלת בתיאום, וכמו כן פועלת לאיסוף המוצרים מנקודות המכירה. אנו מתנצלים על המקרה, ונמשיך לפעול לטובת הבטחת איכות ותקינות מוצרינו".
מחלבות רמת הגולן נמצאת במגמת התאוששות אחרי בקשה להקפאת הליכים שעברה. היא חזרה לשווק חלב בכמויות הולכות וגדלות ואף החלה לאחרונה לייצר חלב מהדרין למהדרין לשוק החרדי תחת המותג KT, שמיוצר עבור מחמירים בכשרות במושב נוב בלבד. כל זאת אחרי שבמגזר התכוונו להסתמך על חלב טורקי - לפני שפרצה המלחמה.

תקלות בתנובה: חצי שקית חלב בטעות ומחסור בחלב

זאת לא התקלה היחידה בענף החלב: תנובה סובלת מתקלה מוזרה בשקיות החלב. צרכנים נתקלו בשקיות שגודלן מחצית מגודל שקית חלב 1 ליטר רגילה, רק שעל גבי השקית אין כיתוב שמדובר במוצר חדש ואין כיתוב המציין נפח שונה (נניח חצי ליטר). בתנובה מסרו ל-ynet כי ככל הנראה מדובר בתקלה בחיתוך השקיות והנושא בטיפול.
6 צפייה בגלריה
שקית החלב נחתכה בחצי?
שקית החלב נחתכה בחצי?
שקית החלב נחתכה בחצי?
במקביל, יש תלונות על חשש לתקלה בקו ייצור חלב מפוקח 1 ליטר בבקבוקים של תנובה וטענות למחסור. לתנובה יש שישה קווי ייצור חלב וקו שביעי שאמור להתחיל לפעול בקרוב. בגלל מחסור חריף בחלב מפוקח - תנובה הסבה את קו השוקו הלא מאוד מצליח שלה - לקו חלב בבקבוקים. לא ברור מה מקור הטענות - בתנובה מכחישים תקלה.
המחסור בחלב מפוקח - עדיין מורגש בכל השוק. ב-2022 טרה הפסיקה לייצר שקיות חלב וב-2023 הפסיקה למכור קרטון 1 ליטר חלב. בשני המוצרים יש רווחיות נמוכה. זה יצר בור בענף שתנובה מיהרה למלא. במקביל, ניהול בעייתי ולחצים מכיוונה של רשת שופרסל הביאו לפשיטת רגל של מחלבות רמת הגולן שנאלצה למכור לשופרסל בזול כשייצרה עבורה מותג פרטי.

טרה ומחלבות רמת הגולן מתאוששות אך זה לא מספיק

תנובה הייתה שוב השחקן שנאלץ למלא את החלל ובשיא תנובה הגיעה ל-80% נתח שוק כמותי בחלב מפוקח (ללא חלב מועשר) ב-2023 וכן ברבעון ה-1 של 2024. כעת נתח השוק שלה במגמת ירידה לכ-74% ביולי עד כה, לפי נתוני סטורנקסט, כשטרה שצללה ל-12.9% וכעת מגיעה ל-17% נתח שוק בחלב מפוקח.
טרה מתחזקת בזכות מכירה של קרטוני 2 ליטר חלב מפוקח - באמצעותם היא כופה על הצרכן לשלם יותר ולצרוך כמות גדולה יותר. כאמור היא כבר לא מוכרת שקיות וקרטוני 1 ליטר של חלב מפוקח. גם מחלבות רמת הגולן נמצאת בעלייה כמותית - המחלבה עלתה מכ-3.5% נתח שוק בחלב מפוקח לכ-8% נתח שוק כמותי כעת.
רק מי שמגיע לרשתות השיווק יודע: המחסור עדיין כאן. החלב של תנובה נחטף מהר ולעיתים קשה למצוא אותו. במכולות מספרים על הגבלה של מספר היחידות שתנובה מספקת להן.
6 צפייה בגלריה
משקה חלב לקפה תנובה
משקה חלב לקפה תנובה
משקה חלב לקפה תנובה
טרה מייצרת בעיקר חלב מועשר בוויטמין D ובסידן וגם החלה לפרסם את משקאות החלב בטעמים שלה: בננה, שוקו ותותי פרוטי - כל אלה מוצרים עם רווחיות גדולה לעומת חלב מפוקח. גם יטבתה מוכרת חלב מועשר ומשקאות חלב, כשחלב מפוקח היא מוכרת לאילת בלבד. המחירים של המשקאות האלה גבוהים פי כ-1.5 ממחיר חלב מפוקח.
תנובה הפסיקה לייצר חלק מהמשקאות המועשרים שלה. היא ממשיכה לייצר "חלב של פעם" (שמגיע ממחלבה שאינה מחלבת רחובות), ומייצרת חלב דל לקטוז וחלב 2%. כבר שנתיים שהיא כמעט לא מייצרת "חלב לקפה" שצרכנים רבים מתלוננים על היעדרו מהמקררים וחלב וניל לקורנפלקס שגם חסרונו מעורר געגועים אצל חלק מהצרכנים. אין מה לדאוג לתנובה: היא מוכרת באותם מקררים תחליפי חלב כמו משקאות שיבולת שועל, שקדים וסויה - במחירים גבוהים פי 2 ומעלה ממחירי חלב פה מפוקח.