24 מיליון שקל נחסכו מצרכנים או הוחזרו להם אחרי שמשרד התקשורת הורה לחברות הטלפונייה והסלולר להפסיק לגבות ביוקר על חריגה ממאגר הדקות. מדובר בהנחיות של המשרד בעת הגל הראשון של מגפת הקורונה, עבור תקופה של כחודש-חודשיים בין אפריל למאי (טלפונייה קווית) ובין מאי ליוני (סלולר ובזק).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברות הטלפוניה הנייחת הפחיתו את סכום החריגה ממאגר הדקות וזיכו או חסכו גבייה מכ-123 אלף מנויים בסכום מצטבר של כ-13 מיליון שקל. חברות הסלולר זיכו או חסכו גבייה מכ-96 אלף מנויים, בסכום מצטבר של כ-13 מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)

סייע בעיקר למגזר החרדי

בתקופת הסגר, אוכלוסיות שונות כמו חרדים, נאלצו לעשות שימוש נרחב בטלפונים ובתקשורת סלולרית עבור שיחות ולמידה מרחוק. למשרד התקשורת החלו להגיע תלונות של לקוחות על חיובים גבוהים של מאות ואלפי שקלים מבזק וחברות הסלולר. בבזק למשל דיווחו על זינוק חד בהיקפי השימוש. לקוחות ערכו שיחות של אלפי דקות תוך חריגה מהותית מהדקות הכלולות בסלים להם היו מנויים.
חברת התקשורת ביקשו לתמחר מחדש את החבילות. למשל חבילה של חברת סלולר שמכילה 2,500 דקות ותומחרה ב-30 שקל כשהגבייה על דקת חריגה היא כחצי שקל, נתבקשה לגבות מחדש על החבילה כשהלקוח מסיים אותה, כך שישלם 60 שקל ל-5,000 דקות וכן תוספת של 24.90 שקל על מעבר בין חבילות.
3 צפייה בגלריה
זינוף חד בהיקפי השימוש בסלולר בתקופת הסגר. סניף של פרטנר
זינוף חד בהיקפי השימוש בסלולר בתקופת הסגר. סניף של פרטנר
זינוף חד בהיקפי השימוש בסלולר בתקופת הסגר. סניף של פרטנר
(צילום: AFP)
בפרטנר למשל ניתן היה להגדיל חבילות של 9,000-5,000 דקות בעוד 5,000 דקות בעלות של 12.90 שקל.
גם על בזק הוחל מנגנון דומה, חלקו נעשה באופן וולנטרי על-ידי החברה. "גם פה המקסימום שלקוח שילם אם הכפיל או שילש או ריבע את החבילה היה כמה עשרות או מאות שקלים ולא אלפי שקלים".
לדוגמא, לקוח בזק שחרג ממסלול הדקות המרבי הקיים בחברה (1,500 דקות), חויב לפי 30-25 שקל לכל אלף דקות נוספות במקום 18 אג' בגין דקת חריגה במרבית המסלולים, חריגה שעלולה להסתכם במאות שקלים.

בזק ופרטנר החזירו כסף

הזיכויים הועברו ישירות לאמצעי התשלום של המנויים המעודכנים במערכות החברות או באמצעות המחאות שנשלחו בדואר למנויים המשלמים חשבונותיהם במזומן וחלק מהזיכויים קוזזו מחשבונות טלפון עתידיים.
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
התיר לחברות הסלולר שלא להתחרות בתקופה הזאת. שר התקשורת, יועז הנדל
(צילום: יריב כץ )
למשל, בזק ופרטנר החזירו כסף לצרכנים ושינו את אופן הגבייה שלהן ואילו חברת פלאפון שינתה את אופן הגבייה בלבד וגבתה פחות על חריגה.
במקביל, המשרד גם התיר לחברות הסלולר שלא להתחרות בתקופה הזאת ובכך נטען כי גרם לאפליית חברות קטנות. כמו כן התיר לחברות להימנע ממשלוח חשבוניות נייר. הוא חזר בו מהחלטות אלה.
שימו לב שהנחיות משרד התקשורת לגבי הפחתת הגבייה על חריגה ממאגר הדקות, ניתנו לתקופה קצרה והן לא תקפות כעת. נוסחת החריגה של המשרד היתה תקפה בתקופה שבין 7 באפריל ל-5 ביוני, עבור טלפונים סלולריים. בטלפונייה הקווית: ההנחיה חלה בין 28 באפריל עד 27 במאי ועבור בזק - עד 14 ביוני.