אחד משלבי הבנייה הסופיים הוא שלב הטיח והשליכט. זהו הגימור הסופי לקיר, ומהווה חיזוק אחרון בסיום בניית השלד של המבנה.
שימו לב, שיש הבדל בין טיח ושליכט רגיל, לבין שליכט שנחשב לפתרון דקורטיבי, עליו הרחבנו בכתבה הקודמת.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בחירת טיח מתאים תמנע סדקים והתפוררות

"ממש כפי שאיכות הזפת תשפיע על איכות האיטום, כך גם לסוג הטיח יש השפעה על בחירת סוג הטיח הנכון", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"את סוג הטיח אמור לבחור מהנדס בניין, בהתייעצות עם האדריכל האחראי ומפקח הבנייה.
יש הבדל גדול בין טיח לשימוש על גבי קירות חיצוניים לבין טיח לקירות פנימיים. התאמת הטיח, תמנע מצב של סדקים או של התפוררות".

מהם שלבי הטיח?

"מדובר בעבודה המתבצעת בשלושה שלבים", מפרט ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. "שלב ראשון הוא יישום שכבה ראשונה (מכונה 'שכבת הרבצה'), השכבה השנייה היא השכבה המיישרת, ושכבת הגמר היא למעשה מריחת השליכט".
לדבריו, "חשוב מאוד לבצע את העבודה על פי השלבים, ולהקפיד על הכנת הקירות לפני, בכדי שהתוצאה שתתקבל תהיה אחידה ויפה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה דגשים ליישום הטיח והשליכט

"ראשית, חשוב מאוד להתחיל את העבודה לפחות שבועיים מסיום שלב יציקת הבטון, ולא לפני כן", ממליץ סיב. "יש לשים לב לחשיבות של הרכב הטיח".
לדבריו, "מומלץ שאחוז החומרים הסינתטיים לא יעלה על 5 אחוזים מכלל החומרים.
"כל חומר שאתם מוסיפים, צריך להיות בהתאם להוראות היצרן, בכדי לוודא שאין התנגשות עם שאר התוספים של הטיח. אם התמהיל של החומרים לא יהיה מדויק, החומר לא ישמש לייעודו בצורה הטובה ביותר".
שימו לב, שבהיעדר הוראות יצרן ברורות ומפורשות, תוכלו לפעול על פי מפרט טכני שקבע מכון התקנים הישראלי (תקן 1920).

מהי ההכנה הנדרשת לטיוח?

"כמו לפני צביעת קיר, הרי שגם לפני מריחת טיח יש לדאוג לאיטום חורים, להסרת בליטות ולהכנת הקיר לשכבת הגימור, בכדי שהמראה הסופי יהיה אחיד", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "אם נוצרו שקעים בבטון למשל, יש למלא אותם תחילה".
סיב: "כדאי לעשות שימוש ברשת חיזוק ברוחב של כ-15 ס"מ, שתותקן עם כיסוי ועוגנים, בהתאם להרכב הטיח. לא כדאי לדלג על שלב זה, אחרת תסבלו מסדקים בקירות בעתיד.
"שימו לב שכדאי להימנע מביצוע הטיח ביום חם מדי, ולהקפיד להרטיב את השטח יום לפני הטיוח ויום אחרי. אין להפסיק את הטיוח באמצע, ויש לסיים את כל הקיר או החזית שמטייחים".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טיח בקירות חיצוניים

כאמור יש שלוש שכבות לטיח חיצוני. "השכבה הראשונה (שכבת ההרבצה), צריכה להיות בעובי של 4-6 מ"מ, ותפקידה לשמש כחומר איטום", מציין סיב.
"שכבה זו מיישרים באמצעות סרגל או מוטות מתכת. מוטב להימנע מיישור חלק מדי, אלא להשאיר את השכבה הראשונה מעט מחוספסת, שכן כך השכבה השנייה תיאחז בצורה טובה יותר".
השכבה השנייה היא השכבה המיישרת, ועליה להיות בעובי של 12-16 מ"מ. סיב: "בשלב זה ניתן לבחור אם להשתמש בנוסף גם בטיח בטיח תרמי, שמבודד טוב יותר המבנה, ומקטין עלויות של חימום וקירור של הבית. בסיום השכבה השנייה יש להמתין לפחות 48 שעות לפני שמיישמים את השכבה המיישרת".
השכבה השלישית היא שכבת גמר דקה יחסית, בעובי של 1-2 מ"מ. סיב: "שכבה זו ניתן לבצע בעדינות בעזרת מריחה, בשונה משני השלבים הראשונים, אותם אפשר לבצע עם מכונות התזה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד מיישמים שליכט בקיר חיצוני?
סיב: "על השליכט להיות מורכב משכבת פריימר, ומעליה שתי שכבות שפריץ המותזות בהפרש של מספר שעות. בסיום השליכט, יש להקפיד על אשפרה (התזת מים, במשך כשלושה ימים, מספר פעמים ביום)".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טיח בקירות פנימיים

לטיח לצורך חיפוי קירות פנים, יש תקנים נפרדים, וכדאי מאוד לבחור בטיח העומד בתקן הישראלי.
ההכנה הנדרשת לפני יישום הטיח בקירות פנים, דומה להכנה הנדרשת בקירות חוץ.
"יש לתקן חורים ופגמים, ליישר סדקים ולחזק בטיט צמנטי, בהתאם לצורך", אומר סיב. "גם כאן, יש לכסות את נקודות החיבור שבין הבלוקים לבטון עם רשת עמידה.
"כאן, שכבת ההרבצה הראשונה היא בעובי של 4-6 מ"מ, ויתר השכבות בעובי הדומה לזה של טיח חוץ. לרוב, שכבת הגמר תהיה עם שליכט לבן".
עוד כתבות בנושא:
"אם מדובר בחדרים רטובים (חדרי אמבטיה, למשל), הליך הטיח שונה במקצת, ומחייב אפשרה בין כל שכבה ושכבה", מסבירים במוקד השירות.
"חשוב מאוד לא למהר להדביק את אריחי הקרמיקה על הקירות, גם אם אתם לחוצים מאוד לסיים את השיפוץ במהירות. המתנה של שבועיים בין הטיח להדבקה, היא קריטית לאיכות העבודה, תמנע נפילת אריחים ובעיות של מים כלואים מתחת לחיפוי".
"בשלב הדבקת האריחים, חשוב לוודא שבעל המקצוע משתמש בדבק מתאים ומהדק את האריחים עם פטיש גומי", אומר סיב.
"גם טיוח התקרה כולל את כל שלושת שלבי הטיח הרגילים, כשמומלץ לצבוע את שכבת הצבע הסופית, בחומר 'נושם' שמונע בעיות עובש לטווח רחוק.
"זאת, לאור העובדה שחדרי הרחצה לרוב קטנים, לא מאווררים ומלאים באדי מים".