לא יכולים יותר - עסקים שפותחים למרות ההנחיות
(צילום: משי בן עמי, גיל יוחנן)
הסגר צפוי להסתיים בצורה הדרגתית החל מהשבוע הבא, אך פתיחת העסקים הקטנים נראית רחוקה ועצמאים רבים מדווחים על קשיים כלכליים. אחרי שבימים האחרונים הסגר נפרץ פעם אחר פעם, הבוקר (ראשון) חלק מבעלי העסקים הקטנים החליטו להפסיק להמתין ופתחו את הדלתות. "הממשלה הופכת אותנו לעבריינים, אין לאנשים כסף לילדים שלהם", אמרה ל-ynet מריקה חוחשוילי, בעלת עסק לאיפור קבוע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברי הקבוצה "לא יהיה בסגר", אשר מונה כ-60 אלף בעלי עסקים קטנים מכל רחבי הארץ, החליטו על פתיחת העסקים הבוקר כמוצא אחרון על מנת לשמור על מטה לחמם. לפי מוביל המחאה, תמיר ברלקו, אלפי עסקים נפתחו הבוקר. ברלקו פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וכתב "כיבדנו עד עכשיו את החלטת ממשלת ישראל אך לא ניתן יותר. אין לנו כל אפשרות אחרת מלבד להילחם על פרנסתנו". עוד הוסיף במכתב כי "ברור לנו שאין קשר בין התפשטות מגפת הקורונה לבין קיום העסקים הקטנים. העסקים הקטנים הם אינם הבעיה אלא הפתרון למשק הישראלי".
4 צפייה בגלריה
מכון היופי הרמס
מכון היופי הרמס
שוטרים במכון היופי הרמס, הבוקר
(צילום: משי בן עמי )
4 צפייה בגלריה
מכון היופי הרמס
מכון היופי הרמס
מכון היופי הרמס
(צילום: משי בן עמי )
חיים לוי, הבעלים של מכון היופי "הרמס" בבאר יעקב, פתח הבוקר את העסק ואחרי שהספיק לתת שירות ללקוחות בודדים - הגיעו שוטרים למקום ודרשו ממנו לסגור אחרת יסתכן בקנס של 5,000 שקלים. לוי סיפר שהוא כבר מיואש מהמצב. "זו הפעם השלישית שאנחנו סוגרים את העסק ופתחנו כאן רק לפני שנה. פתחנו כמחאה עדינה שתעביר מסר לממשלה, יש או שחור או לבן, יש פה עוד אנשים שצריכים לפרנס את המשפחות שלהם ואם אי אפשר לתת להם לפתוח, אז לתגמל בהתאם".
לוי מבקש לעבוד בצורה חוקית: "אני לא רוצה לבוא לבתים ולעבור על החוק, אני רוצה לקיים את העסק שלי בכבוד. יש פה אנשים שצריכים לפרנס את המשפחות שלהם. יש מועקה כבדה, צריך לטפל בזה ולתת מענה פרטני לכל עסק ועסק".
בעלי העסקים שפתחו למרות הסגר: צפו בריאיונות באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי, שחר גולדשטיין)
גם חוחשוילי, מאסטרית ומומחית לאיפור קבוע, פתחה את הקליניקה שלה: "אני לא יודעת מה יהיה, נסגור אם יביאו לנו את הפיצויים הנכונים ואת האפשרות לכלכל את המשפחות שלנו בכבוד", אמרה והוסיפה: "אנחנו אנשים שומרי חוק, מקשיבים לממשלה ולהנחיות, אבל אני פה כדי למחות על כך שמתכוונים לפתוח אותנו רק באמצע נובמבר, שכחו אותנו".
לדבריה, עצמאים רבים בענף היופי עובדים בלית ברירה באופן פיראטי: "תסתכלו מסביב, אנשים מסופרים, אנשים עם בנייה בציפורניים, אנשים עושים גבות ואתם יודעים למה? כי הממשלה הופכת אותנו לעבריינים. אני לא דוגלת בזה, אבל לאנשים האלה אין כסף לתת לילדים שלהם אוכל". בסגר הראשון בעלי העסקים היו ממושמעים, אך הפעם, אחרי שנבחרי הציבור הפרו את ההנחיות בעצמם, הם לא רואים צורך לציית להן. "אנחנו לא נעמוד בזה עד אמצע נובמבר. אנחנו עובדים עם מסכות, עם מגן פנים, כמו בבית חולים, למה שלא נפתח?", אמרה חוחשוילי.

"הממשלה מצאה פתרונות לתאגידים והזניחה את העסקים הקטנים"

גם בירושלים הצטרפו למרד הוסטל ומועדון "הפונדק", שבעליו החליטו לפתוח היום את השערים למרות ההחלטה על הסגר ועל אף הסיכון בקנס כספי. ההוסטל עבד עד לפני הסגר כבית הארחה ומרכז תרבות לאמנים עצמאים. התקיימו במקום סדנאות, הופעות ומסיבות על בסיס יומי, אך עם התפרצות הקורונה העסק נאלץ להתאים את עצמו להנחיות. האכסנייה עברה שיפוץ והפכה לסטודיו לתנועה ויוגה והמועדון הוסב לחדר חזרות עבור מוזיקאים ובני נוער מהאזור.
4 צפייה בגלריה
הפונדק
הפונדק
הפונדק בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
4 צפייה בגלריה
הפונדק
הפונדק
הפונדק בירושלים
(צילום: גיל יוחנן )
עומרי רותם (28) שותף ובעלים של המקום, אמר ל-ynet כי "במשך כל החודשים האחרונים ניסינו לשרוד בהתאם להנחיות המגבילות ולהחזיק מעמד בכוחות עצמנו. בעל הנכס ויתר לנו על שכר הדירה והחזקנו בקושי מעל המים בעזרת הקהילה שיצרנו סביבנו והיצירתיות שלנו. לצערי כרגע בעל הנכס לא יכול לספוג יותר את שכר הדירה ולכן החלטנו לקחת את האחריות לידיים ולפעול לעיצוב המציאות על ידי כך שנפתח את המקום.
"אנחנו בעצם מצטרפים למרד האזרחי הבלתי נמנע של העצמאים כדי להעביר מסר של חוסר אמון במקבלי ההחלטות. כרגיל, הממשלה מצאה פתרונות לתאגידים הגדולים והעשירים והזניחה את העסקים הקטנים ואת בריאות הנפש של האזרחים. משרד התיירות נמנע מלהכריז על משבר בענף ובפועל גזר עלינו להפר את ההנחיות. חונכנו פה במדינה שאם לא נדאג לעצמנו כחברה אף אחד לא ידאג לנו. אנחנו מוכרים יותר מבירה ובילוי אלא שמחת חיים, תקווה ובריאות נפשית לקהילה ולעיר מתוך אחריות לעתיד טוב יותר.
"בזמן המשבר זכינו לפגוש כמויות אדירות של יוזמות אזרחיות שמקדמות סולדיריות ואחריות אישית של כלל האזרחים. הממשלה, במקום לעזור ולקדם, בולמת ומונעת את ההישרדות האזרחית הטבעית. אנו מבינים שזו תקופה של מגפה ונדרשת פעולה מנהיגותית של כלל האזרחים ובגלל זה אנחנו כאן להתוות עתיד ואלטרנטיבה".

ראשי המחאה: "נילחם בקנסות"

גיל גורן, מראשי המחאה "לא יהיה בסגר" אמר הבוקר לאולפן ynet כי אחרי שבעה חודשים של אי יציבות כלכלית, אלפי עסקים החליטו לפתוח היום כאות מחאה: "בעלי העסקים האלה שבורים, גם נפשית וגם כלכלית.
"בממשלה לא נותנים דוגמה אישית. לא יכול להיות שאתה מטיל על בעלי העסקים גזירות שאתה בעצמך לא מסוגל לעמוד בהן. כל אלה שעברו על החוק, מנשיא המדינה עד גילה גמליאל, היו צריכים לחשוב מה יגידו אזובי הקיר, מה יגידו אותם העסקים הקטנים. אין להם אוכל, אין להם פרנסה ואין להם כסף. אז מה אתם רוצים שהם יעשו?".
עוד הוסיף כי יינתן מענה לכל עסק שיפתח וייקנס: "כל מי שמקבל קנס, אנחנו אמרנו, שלחו אלינו לכתובת האימייל noseger2020@gmail.com. אנחנו נילחם נגד הקנסות, יש לנו את עו"ד דרור ברוטפלד והוא מאמין שיש לו מספיק טיעונים בכדי לנצח בבית המשפט".
הפלאפל שמתמש במגפון במקום משלוחים: צפו בריאיון באולפן ynet
(צילום: נדב אבס, שחר גולדשטיין)

בתוך כך, גם התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה בישראל, המאגדת בתוכה 400 רשתות ו-18 אלף חנויות הודיעה הבוקר (ראשון) שחבריה יפתחו את החנויות ב-18 באוקטובר, גם אם הדבר יהיה בניגוד לחוק. המטרה: אמצעי לחץ על הממשלה לאפשר לעסקים לפתוח את החנויות כבר בשבוע הבא במקום בנובמבר. "אנו נערכים לפתיחה של כלל החנויות שאינן בערים אדומות", הודיעו בהודעה לעיתונות.