ריאיון עם מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור
(צילום: שמוליק דודפור)

שירות התעסוקה מדווח הבוקר (חמישי) על האטה בקצב המדווחים על חזרה לעבודה, כאשר בשבוע וחצי האחרונים (מאז 9.3.2021) רק 15,896 דיווחו על חזרה לעבודה. נכון להיום עומד מספר דורשי העבודה תובעי דמי אבטלה על 560,628, כאשר 309,985 מהם בחל"ת (55.3%), ולהם סיכוי טוב יותר לחזור לעבודה מאשר של אלה שאינם בחל"ת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאז היציאה מהסגר השלישי (7.2.2021) 201,314 דורשי עבודה דיווחו על חזרה למעגל העבודה, 165,777 (82.4%) הם כאלה שחזרו מחל"ת. לדבריו של ד"ר גל זהר, מנהל מחלקת המחקר והמדיניות של שירות התעסוקה, קצב החזרה לעבודה ביציאה מהסגר השלישי דומה לזה שנרשם ביציאה מהסגר הראשון.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
"העצירה אמנם מטרידה", אומר ד"ר זהר, "אך היא ביטוי להשפעת תקופות חגים על שוק העבודה ולאחר הפסח אנו צפויים לעלייה בקצב החזרה לעבודה". לטענתו, "התחלות חדשות נדחות לאחר החגים. אנחנו רואים זאת בתחומים רבים, גם בשוק העבודה, ומעסיקים רבים וכמוהם גם דורשי עבודה מעדיפים לדחות את החזרה לעבודה עד לאחר החג".
להערכת ד"ר זהר, "לאחר הפסח אנו צפויים לראות גל מאסיבי נוסף של חזרה לעבודה, ועוד מספר גלי חזרה קטנים יותר שיימשכו עד לסוף יוני", והתריע כי "אף שכך, קבוצה משמעותית של דורשי עבודה לא ישובו למעגל העבודה עד לסוף חודש יוני".
בתוך כך, 250,643 דורשי העבודה שלא בחל"ת, קרי פוטרו או התפטרו או שמקום עבודתם נסגר, יתקשו יותר לחזור למעגל העבודה. מפילוח שירות התעסוקה עולה כי 81% מכלל דורשי העבודה מחוסרי המעסיק (203,952) הם כאלה שנפלטו ממעגל העבודה בנסיבות מאלצות, לרוב פיטורים. זאת בעוד ש-19% מהם (46,691) בחרו לעזוב את שוק העבודה ולהתפטר.
לדברי ד"ר זהר, על פניו סיכויי החזרה לעבודה של היוצאים לחל"ת גבוהים יותר, היות ויש להם מעסיק לחזור אליו. עם זאת, הוא מדגיש כי נוכח המשבר רבים מהמעסיקים עשויים שלא להחזיר עובדיהם מחל"ת וגם מי שיש לו לכאורה מעסיק עלול להתקשות לשוב למעגל העבודה.
מפילוח שביצעה שירות התעסוקה עולה כי יותר צעירים חזרו עד כה לעבודה: 48.6% מהמדווחים על חזרה לעבודה הם מתחת לגיל 34, כ-36.6% הם בגילאי 35-54, קבוצת הגיל העיקרית בשוק העבודה, ואילו 2.7% בלבד הם אזרחים ותיקים (מעל 65). מאז סוף הסגר השלישי שיעור הצעירים בקרב המדווחים על חזרה לעבודה גבוה משיעורם בחודשים הקודמים של המשבר, ככל הנראה נוכח הפתיחה הרחבה של מסעדות, ברים, בתי מלון וכו'.
בהתאם לממצאים שעלו עד כה בשנת הקורונה, גם הפעם הנשים חוזרות בשיעורים גבוהים יותר לעבודה. 66.5% מכלל המדווחים על חזרה לעבודה מאז היציאה מהסגר השלישי הן נשים, וזאת משום שלרוב הן הראשונות לצאת ממעגל העבודה עם הכניסה לסגרים והראשונות לחזור עם סיומן.
אותם מקצועות שנפגעו יותר במהלך הסגר השלישי הם המקצועות שמתאוששים מהר יותר ביציאה ממנו - מקצועות ההוראה, החינוך וההדרכה לצד מקצועות המכירות והשירותים המהווים יחד 43.1% מכלל המדווחים על חזרה לעבודה.