בית משפט מחוזי מרכז אישר השבוע הסדר פשרה, שבמסגרתו תעניק סלקום הטבות בסך של כשני מיליון שקל לפחות. זאת לאחר שנטען במסגרת תובענה ייצוגית נגדה כי גבתה תשלום ביתר מלקוחות סלקום TV בגין חבילות ספורט. הסדר הפשרה רלוונטי לכ-71 אלף מלקוחות סלקום טי וי בהווה ובעבר. יש לציין כי אף צד לא הודה בטענות כנגדו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי לקוח החברה בשנת 2018, בטענה לגביית תשלום ביתר בגין חבילות הספורט שביצעה סלקום בעבר. ביסוד הבקשה עמדה הטענה כי סלקום גבתה מלקוחות שמתחברים ומתנתקים מחבילות הספורט תשלום גבוה יותר מהתשלום היחסי לפי מספר הימים שבו הם צרכו את השירות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כך למשל, נטען כי חבילת ערוצי צ'רלטון שווקה במחיר של 67 שקל לחודש ו-13 שקל ליום, ולכן אם לקוח התחבר שבוע לפני סוף מחזור החיוב שלו - החיוב חושב לפי התעריף היומי הגבוה ומכיוון שזה חצה את תקרת החיוב החודשית - הלקוח חויב ב-67 שקלים, וזאת למרות שהיה מנוי על החבילה רק שבוע (אם אותו לקוח היה מתחבר לחבילת הספורט בתחילת מחזור החיוב שלו בסלקום, הוא עדיין היה משלם 67 שקלים על כל החודש). בדומה לכך, נטען, כי אם במקרה לקוח התנתק מהחבילה שבוע לאחר שהחל מחזור החיוב שלו בסלקום, הוא נדרש לשלם 67 שקלים למרות שצרך את השירות רק כשבוע.
בבקשת האישור שהוגשה על ידי עוה"ד יוני בן סימון וגלית דליות נטען ששיטת החיוב מהווה הפרה של סעיפים בחוק הגנת הצרכן המחייבים תשלום של התמורה היחסית לפי מספר ימים בלבד בגין השירות שאותו צרך הצרכן.
מנגד, סלקום ביקשה לדחות הבקשה וטענה כי היא פועלת כדין. סלקום טענה כי התכלית העומדת במתכונת התקשרות זו באה למנוע שימוש לא הוגן של צרכנים בזכות להתחבר לחבילות הספורט באופן המסכל את שיטת התמחור שלהן. כך למשל, היא באה למנוע מצב שבו אדם המתעניין באירוע ספורט ספציפי ופופולארי שזכויות השידור שלו יקרות מאוד, יצטרף לחבילת הספורט הרלוונטית ליום אחד במהלכו משודר אותו אירוע ספורט. זאת, בעלות זניחה של שקלים בודדים. סלקום טענה כי אם התנהלות אופורטוניסטית כזו של לקוח אחד תעותק ותשוכפל על ידי צרכנים רבים, זה יפגע במודל התמחור של סלקום ויסכל כליל את היכולת שלה לרכוש תכני ספורט יקרים ומבוקשים. עוד טענה כי המידע אודות התעריף היומי ותקרת החיוב החודשי לא נסתר מהלקוחות והודגש בפניהם באופן בולט ובשפה פשוטה.
הצדדים הגיעו כאמור להסכמות. במסגרת הסכם הפשרה שאושר על ידי השופטת הדס עובדיה הוסכם כי סלקום תיתן הטבות לחברי הקבוצה בשווי של כשני מיליון שקל, שמרביתם יינתנו על דרך של פתיחת חבילות הספורט למשך חודש שלם ללא עלות לאותם לקוחות חברי קבוצה זכאים בגין שיטת החיוב. ביחס לחברי קבוצה שאינם עוד לקוחות סלקום TV, תינתן להם הטבה מסוג התחברות חינם לאפליקציית סלקום TV למשך חודש שלם ללא עלות. פתיחת החבילות תיעשה באופן אוטומטי ותלווה בידוע ופרסום ללקוחות ב-SMS ובהודעות רצות על גבי מסך הטלוויזיה. בנוסף, סלקום התחייבה להסדיר את הסוגייה לעתיד.
מהחלטת בית המשפט עולה כי הקבוצה עליה יחול ההסדר כוללת את כל לקוחות סלקום TV שהתחברו ו/או התנתקו במהלך מחזור חיוב חודשי משירותים מוספים מסוג חבילות ספורט, וחויבו בגין השירותים בתשלום גבוה יותר מהתשלום היחסי שבו היו אמורים להיות מחויבים. זאת בתקופה שמתחילה מ-17 באוגוסט 2011 ועד לאוגוסט 2018.
ממשרד עוה"ד יוני בן סימון וגלית דליות שייצגו המבקש נמסר: "אנו שמחים על מתן פסק הדין המביא לידי כך שסלקום תחל לגבות תמורה יחסית ובהתאם לדין מלקוחותיה המנויים על חבילות הספורט תוך מתן פיצוי ראוי ומשמעותי לאותם לקוחות חובבי הספורט שנפגעו מהתנהלותה".