"יש בעיה תדמיתית אנשים חושבים שכל מי שעוסק ביהלומים הוא מיליונר שיכול לשרוד גם ירידה של 80%". כך אמר היום (ב') ח"כ יבגני סופה, חבר ועדת הכלכלה, בדיון שנערך בוועדה בעקבות המשבר הקשה של ענף היהלומים בישראל, שרשם בחודשיים אחרונים צניחה של 80% בייצוא יהלומים מלוטשים מישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפני הוודעה הופיעו יהלומנים שסיפרו שכבר חמישה חודשים הענף כמעט מושבת. היהלומנים הציעו כאחד הפתרונות למשבר להכריז על הבורסה ברמת גן כאיזור סחר חופשי, במסגרתו חברות גדולות מחו"ל שיגיעו לארץ ויעשו עסקים בינם לבין עצמם, לא ישלמו מס, ורק המוכרים - היהלומנים הישראלים - ישלמו.
2 צפייה בגלריה
הבורסה ליהלומים רמת גן
הבורסה ליהלומים רמת גן
הבורסה ליהלומים רמת גן
(צילום: shutterstock)
יורם דבש, נשיא הבורסה ליהלומים ברמת גן, אמר "אנחנו נקים את זה בפיקוח הממונה על הלבנת הון והמפקח על היהלומים, זה יכול להכניס למדינה קרוב למיליארד שקל לשנה, מעבר לתשלומי המס הקבועים שלנו".
היהלומנים ביקשו מהמדינה כי תשמר את הענף וטענו כי "מגיע לנו סיוע כמו לאולמות האירועים, לקמעונאים ולכל סקטור אחר".
לשאלת הוועדה, האם התחזית היא שגם אחרי משבר הקורונה תימשך ההאטה בביקושים ליהלומים בגלל שינויים בהרגלי צריכה, ענה דבש: "הביקוש העולמי ליהלומים ימשיך, כל עוד אנשים מתחתנים" (בשל השוק האמריקני המסורתי של טבעות אירוסין משובצות יהלום, נ.ז.).
2 צפייה בגלריה
נשיא הבורסה הישראלית ליהלומים ברמת גן, יורם דבש
נשיא הבורסה הישראלית ליהלומים ברמת גן, יורם דבש
נשיא הבורסה הישראלית ליהלומים ברמת גן, יורם דבש
(צילום: גיל לביא)
רפי ירושלמי, אחד היהלומנים הבכירים בבורסה, אמר: "אנחנו כבר לפני עשור התרענו שהעסק עוזב את ישראל. הענף שלנו התדלדל ל-15 אלף משפחות בלבד ובשיא היינו 35 אלף משפחות שהתפרנסו מהענף. המדינה צריכה לדאוג לשימור הענף שיש לו הרבה קשרים בינלאומיים. יש לנו יכולות לעשות קשרים ועסקים. לאורך העשור האחרון נסגרו עוד ועוד מפעלים. לא ביקשנו שקל מהמדינה, תמיד ידענו לממן עצמנו. אם לא נתעורר היום, לא נהיה פה בעתיד".
ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה, סיכם ואמר "נדרש מהממשלה פיתרון ייעודי לענף היהלומים. הוועדה ממליצה לבדוק הקמת אזור סחר חופשי בבורסה וממליצה למשרד האוצר להעמיד סיוע ייעודי לענף".