בדירה מתגוררים זוג צעיר ושני ילדיהם (בני שנתיים וארבע). הבעל הוא בעלים של חברת שירותי תחזוקה והאישה היא בלוגרית בתחום האופנה. הבית נבנה במקור בשנת 2016, אך לאור היעדר שביעות רצון מהמתכננת שליוותה אותם, הוחלט להפסיק את ההתקשרות עמו, כבר בסיום שלב בניית השלד. הדבר גרם לעיכוב משמעותי בבנייה, ולהתמודדות עם אתגרי בנייה שכבר היו קיימים כעובדה מוגמרת בשטח, לאור העובדה ששלב השלד כבר הסתיים.
כיצד נבחר סגנון העיצוב והאם היו חילוקי דעות בתהליך?
"בתחילת שלב התכנון, הזוג יצא לטיול בניו-יורק", מתאר המתכנן רון שינקין. "המלצנו להם לנצל את ההזדמנות ולשים לב לכל חלל מעוצב שהם אוהבים, לצלם הרבה תמונות ולנצל את הזמן המשותף ביחד, לצורך בחירת אלמנטים המועדפים עליהם".
"כשהם חזרו, אכן התגבש קונספט של לופט ניו-יורקי קצת תעשייתי, עם ניחוח ישראלי", מוסיפה המתכננת ומעצבת-הפנים, מזי מיכאל. "כולנו אהבנו את הקונספט, וכמעט שלא היו חילוקי דעות בתהליך, למעט התנגדות אחת של הבעל, לקיר שחור בחלל הציבורי. לאור העובדה שמדובר בצבע שמתמזג עם הפרופילים של החלונות ועם הצנרת הגלויה, ידענו שהקיר לא יעמוד כקיר שחור ומנותק מיתר העיצוב, ולכן כולנו ניסינו לשכנע אותו. בסופו של דבר, הוסכם שהדבר יבוצע, ואם לא יאהב את התוצאה התחייבנו להחליף את הצבע. הוא השתכנע, ואף אהב את התוצאה הסופית".
לסעיף התקציב הוכנסו שלושה עצי אלון בוגרים, כדי שתהיה פרטיות מלאה מיד עם הכניסה לבית
"הגינה פונה לרחוב, ועל מנת לאפשר לבעלי הנכס פרטיות מלאה, כבר מרגע הכניסה לבית, החלטנו להגדיר כבר בשלבי חלוקת התקציב, סכום כסף לרכישת שלושה עצי אלון בוגרים", מציין שינקין.
"זאת, מתוך ידיעה ברורה שמרבית הלקוחות מגיעים לשלב הסיום של הבנייה, כשאין בכיסם מספיק כסף, ואז הם שותלים עצים צעירים מתוך תקווה שתוך 5-7 שנים הם יגדלו. אנו הבנו שאין טעם לחכות, שכן זה יכול מאוד לפגוע בפרטיות, ודאגנו לכך מראש, ובחרנו אותם כבר בשלב התחלתי במשתלה.
"על מנת שניתן יהיה לנצל את הגינה, למרות השמש, תכננו פרגולה חדשה ממתכת עם שילוב של עץ מוברש. גם פריט זה, לעתים נדחה לשלב סופי ומונע הנאה מהבית, שבמדינת ישראל, עם האקלים הים-תיכוני, ישיבה בחוץ היא בהחלט חלק משמעותי בחוויית המגורים".
מיקום: זכרון יעקב
סוג המבנה: צד אחד של בית פרטי דו-משפחתי
גודל: שטח המגרש הוא 320 מ"ר ושטח הבית הוא 190 מ"ר, לבית שלושה כיווני אוויר.
סכום הבנייה: הסכום הוא כ-2 מיליון שקל, כולל השלד ולא כולל עלות המגרש.
דיירים: זוג צעיר עם שני ילדים בגיל הרך.
משך הבנייה: תהליך התכנון נמשך כחודשיים וחצי והביצוע נמשך כ-8 חודשים.
תכנון ועיצוב: רון שינקין ומזי מיכאל
מבית עם קשתות לבית מודרני עם לופט אורבני
שינקין: "בשלד המקורי היו פתחים בצורת קשתות שלא התאימו לקונספט שנבחר בסופו של דבר לבית. בני-הזוג, שאמנם אישרו את התכניות על הנייר, מאוד לא אהבו את התוצאה כשהשלד היה גמור. לכן, הוחלט ליישר את הפתחים ואת החלונות ולהתאים אותן לסגנון המודרני שנקבע. כמו כן, נהרסו כמה קירות של חלל שיועד לחדר כביסה במרכז הגלריה, וזאת על מנת ליצור שטח פתוח ומאוורר יותר".
האם נעשתה חלוקה מחדש של החדרים בבית?
"כאמור, חדר הכביסה שהיה באזור הגלריה בוטל", מתאר שינקין. "הרסנו את קירותיו והעברנו אותו בסמוך לחדר הרחצה של הילדים. קירות מחסן נהרסו, והמחסן חובר לסוויטת ההורים ויועד להיות חדר ארונות.
"גם מיקום הסלון והמטבח הוחלפו, כך שהיה צורך להתאים את פתחי החלונות ואת כל יתר המערכות שכבר הותקנו. בקומת הגלריה, מוקמה פינת עבודה. כמו כן, בקיר הגבוה של המטבח, מוקמו מדרגות קלות לצורך הגעה לארונות הגבוהים, והתוצאה היא מעין גשר מרחף במטבח.
מה היו האתגרים העיקריים בשלבי הבנייה של בית זה?
שינקין: "האתגר המשמעותי ביותר היה שנכנסנו לפרויקט כשהוא כבר היה בשלב שבו שלד הבית כבר היה בנוי. היו מספר שינויים שנאלצנו לערוך: שינוי של כל פתחי הקשתות, העברת צנרת האינסטלציה שכבר יושמה בשטח, לחלק אחר בבית (לאור החלפת מיקומי המטבח והסלון). ".
"אתגר נוסף, היה העובדה שהחלל הציבורי הוא חלל כפול, והיה צורך למצוא פתרון לקירור ולחימום שלו", מוסיפה מיכאל.
"לשם כך, בחרנו בתעלת מתכת חשופה, המתאימה לסגנון העיצוב של לופט ניו-יורקי, הממוקמת במרכז החלל והמובילה את האוויר הממוזג, מיידית לכל אזור בחלל זה. לצורך חימום, תוכנן תנור עצים, הממוקם במרכז הבית. הארובה שלו עולה לקומת הגלריה, ומסיקה גם אותה".
מה ההמלצה שלכם למי שנמצא בשלבי בנייה או שיפוץ, ולא רוצה לגלות שהבית אינו בהתאם לציפיות שלו?
שינקין: "לאנשים רבים קשה מאוד לראות תוכניות ושרטוטים ולדעת לדמיין כיצד הם יראו בשטח. לכן, כדי למנוע עוגמת נפש, עיכובים בבנייה, החלפות שעולות הרבה מאוד כסף ופשרות תכנוניות, לא לוותר על הדמיות, כבר בשלב התכנון. אם מעצב או אדריכל מבטיחים הדמיה בסיום, זה כבר לא אפקטיבי. שלב התכנון הוא בדיוק הזמן לערוך שינויים, לפני שמאוחר מדי ויקר מדי לכך. ההדמיות לא חייבות להיות באיכות מאוד גבוהה, אבל הן חייבות להיות בתלת-מימד, בצבעים מאוד ברורים, וכאלה שיאפשרו למשפץ או לבונה הממוצע, להבין מהם החומרים הסופיים מהם יהיה עשוי הבית. זה קריטי לגבי שלד וחלוקת חדרים, שם השינויים עולים הרבה יותר מאשר החלפת פריט נגרות ספציפי. לעתים, זה אולי מייקר בכ-5 אלף שקל את הפרויקט, אבל זה לא מסוג הדברים שכדאי לחסוך עליהם. זה מונע הרבה תסכולים, ויכוחים והאשמות מיותרות. עדיף לחסוך בספה או בגוף תאורה, אבל לא בשלב התכנוני".
במקום אי במטבח שולחן באורך 3 מטר
"תוכננו שטחי אחסון במדויק לצרכי המשפחה", אומרת מיכאל. "ארונות המטבח הגבוהים, כוללים שטחי אחסון בחלק העליון, לחפצים שאינם בשימוש יומיומי. כמו כן, חדר הארונות שנוסף ליחידת ההורים הגדיל משמעותית את שטח האחסון לבגדים. בספריה הגבוה שבסלון, שולבו אלמנטים לאחסון צעצועים וארון משחקים לילדים שעומד עצמאית בחלל הציבורי".
כיצד נבחרה צורת המטבח?
מיכאל: "צורך המטבח היא צלע אחת של ארונות גבוהים מאוד ( בגובה 6 מטר) וצלע אחת של ארונות נמוכים ומשטח עבודה. במרכז ישנו שולחן עץ באורך של 3 מטר, עם רגלי מתכת, הנושא כיסאות וספסלים. מול המטבח, ישנה ויטרינה גדולה לכיוון המרפסת, ובצד השני חלון ענק לכיוון הפטיו".
לדבריה, "הוחלט לוותר על האי במטבח, מכיוון שלא רצינו לקבל חלל מקובע ומרובה בכיסאות. כמו כן, ישיבה על שולחן הרבה יותר נוחה ונעימה מאשר ישיבה על אי, ומאפשרת ניוד ושינוי עיצוב החלל בעתיד, בקלות רבה יותר".
ספריה דרמטית וקיר כוח עם בריקים מפירוק
הסלון ממוקם מימין לדלת הכניסה. מיכאל: "מעגל השיחה כולל ספה גדולה, שתי כורסאות וכורסה וחצי. קיר הטלוויזיה ממוקם בתוך ספריה הבנויה משילוב של עץ ומתכת, ואשר היא מוקד עניין דומיננטי בחלל הציבורי".
לדבריה, "קוביות העץ נשלפות וניתן להזיז אותן לכל מקום שרוצים בתוך רשת המתכת, דבר המאפשר דינמיות בסידור שלהן ופרקטיות".
קיר הכוח בדירה הוא הקיר הגדול ביותר בחלל הציבורי. זהו הקיר שמקשר את הסלון למטבח ואשר מורכב משלוש ויטרינות גדולות.
מעליהן, יש חיפוי של בריקים בגוון אדום, אשר נקנו מפירוק ואשר בינן מפריד אלמנט מברזל. שארית הקיר צבוע בצבע שחור, כהמשך לחלונות הבלגיים שנצבעו בשחור. קיר זה הוא בעל נוכחות חזקה בבית, גם כשעומדים בגלריה שבקומה מעל.
האם היו רהיטים או פריטים מיוחדים שחשוב היה לבעלי הנכס לשמור מביתם הקודם?
מיכאל: "כיסא עץ נדנדה שהם קיבלו בירושה עבר תהליך של חידוש. נגר שייף וצבע אותו, והוא מוקם בחדר השינה של הזוג. גם הדום ישן ותלת-מושבי חודש ורופד, ואלמנט נוסף מעץ חודש ומוקם בגלריה. בנוסף, כלי בית, תשמישי קדושה ופריטים דקורטיביים נוספים נשמרו ועברו יחד איתם לבית החדש".
תעשייתי של ממש ולא רק בנגיעות
"פלטת הגוונים שנבחרה כוללת את הגוונים אפור, שחור, לבן, עץ וירוק", מתארת מיכאל. "בחדר השינה, הוספנו גוון כחול מעושן, המבדל את אזור הנוחות והשינה, ומצטרף לפלטת הקיימת והעקבית של כלל הבית".
לגבי וילונות, הרי שהוחלט להיצמד לסגנון הלופט האורבני, ולהימנע מחלונות בחללים הציבוריים. מיכאל: "רק בחדרי השינה של הילדים ושל ההורים הוחלט לתלות וילונות. בכך, אפשרנו לחוץ להיכנס פנימה, ובכך לכמות גדולה של אור טבעי, המשתנה לאורך היום".
עוד כתבות בנושא:
הבריקים מפירוק המחפים את קיר היציאה לגינה ואת הקיר של גרם המדרגות, מוסיפים ניחוח ניו-יורקי, וכך גם המתכות, הרשתות והצנרת החשופה שנצבעו כולם בשחור. גם צביעת המדרגות בשני גוונים (מקטע של מדרגות בשחור והיתר מעץ), כדי ליצור עניין ולהפוך את המדרגות מחבוי ומשעמם ולמעוצב ומתכתב עם יתר העיצוב בחלל הציבורי.
גוון דלתות הפנים שנבחר הוא כסוף, ודלת הכניסה הראשית בירוק מורגש מאוד, שאינו מתנצל. הירוק מופיע בנגיעות גם בגשר הברזל שבמטבח, בזכוכית הירוקה של חיפוי הקיר במטבח ואפילו בארון החשמל.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"