בימים אלו אנו מצויים בשיא הגל השני של וירוס הקורונה, וקשובים להנחיות משרד הבריאות, לפיהן עלינו, בני דור ה-S, להישאר בבית ככל האפשר. לא אחת קורה, שאנחנו מוצאים נחמה במה שמונח על המדפים במקרר או בדברי המתיקה שבארון. הפתרון פשוט, אבל מסוכן.
מחקרים שונים מוכיחים חד משמעית את ההשפעה הגדולה שיש לתזונה נכונה על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו. המסקנה היא, שמפתח לבריאות טובה, פיזית ונפשית, נמצא בין היתר במה אנחנו אוכלים, כמה ומתי. תזונה נכונה מפחיתה סיכונים בהיווצרות מחלות כרוניות, ותורמת לאנרגייה חיובית ולמצב הרוח. מכאן, עלינו לחשוב טוב על כל מה שאנחנו מכניסים לפה, על מה מכיל כל ביס. כי לא כל מה שטעים ומפצה על רגעים קשים - רצוי ומועיל, לפעמים זה מוביל לתוצאה הפוכה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)



חלוקה לקבוצות מזון

1. מים - מהווים את המרכיב העיקרי בגופנו, נמצאים במזון ובמשקאות שלנו. ההמלצה היא להמעיט בשתיית משקאות ממותקים, מוגזים או כאלו שמכילים קפאין. להגביל שתיית משקאות אלכוהוליים (ניתן לשתות יין אדום במתינות). כמות הנוזלים הרצויה היא כ־8 כוסות מים ליום על פני היום.
2. דגנים - מזונות המכילים בעיקר עמילן = פחמימות: לחם, אטריות, תפוחי אדמה, תירס, גריסים, אורז. מזונות בקבוצה זו מכילים גם סיבים, ויטמינים ומינרלים.
3. ירקות ופירות - מכילים פחמימות (סוכרים), מים, סיבים, ויטמינים ומינרלים. מומלץ לכלול בכל ארוחה ירקות ופירות מצבעים שונים. לזכור, שירקות מכילים פחות סוכר וקלוריות בהשוואה לפירות.
4. חלבונים - מוצרי בשר (מקור לברזל), מוצרי חלב (מקור לסידן), ביצים וקטניות (מקור לברזל וסידן). הקבוצה מספקת גם אבץ, ויטמין B12, סיבים ואומגה 3 - בעיקר בדגים.
5. שמנים - יש סוגים שונים: קנולה, אבוקדו, אגוזים, שקדים, זיתים, מרגרינה, חמאה. חשוב לצרוך שמנים, אבל במידה. מומלץ לצרוך בקבוצה זו את המזונות העשירים בשומן לא־רווי לסוגיו. לא מומלץ לצרוך כולסטרול (מהחי) ושומן טראנס (ממזון מעובד).
6. ממתקים, חטיפים ושתייה מתוקה - בעיקר בזמנים של לחץ, יש נטייה לצרוך מתוקים. אלא שמזונות אלו עשירים בשומן וסוכר ולעיתים גם במלח. הם אינם הכרחיים, ומומלץ עד כמה שאפשר להמעיט באכילתם.

מרכיבי המזון החשובים:

1. סיבים תזונתיים. לדוגמה: ירקות ופירות (עם הקליפה), דגנים מלאים (לחם מקמח מלא, שיבולת שועל - קוואקר, קטניות).
2. סידן. הגוף חייב לקבל מענה של סידן, בעיקר בגילאים מבוגרים. הכמות המומלצת על ידי דיאטנים ורופאים היא של 1,200 מ"ג ליום. את זה יכולים לספק, למשל, מוצרי חלב דלי־שומן, סרדינים, דגני בוקר מועשרים בסידן וטחינה. עם זאת, כדאי לזכור, שלא אחת יש להוסיף תוספי סידן, כי לרוב קשה לספק לגוף את צריכת הסידן המומלצת באמצעות מזון בלבד.
3. ויטמין D. חשוב, בין היתר, לשמירה על זיכרון. הכמות המומלצת היא של 800 - 1,000 יחידות בינלאומיות ליום. מקורות טבעיים לוויטמין D הם דגים שמנים ומוצרי חלב מועשרים, כשהוויטמין יכול להגיע גם בעזרת חשיפה לקרני אולטרה סגולות מהשמש. גם במקרה זה מומלץ לנטול את הוויטמין כתוסף תזונה, כי המזון לא תמיד מספק את הכמות הנדרשת.
4. ויטמין B12. מיועד למבוגרים בריאים ובתנאי ספיגה תקינה. הוויטמין נמצא במזון מהחי: בשר, דגים, מוצרי חלב, ביצים, דגני בוקר מסוימים. חוסר בוויטמין זה הוא תופעה די שכיחה באוכלוסיית קשישים (עד כ־20%), לכן מומלץ לקחת אותו כתוסף תזונה.

פעילות גופנית

במקביל לשמירה על תזונה נכונה, יש לזכור את חשיבותה של פעילות גופנית, שהיא לעולם חלק מנפש בריאה ומגוף בריא. פעילות גופנית שורפת קלוריות, וגם מעניקה לגוף עמידות. גם בנושא זה - הכל במידה ובהתאם ליכולת האישית, ובהיוועצות עם רופא במקרה הצורך.