השמש השקרנית של החורף לא עוזרת במיוחד לייבוש הבגדים, ואלו אולי החודשים הבודדים בשנה שבהם מייבש הכביסה באמת הכרחי. ואולם, יש מספר תקלות שיכולות לגרום לכל הבגדים או לחלק מהם לצאת לחים, גם לאחר הפעלה ממושכת. מה הסיבה לתקלה, כמה יעלה התיקון ומתי לא ישתלם להשקיע בו? בדקנו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ככלל, אילו תיקונים הם כלכליים במייבש כביסה ומתי מוטב להחליף את המכשיר?
"אם מדובר במייבש שנמצא בשימוש כבר 5 שנים, לרוב התיקון לא ישתלם", יואב שטנסקי, טכנאי מכשירי חשמל באתר "המקצוענים".
"זאת, בייחוד אם מדובר בתקלה ביותר מרכיב אחד. שכן אז, הצפי לתקלות נוספות גדול יותר. מדובר ממילא במכשיר שדגם בסיסי שלו ניתן להשיג בהחל מ-700 שקל, ודגם מתקדם בסכום של החל מ-1,500 שקל".
"לכן, צריך לעשות חישובי כדאיות, ולבקש מהטכנאי לבדוק מה מצב יתר הרכיבים", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"יותר כלכלי לשלם דמי ביקור, ולא למהר לתקן מכשיר שלא בטוח יפעל בצורה תקינה בעוד כמה חודשים.
"בכל מקרה, נהוג לתת אחריות של בין 3 חודשים ל-6 חודשים עבור החלפת כל רכיב, ולכן כדאי לדרוש זאת בכתב, על גבי החשבונית".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התוף לא מסתובב

אחת הסיבות לכך שהמייבש לא יצליח לייבש בצורה טובה את הבגדים היא תקלה בתוף של מייבש הכביסה. לרוב, התוף לא יסתובב משום שהרצועות נקרעו. ואז הבגדים יתייבשו רק במעטפת החיצונית, והבגדים שבמרכז ערימת הכביסה יישארו רטובים.
מה גורם לקרע ברצועות של התוף?
"זה יכול להיות בשל בלאי טבעי, אך פעמים רבות גם בגלל שימוש לא נכון במייבש", אומר שטנסקי. "אם מכניסים למייבש כביסה שלא עברה את פעולת הסחיטה, היא בפירוש תאמץ את התוף יותר מדי, עד כדי קרע ברצועות שמחזיקות אותו".
אילו עוד סיבות יכולות למנוע מהתוף להסתובב?
שטנסקי: "סיבות פחות נפוצות לכך שהתוף לא יסתובב הן בשל תקלה בקבל (סטרטר) שתפקידו להתניע את המנוע או תקלה בגלגל מתיחה.
"גלגל זה, הוא מה שמותח את הרצועה וממוקם בין המנוע לבין התוקף. כמו כן, יכולה להיות תקלה בכרטיס הפיקוד האלקטרוני, שמונעת מהתוף להיכנס למצב של סיבוב".
מהו התיקון הנדרש?
"ב-80 אחוז מהתקלות של תוף, הפתרון יהיה בהחלפת רצועה", מפרט שטנסקי. "רק 10 אחוזים מהמקרים יחייבו החלפה של קבל המנוע ובעוד כ-10 אחוז יוחלף גלגל מתחילה".
כמה יעלה התיקון?
מוקד השירות: "עלות החלפת רצועת מנוע היא 350-400, ואם מדובר בהחלפת גלגל מתיחה, המחיר הוא כ-400 שקל. לגבי החלפת רצועת מנוע, הרי שיש הבדל בין מייבש כביסה רגיל לבין מייבש עם קונדנסור. המחיר נע בין 350 שקל ל-550 שקל, בהתאם לדגם המייבש".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הסיבה הנפוצה ביותר: גוף החימום התקלקל

אם גם כעבור חצי שעה שמייבש הכביסה פועל, הבגדים עדיין קרים ורטובים, סביר להניח שיש תקלה בגוף החימום של המייבש.
תפקיד גוף החימום הוא להמיר את האנרגיה החשמלית לחום, להפיץ אוויר חם בתוך חלל המייבש ובכך לגרום לייבוש שלהם.
מה הסיבה לתקלה זו?
"לרוב גוף חימום מתקלקל בשל בלאי טבעי, כעבור 3 שנים בממוצע", מסביר שטנסקי. "ואולם, גם אי הקפדה על שימוש נכון במייבש יכולה לגרום לתקלה בגוף החימום".
האם התיקון ישתלם?
מוקד השירות: "אמנם מייבש כביסה הוא לא מכשיר חשמלי מסובך ויקר יחסית, אך עדיין מדובר בתיקון שהוא יחסית משתלם כשברשותכם מכשיר חדש יחסית. אם הוא בשימוש כבר מעל ל-5 שנים, לא משתלם להשקיע בתיקון שלו, ומוטב לרכוש מכשיר חדש".
כמה יעלה התיקון ומה משך האחריות שנהוג לתת עבור התיקון?
"החלפת גוף חימום תעלה 450-650 שקל, בהתאם לסוג הדגם שברשותכם", מציינים במוקד השירות. "ככל שהדגם יקר ומשוכלל יותר, כך התיקון יהיה גבוה יותר. אם החלפתם את גוף החימום, דרשו מבעל המקצוע אחריות בכתב. נהוג להעניק שלושה חודשי אחריות על תיקון מסוג זה, אך יש בעלי מקצוע שמעניקים גם 6 חודשים, אז בררו זאת מראש בשיחה הטלפונית".
כיצד ניתן למנוע תקלות בגוף החימום?
שטנסקי: "חשוב לוודא שהצינור שמחובר למייבש ופולט את האוויר החם החוצה יהיה תקין. אם הוא נסתם, הלכלוך והסיבים של המייבש יישאבו אל תוך המכשיר, ויגרמו לגוף החימום להישרף.
"לכן, כפעולה מונעת, כדאי מאוד להקפיד על ניקיון הפילטר של המייבש מסיבים. אם יש לכם מייבש ללא צינור (מסוג קונדנסור), הקפידו כל הפעלה לרוקן את מיכל המים ולשטוף תחת מים זורמים את המאייד. אחרת, אם המיכל מלא במים, המייבש לא יחמם".

התרמוסטט התקלקל

תפקיד התרמוסטט הוא למנוע מגוף החימום להגיע לטמפרטורה גבוהה מדי. אם הוא אינו תקין, הוא יכול להוציא את גוף החימום מעבודה מוקדם מדי, או אף לגרום לו להתחמם עד כדי כך שהוא יישרף. ואז, תצטרכו להחליף את כל גוף החימום, ולא רק את התרמוסטט.
מהן הסיבות לתקלה?
"התרמוסטט יכול להתקלקל בעיקר בשל בלאי טבעי או בשל לכלוך שמגיע לרכיבים הפנימיים של המייבש", מתאר שטנסקי. "לכן, חשוב להקפיד גם במקרה זה על צינור פליטת אוויר חופשי ועל ניקוי הפילטר מסיבי הבגדים".
האם התיקון ישתלם ומהי האחריות הניתנת לו?
מוקד השירות: "בהחלט כן. מדובר בתיקון זול יחסית שעולה 350-450 שקל, בהתאם לדגם שברשותכם. גם על תיקון זה נהוג לתת אחריות של שלושה חודשים, ודרשו שגם היא תהיה כתובה במפורש על גבי החשבונית. וישנם טכנאים שיעניקו לכם חצי שנת אחריות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלה בצינור יציאת האוויר

עוד סיבה נפוצה לכך שהבגדים לא מתייבשים היא תקלה בצינור יציאת האוויר של המייבש. "אם הצינור ארוך מדי, מפותל מדי או סתום, התוצאה היא שהאוויר החם חוזר בחזרה למייבש", אומר שטנסקי. "החיישנים מזהים טמפרטורה גבוהה יחסית, ומפסיקים את פעולת הייבוש".
לרוב, תוכלו לפתור את התקלה בעצמכם, ואין מה למהר ולהזמין טכנאי.
"הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לבדוק שהצינור תקין, ליישר אותו ולנקות אותו עם שואב אבק או בתוך האמבטיה", ממליץ שטנסקי.
"זאת, בכדי לוודא שיש בו מעבר חופשי של אוויר. אם אתם מחליפים את הצינור, דעו שאורך תקין של צינור הוא בין 1.5 מטר ל-2 מטר, ובכל מקרה לא מעבר ל-3 מטר".
מדוע צינור ארוך יותר גורם לתקלות?
"צינור ארוך מדי יתקשה מאוד להוציא את כל האוויר החם החוצה", מסביר שטנסקי. "ואז, אם האדים יישארו בתוך הצינור, הם יתעבו (יהפכו למים) ויגרמו לסתימות ולתקלות במכשיר".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם תצטרכו להזמין טכנאי עבור תיקון תקלה זו?
מוקד השירות: "תחילה, נסו לבדוק שהצינור אינו מקופל או סתום. אם הוא כבר ישן ובלוי, רכשו צינור והחליפו אותו בעצמכם. עלות צינור היא 15-20 שקל למטר. בכל מקרה, אם אתם לא בטוחים שהוא המקור לתקלה, עלות התיקון הזו תסתכם בדמי ביקור טכנאי, הנעים סביב 200-250 שקל, בתוספת עלות הצינור".

תקלה בחיישנים של מייבש הכביסה

עוד תקלה שיכולה לגרום לכך שרק חלק מהבגדים יתייבשו, היא תקלה בחיישנים של המכונה. פעמים רבות זה קורה משום שלא משתמשים נכון במכונה.
"הסיבה העיקרית לתקלה בחיישנים היא לכלוך", אומר שטנסקי. "הצטברות של סיבים באזור החיישנים. חיישנים צריכים לזהות לחות. אם הם מצופים בסיבים, הם מזהים יובש, אבל הוא מדומה".
כיצד ניתן למנוע תקלה זו?
ראשית, התאימו את סוג תוכנית הייבוש לסוג הבגדים שאתם מכניסים.
שנית, הקפידו להפריד בין בגדים מסוגים שונים.
"כלומר, לא מומלץ לייבש מגבת עם בד דק וסינתטי", מפרט שטנסקי. "זאת, משום שלמגבת ייקח זמן ארוך יותר לייבוש, והחיישנים יתבלבלו ולא יצליחו לקרוא את מצב הייבוש של הבגדים בצורה נכונה. זה יכול להרוס את החיישנים, ולגרום לכם להוצאות מיותרות עבור תיקון או החלפת המייבש".
שלישית, הקפידו לרוקן את המכשיר, לוודא שהצינור נקי וכן להקפיד על ניקוי הפילטר ממוך (סיבי בדים) בסיום כל הפעלה.
שטנסקי: "אם יש לכם מייבש עם קונדנסור, הקפידו גם לשאוב או לנקות עם מברשת את תעלת האוויר שליד הפילטר. זאת, משום שיש בתוכה חיישן, שאם הוא מתכסה בסיבים הוא נהרס.
"גם את הקונדנסור צריך להוציא מדי כמה הפעלות ולשטוף אותו באמבטיה, ולהחזיר אותו רק לאחר שהוא יבש, שכן גם בתעלה של הקונדנסור יש חיישן".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה יעלה התיקון והאם הוא משתלם?
שטנסקי: "תקלה בחיישנים מאוד קשה לזהות, ולכן מוודאים שאין לכלוך על כל החיישנים. חלק מהחיישנים בתוך הכרטיס האלקטרוני, אז זה בעיה ולכן זה לא תמיד פתיר. במקרה של תקלה בכרטיס אלקטרוני, לרוב התיקון לא כלכלי. ראשית, מדובר בעלות גבוהה יחסית של תיקון. שנית, לא ברור תמיד מה גרם לתקלה בכרטיס, והיא יכולה לחזור על עצמה".
מוקד השירות: "תיקון כרטיס מתחיל מסכום של 650 שקל ומעלה, בהתאם לדגם. לגבי חיישן, הרי שלא מתקנים אותו, אלא מנקים או מחליפים".

תקלה בכרטיס האלקטרוני שלא מוציא מתח לגוף החימום אלא רק למנוע

אם הכרטיס האלקטרוני משתבש, הוא יכול להגיע למצב שהוא לא מספק מתח לגוף החימום או למנוע. ואז, כאמור גוף החימום לא ייכנס לפעולה או שהתוף לא יסתובב.
האם ישתלם לתקן כרטיס אלקטרוני וכיצד ניתן למנוע תקלות בו?
"לרוב, לא", אומר שטנסקי. "אבל ישנם אנשים שמתעקשים לתקן את הכרטיס. אני אישית לא ממליץ על כך. לגבי תקלות עתידיות, הרי שכרטיסים אלקטרוניים הם רכיבים רגישים, שנתונים להשפעות של רשת החשמל. אמנם ניתן ורצוי להתקין מגן ברקים על השקע, אך גם הוא לא תמיד עוזר ומונע מהכרטיס להישרף".
עוד כתבות בנושא:

שכחתם את המייבש על מצב חסכוני או עדין

אם השארתם את המייבש על מצב חסכוני או על מצב המיועד לייבוש כביסה עדינה, הרי שייקח לו הרבה יותר זמן לייבש את הכביסה.
לכל מייבש יש אפשרות לבחור את דרגת החימום של הבגדים. לכן, אם בחרתם בדרגה הנמוכה ביותר, באופן טבעי, ייקח לבגדים זמן ממושך להתייבש.
"זה לא מצדיק הזמנת טכנאי, וחבל שתשלמו דמי ביקור מיותרים, על טכנאי שיגיע ורק יסובב כפתור", אומרים במוקד השירות. "זו פעולה שאתם יכולים לבצע בעצמכם. כל שעליכם לעשות הוא לשנות את תוכנית הייבוש שאליה כיוונתם את המייבש".