שוב לא שקט: הביטקוין נפל ביממה האחרונה (ג') בלמעלה מ-11%, עד לשווי של 29,470 דולר - הנמוך ביותר מאז ינואר השנה, לפני שהחלו כמה שבועות של זינוקים חסרי תקדים, במסגרתם חצה המטבע הווירטואלי הפופולרי את רף ה-64 אלף דולר. כעת הוא נסחר סביב 30,526 דולר, לאחר שהשלים נפילה של כמעט 30% בתוך שבוע בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע: סין מגבירה לחץ ב"מלחמה" שהיא מנהלת מול שוק המטבעות הווירטואליים. לפי דיווח בעיתון המזוהה עם המפלגה השולטת במדינה, למעלה מ-90% ממתחמי כריית הביטקוין בסין נסגרו בהוראת הממשלה.
3 צפייה בגלריה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
במקביל, הבנק המרכזי של סין הודיע אתמול כי הפציר בעליפיי (AliPay), שירות התשלומים של ענקית הטכנולוגיה עליבאבא, ומספר בנקים נוספים במדינה להרחיב את ההגבלות על מסחר במטבעות וירטואליים. זאת, לאחר שהמדינה כבר אסרה על מוסדות פיננסיים לספק שירותי קריפטו.
בתוך כך, מטבעות וירטואליים נוספים סופגים ריקושטים. האית'ריום, המטבע השני הכי פופולרי בשוק, יורד השבוע בלמעלה מ-30% ונסחר כעת סביב 1,810 דולר.
הדוג'קוין, המטבע המוכר בעיקר בשל חיבתו הגדולה של המיליארדר אילון מאסק אליו, נופל גם הוא לשפל שלא ידע מאז העליות המשמעותיות שלו בחודש אפריל האחרון. כעת הוא נסחר סביב 0.1.82 דולרים, לאחר שהשלים ירידה של כמעט 50% בתוך שבוע בלבד.
3 צפייה בגלריה
"זה בלתי נמנע". אחד מציוציו התומכים של מאסק במטבע משנת 2020, עליו הגיב שוב כעת עם הזינוק האחרון
"זה בלתי נמנע". אחד מציוציו התומכים של מאסק במטבע משנת 2020, עליו הגיב שוב כעת עם הזינוק האחרון
עדיין חושב ככה? "זה בלתי נמנע": אחד מציוציו התומכים של מאסק במטבע משנת 2020, עליו הגיב שוב לאחרונה
(צילום מסך)

"הדרך הנכונה להסתכל על הביטקוין היא לאורך השנים"

יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), טען בתגובה לנפילות האחרונות כי "הרוב המכריע של שוק הביטקוין הוא עדיין ספוקלטיבי ולכן מושפע מהצהרות שונות". אולם, הוא סייג את דבריו וטען כי יש להסתכל על הדברים בפרספקטיבה שנתית. "ביוני 2020 היינו בשער של כ-9,200 דולר וביוני 2019 השער היה כ-12 אלף דולר. כיום, כשנתיים אחרי וגם לאחר התמורות של הימים האחרונים, אנחנו בשווי של פי שלושה מאז".
לדבריו, "הדרך הנכונה להסתכל על הביטקוין היא לאורך השנים - בצורה שלוקחת בחשבון את השאלה 'האם המטבע הזה יוכל לממש את החזון שיועד לו וליצור חדשנות משבשת לאורכה ולרוחבה של המערכת הפיננסית?'. בהקשר הזה, כאשר בנקים מרכזיים, גם בישראל, בוחנים הנפקה של מטבעות דיגיטליים וה-BIS (הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים - ד"ר) מנחה רק השבוע בנקים כיצד להחזיק בעצמם ביטקוין, כנראה שאנחנו עוד בתחילת הדרך".
רואש מדגיש כי לצד סדרה של הכרזות תקשורתיות המצליחות לערער את שווי המטבע, ביניהן אלו של סין ושל מאסק, הביטקוין ממשיך להראות מגמת התקדמות ברמה העולמית, כאשר ענקיות תשלומים כמו פייפאל (PayPal), מאסטרקארד וויזה, תומכות בשימוש במטבע ומאפשרות תשלומים באמצעותו.

בנק ישראל: "קשה לחשוב על הביטקוין כאמצעי תשלום"

בהקשר ישיר לכך, במהלך יוצא דופן, אל סלבדור, מדינה קטנה במרכז אמריקה, הפכה בתחילת החודש למדינה הראשונה בעולם שאישרה את מעמדו החוקי של הביטקוין בתור מטבע רשמי. המשמעות: אזרחים יוכלו לשלם את החשבונות ואת המיסים שלהם באמצעות המטבע הווירטואלי, מרבית העסקים יחויבו לקבל תשלום במטבע, ואולי הדבר המשמעותי ביותר - לא יגבה מס רווחי הון על המרה בין ביטקוין לדולר.
3 צפייה בגלריה
נאיב בוקלה נשיא אל סלבדור
נאיב בוקלה נשיא אל סלבדור
יכריח את ממשלת ישראל לעסוק בנושא הביטקוין? נאיב בוקלה, נשיא אל סלבדור
(AP)
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי, הסבירה בשיחה עם ynet כי על אף שמדובר במדינה קטנה ושנויה במחלוקת, ייתכן והדבר ישפיע גם על ישראל, לה יש יחסים רשמיים עם אל סלבדור. "אצלנו בחוק, מטבע חוץ מוגדר כהלך חוקי של מדינה כלשהי. אחת הבעיות שגרמו לכך שלא קראו עד כה לביטקוין מטבע, הייתה זו שהוא איננו הלך חוקי באף מדינה. ישראל תצטרך להידרש לדבר הזה. אם לא רוצים להגדיר את זה ככה, אז הם יצטרכו לעשות שינוי חקיקה, כי זה מה שהחוק אומר", הסבירה משיח.
אולם, בבנק ישראל, בדומה למבקרים אחרים ברחבי העולם, השמיעו טון טיפה שונה. "הנושא מצוי בבחינה. להבנתנו הפרלמנט של אל סלבדור החל את הליכי החקיקה שאמורים לאפשר שימוש בביטקוין. הליכי החקיקה, כאמור, טרם הסתיימו ומשכך אין בידינו כל המידע לרבות המסגרת החוקית הרלוונטית", מסרו מהבנק והוסיפו כי "יחד עם זאת, נציין כי הסטטוס של ביטקוין בישראל הוא של נכס פיננסי ולנוכח התנודתיות הגדולה שלו, קשה לחשוב עליו כאמצעי תשלום".