רשת בתי הכלבו המשביר לצרכן החליטה לא להחזיר 30% מכוח האדם שהוציאה לחל"ת. המשמעות היא ש-600 עובדים פוטרו, מתוך 1,800 בסך הכל. שלשום דיווחה הרשת כי לאור הסגירה המתמשכת של החנויות, היא עוצרת תשלומים לספקים.
זו אינה הפעם הראשונה שהמשביר עוצרת תשלומים במהלך הקורונה, וגם ברבעון השני דיווחה שעצרה תשלומים בהיקף 240 מיליון שקל לספקים וכי תגיע עמם להסדר בנוגע לפריסת החוב. ל"כלכליסט" נודע כי יתרת החוב של המשביר לספקים שלה עומד על 12 מיליון שקל.
המשביר בתי כלבו מוחזקת בבעלות מלאה של המשביר אחזקות של רמי שביט. נכון להיום כוללת רשת בתי הכלבו 37 סניפים, זאת לאחר שסגרה שני סניפים, והיא צפויה לסגור גם את סניף קריית שמונה. בשנה האחרונה המשביר מבצעת תהליך התייעלות שקיבל תאוצה בתקופת הקורונה, ובמסגרתו היא מחזירה שטחי מסחר של סניפים מפסידים ומצמצמת שטחי מסחר בסניפים קיימים. הסניף המשמעותי ביותר הוא סניף הקריון ששטחו יצטמצם מ-7,000 מ"ר ל-3,500 מ"ר.
"לא קיבלנו שקל סיוע מהמדינה", אומר שביט ל"כלכליסט", "אנחנו עסק שמגלגל מיליארד שקל, והמדינה החליטה שעסקים מעל 400 מיליון שקל לא מקבלים סיוע. את המענק שקיבלנו על החזרת עובדים שילמנו כפיצויים ל-600 העובדים שפוטרו. קיבלנו 3 מיליון שקל מענק על החזרת עובדים, ושילמנו 5 מיליון שקל פיצויים".
"כשחברה מוכרת, יש לה הכנסות ותזרים מזומנים שמהם היא משלמת הוצאות ותשלומים לספקים", מסביר רמי שביט את המהלך שביצע לעצירת התשלומים. "מ-15 במרץ עד 15 במאי הסניפים של המשביר היו סגורים והיה לנו חוסר של מכירות בהיקף 240 מיליון שקל. אם אני קונה מוצר בפברואר, אני צריך לשלם עליו במאי, אבל לא היה לי תזרים של מכירות בגלל הסגר.
"בסגר הראשון הודענו שאנחנו עוצרים תשלומים לספקים ב-240 מיליון שקל ועשינו הסדרים עם כולם, שילמנו לכל הספקים ונשארה לנו יתרת חוב שתיפרע בנובמבר, דצמבר וינואר. שילמנו מראש לספקים עבור חודשים ספטמבר ואוקטובר. חשבנו שנחזור לעבוד ב-11 באוקטובר, אבל אנחנו לא רואים שהחנויות ייפתחו בקרוב. הודענו לספקים שאנחנו עוצרים כרגע את התשלומים, נשב עם כל אחד מהם בנפרד ונגיע להסדרים".
למשביר כ-200 ספקי שירותים ומוצרים שונים, בין היתר ספקי אופנה, כלי בית, טקסטיל, קוסמטיקה, טואלטיקה ובעלי נכסים. לדברי שביט, המשביר שילמה שכר דירה לבעלי הנכסים עבור חודש ספטמבר, "ואם החנויות סגורות, לא נשלם. לא נשלם לספקים כי אין לנו תזרים חדש כל זמן שהסניפים סגורים. בקורונה קרתה לנו הפתעה, שברבעון השני הרווחנו 6.6 מיליון שקל.
"גילינו שאנחנו מוכרים אותו דבר עם פחות 30% מכוח האדם. הקיצוץ של 600 עובדים הוריד 5 מיליון שקל בהוצאות החודשיות. זה חיסכון של 60 מיליון שקל בשנה. כיום במשביר עובדים 1,200 עובדים ועוד 1,000 דיילים ודיילות שמועסקים על ידי ספקים. המפץ שנוצר כתוצאה מהקורונה, גרם לנו להבין שאפשר להתנהל בפחות הוצאות ולהגדיל את הרווח הגולמי".
במסגרת השינויים בסניפים הרשת מקדישה מקום בחלק מהחנויות למחלקות ספורט, אחד ממנועי הצמיחה שהגדירה לעצמה. באוגוסט הרשת פתחה חנות ייעודית למוצרי ספורט בקניון עיר ימים, וביום ראשון הקרוב תיפתח חנות נוספת בקניון הזהב בראשל"צ. המחלקות ממותגות תחת השם 365 ספורט. התוכנית של החברה להמשיך לפרוס מחלקות כאלו בכ-15 סניפים נוספים במיקומים אטרקטיביים ובאמצעות צמצום שטחי החנויות הקיימות, עד סוף 2020. במקביל, המשביר מנסה לקבל הלוואה בערבות מדינה, אך בקשתה טרם התקבלה.
למה לא אישרו לכם את ההלוואה בערבות מדינה?
שביט: "כי אנחנו מבקשים תנאים אחרים ממה שהוצע לנו. זה בא מחוזק, לא מחולשה. אם הייתי בבעיה, הייתי לוקח את ההלוואה בתנאים שנתנו לי. אנחנו מנהלים מו"מ על הלוואה של כ-55 מיליון שקל מול המערכת הבנקאית ומול משרד האוצר שצריך לאשר את ההלוואות בערבות מדינה. אני מאמין שנקבל אותה בשבועות הקרובים".
איזו רשת נראה ביום שאחרי משבר הקורונה?
"אחרי צמצום שטחים, כוח אדם ושיפוצים בסניפים, הנראות של המשביר תהיה טובה יותר, חוויית הקנייה תהיה טובה יותר והכל יהיה יותר מדויק. בנוסף, קיבלנו את הזיכיון לשיווק וייצור של המותג הבינלאומי קנת קול. זה יעזור לנו בבידול ויגדיל את הרווח הגולמי".
באיחור משמעותי: המשביר מצטרפת לאונליין
השינויים שעוברת החברה כוללים גם כניסה לעולמות האונליין. ל"כלכליסט" נודע כי בשבוע הבא יעלה לאוויר אתר האונליין של המשביר, עליו עובדים בחברה בשנה האחרונה. האתר ישמש כמרקט פלייס מקוון שישלב בתוכו פעילות והטבות לחברי מועדון הלקוחות. לצורך הכניסה לאונליין, הפכה המשביר את חנות הרשת בהדר חיפה לחנות שתשרת את האתר. אחת מארבע הקומות של הסניף "הוחשכה" והיא תשמש כמחסן לוגיסטי ממנו ישולחו מוצרים המוזמנים באתר.
המשביר קבעה דמי משלוח בגובה 19 שקל עבור כל הזמנה שיבצע הלקוח. מחירי המוצרים בסניפים יהיו זהים לאלה שבאתר, והדרך למשוך את הלקוחות לבצע רכישה תהיה כמו בסניפים באמצעות מוצרי לוס לידר. במשביר מקווים כי המכירות המקוונות יהוו כ-10% מכלל מכירות הרשת, ויגיעו בתוך שלוש שנים להיקף של 100 מיליון שקל בשנה. ברבעון השני מסרה החברה כי "נוכחות משמעותית בעולמות הדיגיטל עשויה להשפיע על תדמית הרשת. אתר הסחר המקוון עשוי להקנות חיזוק למועדון הלקוחות דרך הטבות ייעודיות שיינתנו".