תזכורת: עומס משלוחים ברשתות
(צילום: חגי דקל, משי בן עמי)

שורת ספקים ביניהם אסם ויוניליוור צמצמו מבצעי הוזלות במקרים מסוימים מיד לאחר חג הפסח בטענה להשפעה שלילית של משבר הקורונה על עסקיהם. הספקים הסבירו את המהלכים במחסור בחומרי גלם וקושי בהשגת עובדים, כך נודע ל"כלכליסט". זאת לאחר שגם לקראת חג הפסח צומצמו מבצעי ההוזלות, כאשר אז היה מדובר ככל הנראה דווקא בפעולות שמיוחסות ברובן לרשתות השיווק.
אסם ויוניליוור – חברת המזון החמישית בגודלה – הודיעו לקמעונאים כי לא יערכו השנה מבצעי הוזלות לאחר הפסח. אסם התייחסה לפסטה ופתי בר, ויוניליוור למגוון מוצרים. אליהן הצטרפו חברות מזון קטנות יותר דוגמת מיה, יצרנית אורז, קטניות, חטיפים, תבלינים ומוצרי אפיה, חברת אחווה, המייצרת טחינה, חלווה ומאפים וחברת שוקחה הפועלת בשוק הקטניות, האורז והשמן.
1 צפייה בגלריה
קניון איילון
קניון איילון
קניות
(צילום: מוטי קמחי )
טל שגיא, מנכ"ל מיה, סיפר על הסיבות להקפאת המבצעים: "אנחנו מתמודדים עם מחסור חמור בעובדים בגלל הסגר בשטחים. אנחנו מגייסים עשרות עובדים חדשים, אבל זה לא יכול לתת מענה מיידי, כי צריך ללמוד להפעיל את המיכון ולכן יש עיכוב בייצור. ביום ראשון עבד רק קו ייצור אחד והיום יעבדו 4 קווים ואני מקווה שלקראת שבועות נהיה ערוכים עם מבצעים".
בשיחה עם יובל מלאך, מבעלי חברת אחווה, עולה כי מלבד הקושי להשיג עובדים שיחפו על היעדר העובדים הקבועים מהרשות הפלסטינית, אספקת מזון לשכונות בהסגר מחסלת את המלאים ולא מאפשרת הוזלות לציבור הרחב. "תוכנית המבצעים לחודש מאי תהיה תלוית מלאי ותשומות ייצור. המפעל עובד במתכונת חלקית ומרבית התוצרת נשלחת במסגרת התחייבות למכרזי ממשלה לישובים בהסגר ולחלוקת מזון. לדוגמה, בקטגוריית העוגות, כמעט שאין לנו מלאי ולכן נתקשה לקיים מבצעים בתקופה הקרובה".
הישאם שוקחה, בעל חברת המזון בני ג'ורג' שוקחה, יצרנית אורז, שמן וקטניות, ביטל את המבצעים לתקופה הקרובה ולהערכתו, זהו רק צעד ראשון: "היינו צריכים להעלות מחירים בגלל המצב, אבל אנחנו נמנעים מכך. מחירי התובלה הימית עלו, מחיר הפלסטיק לאריזות עלה ב-15% ואם לא נעלה מחירים ננגוס ברווחיות הנמוכה שלנו. הודו סגרה את האפשרות לייצא וכך גם ויאטנם ולכן קשה להשיג אורז. בסופו של דבר, יהיו עליות מחירים כי מדובר בתוצרת חקלאית שהכמות שלה מוגבלת והביקושים לא מפסיקים לעלות".

רשות התחרות: עוקבים כדי למנוע עושק של הציבור

רשות התחרות הזהירה בתחילת המשבר כי תפעל נגד עסקים שינצלו את המצב לפעילות אנטי תחרותית. בסביבת הרשות עוקבים אחר עליות המחירים שנרשמו בפסח, אולם מפרידים בין המקטע הקמעונאי שנחשב תחרותי יותר, למקטע הספקים הריכוזי. לטענת גורם בסביבת הרשות, אם הספקים יסלימו את צמצום המבצעים לכדי עליות מחירים, לא יהיה מנוס מפתיחת השוק לייבוא.
מרשות התחרות נמסר בתגובה: "תחום קמעונאות המזון עובר בחודש האחרון שינויים דרמטיים הכוללים עלייה בהיקף הביקושים, מעבר לרכישה אונליין ומעבר לצריכה בחנויות שכונתיות. תופעות אלו עלולות לגרור ירידה ברמת התחרות בין הרשתות הקמעונאיות השונות וירידה ברמת התחרות בין ספקי המזון השונים. לכן לקחה על עצמה הרשות לעקוב מקרוב אחרי התנהלות שוק המזון. לרשות חשוב למנוע תופעות של עושק צרכנים במשבר כשלצרכנים קשה לערוך תחרות אמיתית בין רשתות השיווק. אנו גם מצפים כי בחלוף המשבר יחזרו רשתות המזון וספקי המזון לרמות התחרות אותן היכרנו לפני המשבר ואף יותר מכך".
מאסם נמסר בתגובה: "לאסם יש תוכנית מבצעים מגובשת שנקבעת ברמה שנתית ובמסגרתה בכל חודש יש מבצעים על עשרות מוצרים. תוכנית זו תמשיך גם במאי ובחג השבועות, בהם יהיו מבצעים על כמות עצומה של מוצרים".