ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה הבוקר (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את התיקון להצעת חוק רכבת תחתית ("חוק המטרו"), שלוש שנים לאחר שהונח לראשונה על שולחן הכנסת. החוק, אשר מהווה כיום את המכשול העיקרי לקראת תחילת עבודות הענק על פרויקט המטרו, צפוי לעלות לאישור סופי בכנסת בשבוע הבא.
החוק למעשה מגדיר את "גבולות הגזרה" של פרויקט התחבורה הגדול ביותר בתולדות ישראל, במסגרתו צפויים לקום שלושה קווי רכבת תחתית (M1, M2 ו-M3) עם 150 ק"מ של מסילות תת-קרקעיות ברחבי גוש דן ו-109 תחנות. הרשת צפויה לחבר 24 רשויות מקומיות ולהוביל כשני מיליון נוסעים בכל יום.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
(צילום: טל אייל ושרון שפירא)
אחד ההיבטים העיקריים שהובילו לכך שחוק המטרו לא אושר עד כה, ובכך לא התאפשרה התחלת הבנייה של הפרויקט, היה ויכוח על הפחתת "מס המטרו" שיוטל על יזמי נדל״ן בגין הקמה של פרויקטים בצמוד לתחנות. כעת סוכם כי המס, אותו משלמים יזמי הנדל"ן על עליית ערך הקרקע, יירד מ-75% ל-60% עבור מי שיגיש בקשה להיתר בנייה עד 31 בדצמבר 2030, ולאחר מכן הוא יעמוד על 72%. בפועל, מדובר בהארכה של שנה נוספת בהפחתת המס לעומת ההצעה הקודמת שהוגשה. מס זה מהווה את אחת הדרכים המרכזיות למימון הפרויקט הענק, שעלותו מוערכת ב-200-150 מיליארד שקל.
כמו כן, החוק נועד לקבוע את הרכבת המועצה המאסדרת ואת יחסי העבודה בין גופי הממשל המקומי והארצי בכל הנוגע לעבודה על הפרויקט, בניסיון למנוע ויכוחים ועיכובים אשר קרו לא מעט בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן.
בנוסף, הצעת החוק קובעת פיצוי לעסקים שנמצאים באזור עבודות המטרו. לפי ההצעה, גובה הפיצוי לעסקים יעמוד על 550-500 מיליון שקל, ללא התניה בהוכחת פגיעה בהכנסות בעל העסק.
בהצעת החוק גם קיימות הוראות מיוחדות להסרת חסמים לשם קידום מיזם המטרו, בהם מינוי ועדה מייעצת לענייני מים וביוב, שתפקידה לייעץ לגורם מוסמך בעניין מתן אישורים לביצוע פעולות בתחום המים, סילוק פסולת חומרים מסוכנים, וכריתה, העתקה או הובלה של אילן מוגן או עץ בוגר.
עוד מתייחסת הצעת החוק למניעת רעש חזק או בלתי סביר, שמקורו בפעולה של חברה מבצעת לקידום מיזם המטרו. בעניין מניעת רעש חזק, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, כי הצעת החוק הורידה את ספי הרעש המותרים בעקבות העבודות וקבעה בחוק כי חריגה מהם תפצה את בעלי העסקים המושפעים מהרעש.
על אף קידום החוק בוועדה, ואפילו אם אכן יאושר סופית בכנסת בשבוע הבא, פרויקט המטרו כבר היום נמצא בעיכוב משמעותי ולא צפוי להיפתח לפני שנת 2040 – וגם זו הערכה אופטימית למדי.
בחודש מאי האחרון אישרה הממשלה את תוכנית קו M2, לאחר שהוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) אישרה בשנה שעברה את התוכניות, לאחר שהצליחה להגיע להסכם עם עיריית בני ברק על קיום העבודות בשבת בשל סכנת החיים הטמונה בהפסקת מכונת הכרייה (TBM) שצריכה לעבוד 24/7. אולם, התוכנית החמישית והאחרונה - אשר נוגעת למקטע השלישי בקו M1, אשר צפוי לעבור דרך גלילות, רמת השרון, הרצליה, הוד השרון, כבר סבא ורעננה – טרם אושרה.