נשיאות המעסיקים והעסקים, הכוללת את ארגוני המעסיקים הגדולים במשק (התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות הקבלנים בוני הארץ), שאליה הצטרפו העמותה למען אנשי המילואים והסתדרות העובדים הלאומית, עתרו לבג"ץ נגד משרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה בנושא שיפוי עלויות המעסיק בשכר אנשי המילואים.
בעתירה המעסיקים דורשים מהמדינה לשפות את כלל המעסיקים באופן מלא על עלויות השכר והתנאים הסוציאליים המשולמים בגין משרתי המילואים מפרוץ המלחמה.
1 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת הנגב
לוחמי חטיבת הנגב
מילואימניק
(צילום: דובר צה"ל)
כזכור, המעסיקים זעמו על כך שבזמן שהעובדים שלהם נמצאים במילואים, והמדינה אמנם משלמת את שכרם, הם עדיין נאלצים לשלם מהיום הראשון את ההוצאות הסוציאליות שלהם במשכורת.
זעקתם של המעסיקים נשמעה על ידי הממשלה, ולאחרונה הוחלט כי המדינה תשפה אותם, אבל רק באופן חלקי מאוד של 20% מסך הסכום.
המעסיקים, ואיתם ארגוני המשרתי מילואים והעובדים, דורשים מהממשלה להעניק החזר מלא למעסיקים בגין תשלומי עלויות השכר ולהחילו באופן קבוע, וזאת בין היתר על מנת שלא לפגוע במעמדם של משרתי המילואים בשוק העבודה ועל מנת לאפשר למעסיקים לצלוח את התקופה המאתגרת תוך המשך תמיכה בעובדים המשרתים ובמאמץ המלחמתי.
בעתירה, שהוגשה ע"י משרד עורכי הדין פישר ושות', מבקשים המעסיקים מבית המשפט לתת צו על תנאי המורה למשרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה לפעול לתיקון תקנות הביטוח הלאומי, כך שמעסיקים שעובדיהם שירתו במילואים ישופו באופן מלא בגין כל התשלומים ששילמו בפועל עבור עובדיהם, לקופות, לקרנות ובגין דמי ביטוח.
בעתירה נכתב כי "התקנות (לתשלום שכר אנשי המילואים) לוקות בחוסר סבירות קיצוני. זאת ועוד, גישת התקנות, לפיה השיפוי (החלקי) יהיה אחיד לכל המעסיקים, ללא קשר לתשלומים ששילם בפועל כל מעסיק, היא בלתי סבירה באופן קיצוני כשלעצמה. זאת, שכן שיפוי אחיד עלול להוביל לתוצאה לפיה מעסיקים מסוימים ישופו ביתר, על חשבון מעסיקים אחרים, שישופו בחסר. זהו הסדר הלוקה בשרירותיות, ואין לקבלו. כאמור, העותרת סבורה כי כל מעסיק זכאי לשיפוי מלא בגין העלויות שהוא נושא בהן בפועל עבור כל אחד מעובדיו המשרתים במילואים – בדיוק כפי שהוא מקבל בגין השכר עצמו - לא פחות ולא יותר".
ועידת האנשים של המדינה 2024 - מחברים את השברים
(צילום: סנטרל הפקות)